یادداشت/ روزبه قمصری

اروپا و چالش اقدام علیه سپاه پاسداران

حمایت مردم و مجلس از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موجب شد تا اروپا در اجماع سازی بین المللی جهت قرار دادن این نیروی نظامی و مردمی کشور در لیست گروه‌های تروریستی ناکام بماند.
کد خبر: ۵۶۸۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۵ - 25January 2023

اروپا و چالش قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس - روزبه قمصری؛ اقدام اخیر پارلمان اروپا در قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی به بهانه برخورد با اعتراضات و اغتشاشات اخیر کشور و همچنین ارسال پهپاد به روسیه در جریان جنگ اوکراین دور تازه‌ای از تنش‌ها را میان کشورمان و اتحادیه اروپا بوجود آورده است.

البته این ساده انگارانه است که فقط همین دلایل را عامل و عوامل اصلی قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی بدانیم، زیرا بر اساس اخبار و اطلاعات موجود می‌توان گفت این اقدام پارلمان اروپا فقط حلقه‌ای از زنجیره دور تازه‌ای از حملات و جنگ روانی و رسانه‌ای اروپا و دنیای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران است.

حال بهتر است نگاهی کلی و گذرا به ماجرای قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی از سوی پارلمان اروپا بپردازیم. ماجرا از آنجا آغاز شد که نمایندگان پارلمان اروپا در روز پنجشنبه هفته گذشته قطعنامه‌ای را علیه کشورمان به تصویب رساندند که بر اساس مفاد یکی از بند‌های آن، خواستار قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا شده بودند.

موضوع مهم و قابل توجه در این میان این است که اگرچه مصوبات پارلمان اروپا الزام آور نیست و تنها در حکم پیشنهاد به شورای اروپا تلقی می‌شود، اما از آن جهت که این اقدام آن‌ها در ادامه و دنباله‌روی از سیاست‌های «دونالد ترامپ» است که برای نخستین بار در تاریخ جهان یک نهاد نظامی رسمی کشوری را در فهرستی موسوم به تروریستی قرار داده بود، قابل تامل و بررسی است.

این در حالی است که اقدام ضد ایرانی پارلمان اروپا از همان ساعات نخست با واکنش مردم و سران و مقامات کشوری و لشکری ایران روبرو شد. نخستین فرد و شخصیتی که این اقدام غیرقانونی پارلمان اروپا را محکوم کرد سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان بود. نفر دیگری که به این ماجرا واکنش نشان داد «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان بود. او حتی قبل از تصویب این قطعنامه در تماسی با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به تصویب این قطعنامه به او هشدار‌های لازم را داده بود.

حال با توجه به تمامی موارد و مسائل گفته شده باید به این نکته اشاره کرد که مقامات اروپایی بعد از مشاهده اغتشاشات و آشوب‌های ماه‌های اخیر در سطح کشور بهترین زمان را برای پیاده سازی و اجرای نقشه‌های شوم خود علیه کشورمان دیدند و تمام توان و تلاش خود را برای هرچه بیشتر شدن این اغتشاشات و آشوب‌ها به کار بستند. اما پس از اینکه دیدند درگیری‌ها به پایان رسید با هدف اینکه حمایت و پشتیبانی بیشتری از اغتشاشگران به عمل آورند و موج جدیدی از درگیری‌ها را در سطح کشور ایجاد کنند اقدام به قرار داده سپاه پاسدران در لیست گروه‌های تروریستی کردند.

از طرف دیگر پس از اینکه پارلمان اروپا قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی را تصویب کرد در مرحله بعد نیاز بود تا اتحادیه اروپا چنین طرحی را تصویب کند، ولی به دلیل حمایت و پشتیبانی قاطع و بی‌نظیر مردم و مسئولان کشور از سپاه پاسداران، این نهاد انقلابی مجبور شدند تا در جلسه دو روز قبل خود اعلام کنند تا فعلا سپاه را در لیست گروه‌ها تروریستی قرار نمی‌دهند.

البته اروپایی‌ها که دیدند در این مرحله و در شرایط امروز عملا نمی‌توانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی قرار بدهند آمدند و با همکاری آمریکا چهارمین بسته تحریم‌ها علیه کشورمان را تصویب کردند. حتی در این بین برخی از دیپلمات‌های اروپایی خبر از آغاز کار بر روی پنجمین بسته تحریمی علیه ایران دادند که زمینه قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی را فراهم می‌کند.

در پایان باید گفت با توجه به اینکه اروپایی‌ها و آمریکا با هدف اخلال در امنیت و تمامیت ارضی کشور و حمایت از اغتشاشات و آشوب‌های ماه‌های اخیر به دنبال قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی هستند باید گفت اگر قرار باشد در جریان این ماجرا منافع ملت ایران به خطر بیفتد، جمهوری اسلامی ایران هم دست بر روی دست نگذاشته و اقدامات مناسب و متناسبی را با هدف مقابله به مثل با اقدامات غیرقانونی آن‌ها انجام خواهد داد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها