عضو هیأت انتخاب چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

تنوع آثار سینمای دفاع مقدس در جشنواره فجر/ آثار ضعف گفتمان دارند

شرف‌الدین با تاکید براینکه سینمای دفاع مقدس در جشنواره فیلم فجر امسال، سال متفاوتی را تجربه خواهد کرد، گفت: عمده آثار تولید شده سینمای دفاع مقدس ضعف گفتمانی دارند.
کد خبر: ۵۶۸۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۳ - 23January 2023

«محمدرضا شرف‌الدین» تهیه‌کننده باسابقه سینما و از اعضای هیأت انتخاب چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان اینکه امسال در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر سال خوبی برای سینمای دفاع مقدس رقم خواهد خورد، درخصوص سطح کمی و کیفی آثار تولید شده این حوزه اظهار داشت: معتقدم امسال سال خوب و متفاوتی برای سینمای دفاع مقدس است چراکه در حوزه تولید با آثار متنوعی روبرو هستیم که همین مسئله موجب اتفاقاتی جدیدی شده است.

شرف‌الدین ورود بانوان فیلمساز به عرصه سینمای دفاع مقدس را یک اتفاق مهم در راستای نگاه همه‌جانبه و تعمیق بخشی به این مقوله دانست و با بیان اینکه باید این مسئله را به فال نیک بگیریم، گفت: سازمان‌های اصلی متولی سینمای دفاع مقدس خصوصاً بنیاد روایت فتح باید یک استراتژی و حمایت جدی در زمینه‌های نظری سینمای دفاع مقدس داشته باشند؛ سینمای دفاع مقدس سالانه تولیدات مختلفی دارد که زیرساخت‌های فکری فیلم‌ها ضعیف است درحالی که آثار، به لحاظ فنی و عظمت قابل ملاحظه و پیشرفته هستند.

بیشتر بخوانید؛

درخشش «سینمای دفاع مقدس» در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر/ شهدا به سینما می‌آیند

این تهیه‌کننده باسابقه سینما ضعف زیرساختی، فلسفی، فکری و گفتمانی در سینمای دفاع مقدس و مقاومت را جدی دانست و تاکید کرد: ما در آثاری که تولید می‌شود لزوماً با فیلم‌های حادثه‌محور روبرو هستیم و حقاً فیلم‌ها در این زمینه به‌درستی حادثه را نمایش می‌دهند که نمونه این آثار فیلم «تنگه ابوغریب» است که باید آن را از جهت فنی و پروداکشن یکی از نقاط عطف سینمای دفاع مقدس دانست.

جشنواره فجر چهل و یکم سال متفاوت «سینمای دفاع مقدس»/ آثار ضعف گفتمان دارند

وی فیلم‌های «قارچ سمی» و «مزرعه پدری» رسول ملاقلی را مورد اشاره قرار داد و با تاکید براینکه در این آثار شاهد گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هستیم، ادامه داد: در فیلمی مثل «دئول» کارگردان درحال نزدیک شدن به گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است اما همچنان حادثه فیلم را جلو می‌برد که نیاز است در این زمینه مجموعه‌هایی که وظیفه دارند وارد شوند در این زمینه با برگزاری همایش‌ و نشست‌های تخصصی با حضور نظریه‌پردازان اجتماعی، سیاسی و دفاعی، نظریه‌های موثر را شکل دهند.

شرف‌الدین انعکاس موضوع داعش در سینمای دفاع مقدس و مقاومت را ضروری دانست و با بیان اینکه داعش پدیده‌ی مورد حمایت مستقیم آمریکا و غرب بود که وظیفه دفاع از آمریکا و رژیم صهیونیستی را برعهده داشت، تاکید کرد: البته ما در زمینه داعش فیلم مستقیمی در جشنواره‎ فیلم فجر امسال نداریم که معتقدم جا داشت به این موضوع که بازوی امنیتی آمریکا بود در سینما پرداخته شود.

هیأت انتخاب چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تصریح کرد: امسال در جشنواره فجر آثاری وجود دارد که به موضوع منافقین که زیرساخت داعش هستند پرداخته است. آمریکا در شکل تکمیلی سازمان مجاهدین داعش را به‌وجود آورد و تجارب پدیده‌ی مجاهدین خلق را برای به وجود آوردن داعش و مدیریت آن به عنوان یکی از نیروهای امنیت داخلی و خارجی آمریکا مورد بررسی و مطالعه قرار داد.

شرف‌الدین در تشریح اهمیت پرداختن به موضوع داعش در سینمای دفاع مقدس و مقاومت گفت: علت اینکه ما باید در سینمای دفاع مقدس و مقاومت به موضوع داعش بپردازیم، لزوم تبیین این پدیده است. داعش یکی از راهبردهای دفاعی و امنیت ملی آمریکا است؛ داعش یکی از مهم‌ترین سازمان‌های ساختاری امنیت ملی آمریکا است؛ به این معنی که همان‌طور که آمریکا نیروهای هوایی و زمینی و پنتاگون را به عنوان نیروی دفاعی دارد عنصر جدیدی را برای دفاع از خودش ایجاد کرد که داعش بود. داعش در ایجاد امنیت ملی برای عربستان نیز بسیار موثر بود لذا به عنوان یک رسته و تشکیلات در زیر مجموعه‌های امنیت ملی آمریکا قرار دارد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها