در مراسم سالگرد شهادت سردار حسن باقری مطرح شد؛

سرلشکر رشید: شکست تمامی گزینه‌های دشمنان علیه ملت ایران/ ایجاد سازمان رزم سپاه مرهون تلاش‌های شهید باقری است

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) ایجاد سازمان رزم‌ سپاه و به‌ویژه نیروی زمینی سپاه را مرهون تلاش‌های شهید باقری دانست و گفت: باید به شهدا به‌عنوان یک راه و یک مکتب نگاه کنیم و ببینیم که آن‌ها با چه تجربه و دانشی عمل کرده و چه تحولاتی به‌وجود آورده‌اند.
کد خبر: ۵۶۹۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲ - 29January 2023

سرلشکر رشید: شکست تمامی گزینه‌های دشمنان علیه ملت ایران/ ایجاد سازمان رزم سپاه مرهون تلاش‌های شهید باقری استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر پاسدار «غلامعلی رشید» فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص)، صبح امروز در آیین گرامیداشت سالگرد شهادت سردار «حسن باقری» و شهدای اطلاعات عملیات سپاه که در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به شناختی که از شهید باقری داشتم، شاید تنها فردی باشم که بیشتر از سایرین با این شهید عزیز محشور بودم؛ به همین جهت شب‌ها و روز‌های زیادی با شهید باقری و در عملیات زیادی بودم و حتی در شب قبل از شهادت وی در کنارش حضور داشتم.

سردار رشید با بیان اینکه ۳۰ ویژگی از حسن باقری را استخراج کردم، افزود: نظریه‌پرداز، استراتژیست خلاق، جدی در امر کادرسازی و تربیت و آموزش دیگران، بنیان‌گذار اطلاعات رزمی، قائل نبودن در یک رسته و نشان دادن لیاقت برای قبول مسئولیت‌های بیشتر، بخشی از این ویژگی‌های شهید باقری است.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) ادامه داد: ایجاد سازمان رزم‌ کنونی سپاه و به‌ویژه نیروی زمینی سپاه مرهون تلاش‌های شهید باقری است.

وی گفت: شهید حسن باقری از لحاظ جسمی ضعیف و لاغراندام بود و چهره او چند سالی هم از سن واقعی خودش جوان‌تر نشان می‌داد، اما گویی یک انسان چهل‌ساله و بسیار پخته بود که از لحاظ برهان و تدبیر بر همه ما برتری داشت؛ حتی سردار «اسدی» عنوان می‌کند که وقتی برای اولین بار حسن باقری را در پادگان گلف دیدم، از وجود چنین جوانی در کنار سردار «صفوی» تعجب کردم؛ اما همین شهید باقری شخصیتی فرا‌تر از سن و سوادش داشت و از فن اقناع بسیار خوبی بهره می‌برد.

سرلشکر رشید عنوان کرد: شهید باقری در نام و صفت واقعاً «باقر» بود؛ یعنی شکافنده علم نظامی بود؛ لذا به واسطه داشتن همین ویژگی بود که فرماندهان وقتی برهان و بیان او را می‌دیدند، از او تبعیت می‌کردند و وقتی فرماندهان با دلایل شهید باقری مواجه می‌شدند، آن را قبول می‌کردند؛ فرماندهان لشکر‌ها و یگان‌های سپاه در برابر رزمندگان کاملاً متواضع بودند، اما همین فرماندهان در مواجهه با رده بالاتر یعنی وقتی در مواجهه با فرماندهان ارشد در قرارگاه قرار می‌گرفتند، بی دلیل انعطاف نشان نمی‌دادند و بحث و مناقشه‌های بسیاری انجام می‌دادند؛ برادران ارتشی به ما می‌گفتند که چرا این مقدار جلسه می‌گیرید؛ برگزاری این‌گونه جلسات نشان و خصلت اقناع‌گری در سپاه بود.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) افزود: فرماندهان ارتش به ما می‌گفتند که چرا این همه در شب حمله در بی‌سیم صحبت می‌کنید؟ چون وقتی که عملیات آغاز می‌شد، رزمندگان ما با ۱۰۰ لهجه در بی‌سیم با همدیگر مکالمه می‌کردند؛ در واقع فرماندهان یگان‌ها و لشکر‌های سپاه باید برای انجام هر عملیاتی قانع می‌شدند و این بود که در برابر فرماندهان بالاتر سرسختانه بحث می‌کردند.

وی در ادامه با اشاره به عملیات بیت‌المقدس بیان کرد: دشمن از ترس اینکه نیرو‌های ایرانی به سمت بصره بروند با تمام توان به لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) حمله کرد و شهدای بسیاری در این عملیات اهدا شد؛ اینجا بود که حسن باقری برای حفظ نیرو‌ها در میدان، خودش به سمت خط مقدم رفت و این سبک فرماندهی و هدایت او بود که سرعت عمل در فرماندهی، تواضع و اوج فداکاری او را در یک روز سخت به نمایش گذاشت.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) اظهار داشت: از سبک فرماندهی شهید باقری نتیجه می‌گیریم که شجاعت، سرعت عمل در تصمیم‌گیری و تواضع، از خصایص این‌ شهید عزیز است؛ خصایصی که باید به فیلم تبدیل شود که البته شد.

سردار رشید تصریح کرد: در این‌گونه جلسات وقتی نکاتی را روایت می‌کنیم، باید ببینیم که آیا نقل این‌ نکات، وجوه شخصیت شهید مورد نظر را بیان می‌کند؟ زیرا شهدا مانند هم نیستند؛ یعنی در سبک فرماندهی با هم تفاوت دارند. مفاهیم را که بیان می‌کنیم، باید وجه تمایز شهدا را نیز با دیگران عنوان کرد؛ به عبارت دیگر، تجلیل و تقدیر از شهدا در چنین مراسمی باید با تشریح وجوه فرماندهی و رفتاری آن‌ها همراه باشد تا آن‌ها را بهتر بشناسیم.

وی تأکید کرد: باید به شهدا به‌عنوان یک راه و یک مکتب نگاه کنیم و ببینیم که شهدا با چه تجربه و دانشی عمل کرده و چه تحولاتی به وجود آورده‌اند و چگونه موجب تغییر معادلات در میدان نبرد شده‌اند. ما باید ببینیم که مشخصه‌ها، ویژگی‌ها و استراتژی فرماندهان شهید و فرماندهان امروز ما چیست و چگونه در دوران فرماندهی خود عمل کرده‌اند.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص)، شهید حسن باقری را یک استثنا در میان فرماندهان دانست و گفت: شهید باقری اهل قلم، تدبیر و صاحب استراتژی بود و شیوه فرماندهی خاص خود را داشت؛ بر این اساس امروز باید تلاش کنیم که این ویژگی‌ها را استخراج و تدوین کنیم تا مورد استفاده قرار بگیرد.

سرلشکر رشید با تأکید بر اینکه باید قادر باشیم که وجوه شخصیت شهید حسن باقری را بیان کنیم، افزود: امروز بدون نام شهدای بزرگی همچون شهید باقری فهم برخی مسائل تاریخی و راهبردی جنگ امکان‌پذیر نیست؛ یعنی فهم مسائل راهبردی بدون فهم اندیشه‌های امثال شهید باقری امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: شهید باقری در شرایطی صحبت از تغییر استراتژی جنگ می‌کرد که جنگ در بن‌بست کامل بود. در این شرایط شهید باقری سوالاتی را مطرح کرد که پاسخ آن‌ها موجب شد تا دکترین رزمی سپاه تدوین شود و پیروزی‌های سال‌های بعدی جنگ حاصل همین تفکر بود.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) گفت: همه فرماندهان شهید و زنده ما صاحب نظریه نظامی دفاعی و تهاجمی هستند؛ حال ممکن است که خودشان نتوانند در عبارت‌های مشخصی آن را بیان کنند. ای‌کاش فرماندهان تا هستند با آن‌ها مصاحبه کنیم و ای‌کاش با قاسم سلیمانی این‌گونه عمل می‌کردیم؛ البته در بین همه فرماندهان شهید، حسن باقری متفاوت است؛ چرا که او اهل قلم بود و می‌نوشت.

سردار رشید با اشاره به اینکه نیرو‌های اطلاعات و عملیات که توسط حسن باقری در سپاه فعال شدند در پایان جنگ تعداد آن‌ها به ۱۲ هزار نفر رسید، یادآور شد: شهید باقری نخستین بار در عملیات «فرمانده کل قوا» اولین فرماندهی خود را انجام داد و بعد در عملیات‌های دیگر قوی‌ترین محور‌های جنگ بر عهده حسن باقری بود. اگر او به شهادت نمی‌رسید، بهترین فرمانده ارشد برای نیرو‌های مسلح بود.

وی همچنین با اشاره به مسایل اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم عنوان کرد: دولتمردان ما برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی باید پای درس شهید باقری بنشینند. هر فرمانده‌ای اگر ماهیت جنگی را که درگیر آن است، نشناسد، شکست می‌خورَد و ویژگی شهید باقری این بود که ماهیت قدرت دشمن را شناخت و زمینه اشغال کشور را از بین برد.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) در پایان گفت: در اغتشاشات اخیر، دشمنان ما هر گزینه‌ای در ذهنشان بوده علیه ملت ایران پیاده کردند و شکست خوردند؛ آخرین ترفند آن‌ها همین اغتشاش‌ها بود و اگر هم دست به اقدام دیگری نزدند، به دلیل این بود که توانایی انجام آن را نداشتند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار