یادداشت/ علی عبدالصمدی

جشنواره‌های فرهنگی «فجر»؛ عرصه‌ای جهت هنرنمایی هنرمندان متعهد جامعه اسلامی

هر سال در ایام جشن پیروزی انقلاب اسلامی، هنر انقلاب اسلامی سکوی پرتابی برای هنرمندان کشور‌های اسلامی خواهد شد.
کد خبر: ۵۶۸۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱ - 24January 2023

جشنواره‌های فرهنگی «فجر»؛ عرصه‌ای جهت هنرنمایی هنرمندان متعهد جامعه اسلامیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ علی عبدالصمدی؛ از نخستین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دهه‌ی فجر مجالی برای اجرای سرود، نمایش، شعرخوانی و... در مدارس و آموزشگاه‌های کشور بود.

خیلی سریع این رسم در اقشار مختلف هنرمندان و دستاندرکاران امور فرهنگی کشور باب و دهه‌ی فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرصتی برای برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری شد.

به دلیل همزمانی برگزاری این مجموعه از جشنواره‌ها با ایام دهه‌ی فجر، این واژه به معنای «سپیده‌دم» به این مراسم اضافه شده است، مانند جشنواره‌ی تئاتر فجر، فیلم فجر، موسیقی فجر، مد و پوشاک فجر و شعر فجر که البته پنج جشنواره‌ی مهمی هستند که هر کدام در بخش‌های مختلف برگزار می‌شوند.

مخاطب برخی از این جشنواره‌ها مانند جشنواره‌ی تئاتر یا جشنواره‌ی فیلم فجر میلیونی بودند و بعضا از خارج از مرز‌های کشور نیز پیگیر اخبار این جشنواره‌ها می‌شدند. این مجموعه از جشنواره‌ها آن قدر رونق گرفت که به عبارتی می‌توان ادعا کرد سال نو در تئاتر و سینمای کشور با برگزاری این جشنواره‌ها تحویل می‌شود. اگر چه این جشنواره‌ها در زمستان برگزار می‌شوند، اما بهار هنر‌های نمایشی هستند.

استقبال از جشنواره‌های فرهنگی و هنری فجر طی سال‌ها و دهه‌های اخیر به حدی بود که حقیقتا می‌توان ادعا کرد این مجموعه از جشنواره‌ها آینه‌ای تمام‌نما از وضعیت فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی به شمار می‌آیند. مجموعه جشنواره‌هایی که از ۱۲ بهمن آغاز شده و در شب سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خاتمه می‌یابند.

امسال نیز مانند سنوات گذشته این جام جهان نمای فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد و هنرمندان متعهد و وفادار به ارزش‌های جامعه‌ی اسلامی آثار خود را در قالب این جشنواره‌ها به معرض دید عموم می‌گذارند. حضور هنرمندان و دستاندرکاران بین المللی بالاخص از کشور‌های اسلامی در این جشنواره‌ها از نکات حائز اهمیت است. بر اساس پیش‌بینی‌های به عمل آمده، امسال تعداد بیشتری از هنرمندان کشور‌های اسلامی در جشنواره‌ی فیلم فجر حضور خواهند یافت و به دیگر سخن «فجر» هنر انقلاب اسلامی سکوی پرتابی برای هنرمندان کشور‌های اسلامی خواهد شد.

انتهای پیام/ 133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار