سفر هیأت اسرائیلی به سودان برای بررسی توافق سازش

دو منبع دولتی در سودان گفتند که یک هیأت صهیونیستی امروز به این کشور سفر کرده است و در جریان آن، روند توافق عادی‌سازی روابط و امضای آن بررسی خواهد شد.
کد خبر: ۵۷۰۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹ - 02February 2023

سفر هیأت اسرائیلی به سودان برای بررسی توافق سازشبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، دو منبع دولتی در سودان امروز پنجشنبه خبر دادند که یک هیأت متعلق به رژیم موقت صهیونیستی وارد خارطوم شده است.

روزنامه الکترونیکی رأی الیوم به نقل از این دو منبع گزارش داد، این سفر، بخشی از سفر‌های متقابل بین مسئولان سودان و رژیم صهیونیستی است و در جریان آن، روند حصول توافق عادی‌سازی روابط و امضای آن بررسی خواهد شد.

این در حالی است که مسئولان صهیونیستی واکنشی به این مسئله نداشته‌اند، ولی دفتر الی کوهن وزیر خارجه این رژیم گفت که پس از «بازگشت از یک سفر رسمی تاریخی»، نشست خبری برگزار خواهد کرد، ولی جزئیات بیشتری مطرح نکرد.

در همین ارتباط، «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان خرداد ماه گذشته گفت که روابط این کشور با تل‌آویو ادامه دارد. البرهان درباره احتمال ازسرگیری مذاکرات و روابط با رژیم موقت صهیونیستی گفت: «این روابط قطع نشده که ما بگوییم ازسرگرفته می‌شود».

لبرهان پیشتر با دفاع از اقدام خود برای برقراری روابط با تل‌آویو، مدعی شده بود که این کار به نفع کشور و ملت سودان است. در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی بود که کاخ سفید اعلام کرد رژیم صهیونیستی و سودان، با میانجی‌گری دولت وقت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، روابط دیپلماتیک را از سر گرفته شد.

در همین ارتباط «نصر الدین عبدالباری» وزیر دادگستری دولت انتقالی سودان همزمان با حضور «استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری سابق ایالات متحده آمریکا، دی‌ماه سال گذشته، در خارطوم توافق موسوم به «آبراهام» (عادی‌سازی روابط با تل‌آویو) را امضاء کردند؛ اما تا امروز، هیأت‌های رسمی دولت سودان و کابینه تل‌آویو با یکدیگر دیدار رسمی نداشته‌اند.

سودان در حالی توافق آبراهام را امضاء کرد که واشنگتن به این کشور وعده سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در بسیاری از پروژه‌های زیرساختی را داده بود؛ اما منابع مطلع می‌گویند که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها