وزیر صمت:

نیازمند ساز و کار‌های جدید برای ارتباط صنعت و دانشگاه هستیم

فاطمی امین گفت: حرف جدیدی نیست، که بین دانشگاه و صنعت ارتباط برقرار نمی‌شود، ساز و کار‌هایی وجود دارد، اما از حد مطلوب فاصله داریم و ساز و کار‌های خوبی را باید طراحی و عملیاتی کنیم.
کد خبر: ۵۶۸۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹ - 24January 2023

نیازمند ساز و کار‌های جدید برای ارتباط صنعت و دانشگاه هستیمبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سیدرضا فاطمی امین» وزیر صمت پیرامون لزوم ارتباط بین دانشگاه و صنعت اظهار داشت: دانشگاه‌ها برنامه‌هایی را درنظر گرفته‌اند، اول پیشبرد علم فناوری و دوم سرمایه‌ انسانی است، این برنامه‌ها بدون ارتباط بین دانشگاه و صنعت محقق نمی‌شود، هر دو طرف به هم نیازمند هستند، کسب و کار‌ها به منابع و سرمایه انسانی نیازمند هستند، مشکل این است که ساز و کار خوب طراحی نشده است.

باید ساز و کار‌های خوبی برای ارتباط صنعت و دانشگاه طراحی کنیم

فاطمی امین افزود: حرف جدیدی نیست، که بین دانشگاه و صنعت و بین جامعه و صنعت ارتباط برقرار نمی‌شود، ساز و کار‌هایی وجود دارد و کار‌های زیادی انجام شده و اینطور نیست که بگوییم هیچ کاری انجام نشده، اما احتمالا از حد مطلوب فاصله داریم و ساز و کار‌های خوبی را باید طراحی و عملیاتی کنیم، باید نقص‌ها را بیان کرده تا کار تکمیل شود.

امضای تفاهم نامه بین وزارت علوم تحقیقات وفناوری با وزارت صمت

وزیر صمت در ادامه خاطرنشان کرد: وزارت صمت در چندین حوزه با وزارت علوم به تفاهم رسیده، مانند کنسرسیوم، که به نوعی پژوهشی و تولیدی است که در آن یک تا دو دانشگاه، یک شرکت بزرگ صنعتی که فناوری دارد و چندین شرکت دیگر که نیاز به فناوری دارند و چند شرکت دانش بنیان که می‌توانند تامین کننده باشند، حضور دارند. در واقع یک هم‌گرایی بر روی یک موضوع مشخص است و این یکی از سا‌ز و کار‌هایی است که می‌تواند برای ارتباط بین دانشگاه با صنعت موثر باشد.

وی افزود: ما تا به الان ۲۵ کنسرسیوم شکل دادیم، هدف ما این است که بتوانیم این ۲۵ کنسرسیوم را به حدود ۴۰ تا ۵۰ کنسرسیوم برسانیم، که این ۵۰ تا در واقع ۵۰ مسئله مهم تولیدی و صنعتی است، نه فقط صرفا یک کار علمی،۵۰ تا مسئله صنایع ما است، که این مسائل به کمک دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های تولیدی هم زمان با هم در یک مشارکت که همه ذی‌نفع است، حل‌وفصل شود.

فاطمی امین گفت: بسیاری از مشکلات ما به دلیل نوع بینش است. در حوزه فناوری ۲ رویکرد و بینش وجود دارد، اول تقاضا محوری و دوم عرضه محوری، عرضه محور بیان می‌کند، که باید بر ایجاد شرکت‌های دانش بنیان تمرکز کنیم و این موضوع تا یک حدی خوب است، اما بیش از حد اگر بخواهیم متمرکز شویم باعث می‌شود که صد‌ها شرکت دانش بنیان به وجود آید، هر شرکت یک محصول دارد در حالی که هیچ مشتری نیست، باید تلاش کنیم برای این افراد بازار کار پیدا کنیم.

وزیر صمت در پایان تصریح کرد: یک رویکرد دیگر تقاضا محور است، زمانی که یک شرکت، تولیداتی را انجام می‌دهد بازار و اقتصاد دارد. تا الان تمرکز بیشتری روی عرضه محور داشتیم، تا به الان خوب عمل کردیم، ولی بیش از این نمی‌توان عرضه محور بود چرا که بازار اشباع شده، باید رویکرد تقاضا محور را تقویت کنیم که این پروژه‌ای سخت است.

منبع: فارس

پایان پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار