در صحن مجلس شورای اسلامی؛

«قالیباف» سالگرد حماسه آمل را گرامی داشت

رئیس مجلس شورای اسلامی سالگرد حماسه ششم بهمن سال ۱۳۶۰ شهرستان آمل را گرامی داشت.
کد خبر: ۵۶۹۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱ - 25January 2023

«قالیباف» سالگرد حماسه آمل را گرامی داشتبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: سالگرد حماسه ششم بهمن سال ۱۳۶۰ شهرستان هزار سنگر آمل را گرامی می‌دارم.

قالیباف بیان کرد: در این روز امت حزب الله و مردم متدین به صحنه آمدند و نزدیک به ۴۰ شهید در دفاع از انقلاب و امنیت دادند.

واقعه ۱۳۶۰ آمل (۶ بهمن ۱۳۶۰ ه.ش) یکی از مهم‌ترین رخدادهای سیاسی - امنیتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود که توسط اتحادیه کمونیست‌های‌ ایران (سربداران) در شهرستان آمل، استان مازندان ایران رخ داد و با مقابله نیروهای بسیجی، سپاه پاسداران و مردم آمل خنثی شد.

عده‌ای از اعضای یک گروه موسوم به اتحادیه کمونیست‌های‌ ایران که نام تاریخی سربداران را نیز غصب کرده و بر خود نهاده بود و از حیث فکری و ایدئولوژیک از تز مائو در چین پیروی می‌کردند، بعد از واقعه ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ و عزل‌ بنی‌صدر از مقام ریاست جمهوری، از فاز سیاسی به فاز نظامی تغییر رویه دادند و برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران دست به اسلحه بردند.

این گروه با شتابزدگی خاصی طرحی‌ را‌ موسوم به «قیام فوری» به اجرا درآورد. آنان ضمن انتخاب شهرستان آمل برای عملیات که به دلیل جنگل‌های انبوه، بافت روستایی گسترده و نزدیکی به پایتخت دارای اهمیت بود‌، خواسته‌ بودند با حمله و تصرف شهر آمل و دیگر شهرهای مازندران و استان‌های کشور، نظام جمهوری اسلامی را براندازند، این ماجراجویی با واکنش فوری مردم آمل در روز ۶ بهمن ۱۳۶۰ ناکام‌ ماند‌.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار