مدیر‌کل حفظ آثار دفاع مقدس سمنان:

تدفین شهدا در واحد‌های دانشگاهی نقش مهمی در حفظ ارزش‌های دفاع مقدس دارد

«سلامی» گفت: تشییع و تدفین شهدای گمنام در واحد‌های دانشگاهی و برپایی یادواره‌های شهدا نقش مهمی در ماندگاری و حفظ ارزش‌های دفاع مقدس دارند.
کد خبر: ۵۶۹۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳ - 25January 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، سرهنگ پاسدار «محمدحسن سلامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان در دیدار با «سیف‌الله سعدالدین» رئیس دانشگاه سمنان اظهار داشت: باید هرچه در توان داریم برای خدمت به شهدا بگذاریم چرا که امنیت امروز ما به دلیل جانفشانی و از خود‌گذشتگی شهیدان است.

وی گفت: امسال نیز با همکاری و مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی استان برنامه‌های شاخص و اثر‌گذاری را درکارگروه دانشگاهیان استان برنامه ریزی و اجرا شده ‌و انتظار داریم در سال تحصیلی جدید برنامه‌های و فعالیت‌های در حوزه دفاع مقدس و مقاومت برنامه‌ریزی شود.

مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس سمنان یکی از شایسته‌ترین اقدامات را ارائه درس دو واحدی آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس دانست و بیان داشت: آشنایی با درس دفاع مقدس فرصت مناسبی برای اشاعه مجاهدت‌های ایثارگران دوران دفاع مقدس بین نسل جوان و دانشجویان است و تدریس با استفاده از کلیپ‌های جذاب دفاع مقدس در کلاس‌های، استفاده از روش‌های نوین آموزشی، حضور دانشجویان این درس در سفر راهیان نور، برگزاری کلاس‌ها به صورت میدانی و مکان‌هایی نظیر پادگان‌ها، میدان‌های تیر و مراکز فرهنگی دفاع مقدس، حضور جانبازان، آزادگان، مدافعان حرم و والدین شهدا در کلاس‌های درس تأثیرگذاری و جذابیت درس دفاع مقدس را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان از همه اساتید و دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد با تمام گرایش‌ها دعوت می‌کند تا پایان‌نامه و رساله‌های دانشجویی خود را با استفاده از منابع مطالعاتی و مالی اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس استان تهیه کنند، عنوان کرد: اهمیت این امر به آن دلیل است که ما معتقد هستیم پژوهش‌های حوزه دفاع مقدس مبنای فعالیت‌های علمی در آینده قرار می‌گیرند و انتظار داریم هر دانشگاه تدوین پایان نامه‌ها با موضوع دفاع مقدس در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دستور کار قرار دهد.

سلامی در خصوص اجرای طرح کسر خدمت سربازی ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری افزود: دانشجویان و دانش آموختگان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند پس از انجام طرح‌های تحقیقاتی منطبق با اولویت‌های پژوهشی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ‌سمنان، از کسری خدمت متناسب با کیفیت طرح انجام شده بهره‌مند گردند.

وی در خصوص شرایط لازم برای بهره‌مندی از این طرح اضافه کرد: این اداره فقط به دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری طرح کسر خدمت سربازی واگذار می‌کند ومیزان کسری خدمت بر اساس کیفیت طرح و پس از اتمام طرح، در جلسه دفاع مشخص خواهد شد و پژوهش‌های انجام شده بعد از دفاع و تایید، به صورت کتاب به نام خود دانشجو چاپ و منتشر خواهد شد.

سلامی متذکر شد: تشییع و تدفین شهدای گمنام در واحد‌های دانشگاهی و برپایی یادواره‌های شهدا نقش مهمی در ماندگاری و حفظ ارزش‌های دفاع مقدس دارند و ایجاد یادمان‌های شهدا در مراکز آموزش عالی با توجه به تعداد و تنوع جوانانی که در آن مشغول به تحصیل هستند در سوق دادن آن‌ها به سوی اهداف و آرمان‌های معنوی مانند ایمان، جهاد، شهادت و ایثار، در تلطیف فضای دانشگاه بسیار موثر است.

وی همچنین خواستار همکاری ظرفیت پژوهشی دانشگاه سمنان در تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس شد و بیان داشت: تا کنون ۵۹۰ مدخل از موضوعات مهم استان در دفاع مقدس شناسایی شده که باید برای هر مدخل مقالات علمی تهیه شود و دانشگاه سمنان با توجه به دارا بودن اساتید و دانشجویان مجرب می‌تواند در این زمینه یاری‌گر ما باشد.

«سیف الله سعدالدین» رئیس دانشگاه سمنان در این دیدار خاطرنشان کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از بازو‌های اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی و از عوامل اقتدار ملت ایران است و همانطور که حضرت امام خمینی (ره) فرمود: «اگر سپاه نبود کشور هم نبود» لذا اقدام دشمنان ملت ایران برای زیر سوال بردن و تضعیف عوامل اقتدار ایران اسلامی امری طبیعی و برگ زرین دیگری بر افتخارات سپاه پاسداران قهرمان است.

وی ادامه داد: بدون تردید کینه ورزی، اقدامات تروریستی، اتهام زدن و تحریم‌ها ضد این نهاد مقدس ناشی از جایگاه و نقش حیاتی سپاه در اقتدار و حفظ امنیت کشور در برابر نظام سلطه است.

این مسئول با بیان اینکه عزت و اقتدار اکنون ایران اسلامی مرهون هشت سال دفاع مقدس است، ابراز داشت: دفاع مقدس از بارزترین موفقیت‌ها و نقطه عطف، جاودان و مرجع تاریخ جمهوری اسلامی است که کشور ایران را در تمامی عرصه‌ها بیمه کرده است.

سعدالدین با بیان این که دفاع مقدس امتداد ارزش‌های انقلاب اسلامی است تصریح کرد: تقویت بنیان‌های فکری و ایمانی نسل امروز با تبیین وقایع و رخداد‌های سال‌های دوران دفاع مقدس و خاطرات رزمندگان محقق می‌شود و نسل امروز نیازمند آگاهی از وقایع و رخداد‌هایی است که در طول دوران دفاع مقدس در جریان فرهنگ ایثار و شهادت محقق شد.

رئیس دانشگاه سمنان با بیان اینکه اقتدار و توسعه علمی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است گفت: وظیفه‌ی دانشگاهیان در قبال شهدا، تحصیل دانش و توسعه‌ی علم است و رشد و پیشرفت علمی تکلیف ماست.

وی ادامه داد: علم و پژوهش‌های علمی در دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد، از این رو زمانی که بتوانیم علم خود را در جهت انقلاب و مسیر حقیقت قرار دهیم آن زمان است که می‌توانیم بگویم در جهت تداوم راه شهدا حرکت کرده‌ایم.

سعدالدین بیان داشت: دانشگاه سمنان ظرفیت‌های خوبی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس دارد که باید با برنامه ریزی دقیق ازآن‌ها استفاده کرد.

وی وجود جانبازان، ایثارگران و آزادگان در دانشگاه سمنان را یاد آور شد و اضافه کرد: می‌توان با برنامه ریزی مناسب ازاین ظرفیت برای بازگویی ارزش‌های آن دوران برای نسل جوان بهره برد.

رییس دانشگاه سمنان، با اشاره به تدریس واحد آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس گفت: گذراندن این واحد برای دانشجویان، اختیاری است و باید با تدریس جذاب، محتوای مناسب و تاثیر گذار، بازدید‌های علمی متناسب با این درس در کنار تدریس تئوری و نیز استفاده از راویان دفاع مقدس و نمایش فیلم‌های این دوران به جذابیت آن افزود.

در این دیدار مقرر شد؛ برگزاری نشست‌های بصیرتی و تخصصی با موضوع دفاع مقدس و مقاومت ویژه کارکنان، دانشجویان و استادان، استفاده از ظرفیت استادان و دانشجویان در تدوین مقالات و طرح‌های پژوهشی، برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری، ادبی با موضوع دفاع مقدس، مقاومت، جهاد تبیین و‌... در هر نیم سال تحصیلی، برگزاری شب شعر و خاطره، حضور راویان دفاع مقدس در برنامه‌های فرهنگی دانشگاه، برگزاری محافل خاطره گویی با حضور کارکنان، دانشجویان و استادان در سالروز عملیات‌ها، برگزاری دوره آموزش مجازی علوم و معارف دفاع مقدس ویژه کارکنان و استادان، حمایت مالی و معنوی اداره کل از طرح‌های پژوهشی دانشجویان با موضوع دفاع مقدس و مقاومت مورد عنایت و توجه دور مجموعه قرار گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار