یادداشت/ حسین کفشدوز محمدآبادی

اولین حضور ادوات ضدزره یگان‌های رزم خراسان در دفاع مقدس

اولین حضور ادوات ضدزره در یگان‌های خراسان به عملیات فتح‌المبین برمی‌گردد، در این عملیات یگان‌های خراسانی عمل کننده دارای یک قبضه توپ ۱۰۶ بودند.
کد خبر: ۵۷۰۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۰ - 06February 2023

اولین حضور ادوات ضدزره یگان‌های رزم خراسان در دفاع مقدسگروه استان‌های دفاع‌پرس ـ حسین کفشدوز محمدآبادی، پیشکسوت دفاع مقدس؛ در ابتدای جنگ ادوات بصورت قبضه‌ای و یا آتشباری و تلفیقی با گروه‌های دفاعی نامنظم و گردان‌های پیاده بکارگیری می‌شد. در این مقطع یک یا چند قبضه یا یک آتشبار به تناسب نوع عمل با رزمندگان پیاده در عملیات شرکت می‌کردند.

تأمین اقلام آمادی به عهده گروه و یا گردان بود ولی مدیریت و هدایت بکارگیری سلاح‌ها به عهده فرمانده ادواتی بود. در این شیوه که متناسب با وضعیت آن زمان تدبیر شده بود با روحیه اخوت و برادری که وجود داشت عملکرد بسیار رضایت‌بخشی را ادوات در کنار پیاده بر جای گذاشت و عملیا‌ت‌های موفقیت‌آمیزی مثل عملیات‌های نامنظم در کردستان و خوزستان در جبهه‌های سوسنگرد، هویزه، بستان، تنگه چزابه، نورد اهواز، مقاومت در غرب کارون و محاصره آبادان، شرهانی و دشت عباس، سومار، نفت‌شهر، بازی‌دراز در جبهه‌های میانی و در دیگر مناطق در تاریخ دفاع مقدس بجای گذاشتند.

در سال‌های ابتدایی دفاع مقدس مدتی تانک‌ها و نفربرها با ادوات ادغام بود. در ترکیب ادوات با زرهی به این مطلب اشاره می‌شود که چون هنوز یگان زرهی در سازمان سپاه وجود نداشت، تدبیر بر این شد که تانک‌ها و نفربرهای غنیمتی با ادوات باشند.

در این وضعیت شاید چون سنخیتی بین تجهیزات تانک و نفربر با سلاح‌های ادوات وجود داشت این ترکیب بوجودآمد. این ترکیب در حدود یکسال دوام داشت و کم‌کم دستگاه‌های تانک و نفربر بیشتری از ارتش عراق به غنیمت گرفته شد. و با تجمیع تانک‌ها و نفربرهای زرهی بعنوان یک یگان مستقل از ادوات جدا شدند.

اولین حضور ادوات ضدزره به عملیات فتح‌المبین برمی‌گردد در این عملیات یگان‌های خراسانی شرکت‌کننده در این عملیات دارای یک قبضه توپ ۱۰۶ بودند.

طبق گفته پیشکسوتان ادوات توسط ماشاالله آخوندی و شهید مهدی میرزایی یک دستگاه خودروی جیپ شهباز نوک مدادی که قبضه توپ ۱۰۶ روی آن سوار بوده بدون توجه به میزان کارکرد آن و یا اصلاً قابل استفاده است یا نیست از پارکینگ پشتیبانی جبهه و جنگ جهاد در آن مقطع به محل استقرار نیروهای خراسانی (فرستادگان رضا) مستقر در جنب پادگان گلف منتقل می‌شود.

رزمندگان خراسانی با استفاده از آموزش‌هایی که نیروهایی که کار با سلاح را در دوران سربازی گذرانده بودند و همچنین نیروهای ارتش که در منطقه مستقر بودند را فرا گرفتند و با تأمین مهمات از یگان‌های مختلف از آن استفاده کردند.

در عملیات فتح‌المبین تنها موجودی ضدزره سنگین نیروهای خراسانی یا همان فرستادگان رضا در قالب تیپ امام رضا علیه‌السلام همین یک قبضه ۱۰۶ بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار