جشن میلاد امام علی (ع) و روز پدر در سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان

مراسم خجسته میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان برگزار شد.
کد خبر: ۵۷۱۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶ - 04February 2023

جشن میلاد امام علی(ع) و روز پدر در تاجیکستان+فیلم و تصاویربه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، مراسم خجسته میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با حضور سفیر، اعضای سفارت، شخصیت‌های فرهنگی و ادبی تاجیک و جمع زیادی از ایرانیان مقیم برگزار شد. 

این مراسم شادی و سرور با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز و با برنامه مولودی‌خوانی، اجرای سرود توسط گروه دانش‌آموزان مجتمع آموزشی سفارت و مسابقات پرسش و پاسخ ادامه یافت.

در بخش دیگری از این مراسم باشکوه معنوی «محمدتقی صابری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با عرض تبریک و تهنیت میلاد سراسر نور و پر‌خیر و برکت حضرت علی(ع) و روز پدر، طی سخنانی گفت: حضرت علی (ع)، اعجوبه‌ عالم و نمونه قدرت کامله‌ الهی و کلمه‌ تامه‌ پروردگار است که ابعاد شخصیتیِ نامتناهی دارد و به‌ همین دلیل ما با ذهن‌های کوچک و انس‌گرفته با مقیاس‌های مادی، قدرت آن را نداریم که شخصیتی با آن ابعاد عظیم معنوی و روحی را حتی تصور کنیم.

 سفیر ایران با اشاره به خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد امیرالمؤمنین (ع) اظهار داشت: امام علی (ع) چونان اقیانوسی است که احاطه بر همه ابعادش در یک نگاه که هیچ، در یک مطالعه‌ طولانی هم برای انسان میسر نیست. از هر طرف که وارد شویم، دنیایی از عظمت و شگفتی مشاهده می‌کنیم. این سخن نه یک مبالغه و یک ادعای بی‌مبنا، بلکه ثمره‌ سال‌ها مطالعه و پژوهش و تأمل درباره زندگی و سیره‌ی آن حضرت می‌داند.

صابری با بیان اینکه «این سخن البته، نه فقط درباره مقامات ملکوتی و عرفانی امام علی (ع) صادق است، بلکه حتی ابعاد عملیِ زندگی آن بزرگوار، یعنی آنچه که مربوط به حکومت و سیره رفتاری ایشان است هم واقعاً در هیچ بیانی نمی‌گنجد»، تصریح کرد: به‌ هرحال آنچه که می‌دانیم، انسانی است که بلندترین قله‌ بشریت است و نمی‌توان به آن توجه نکرد و به سمتش حرکت ننمود. لذا خوشبختانه با وجود این حیرت، از هر طرف که وارد دریای عظیم فضایل و مناقب آن حضرت بشویم و هر رشته‌ای از رشته‌های محامد بشری را که مطرح کنیم، فیض عظیمی نصیب‌مان خواهد شد و از این دریا بهره‌ها خواهیم برد.

سفیر ایران در ادامه سخنان خود افزود: شخصیت امام علی (ع) ترکیبی از عناصری است که هر کدام به‌تنهایی یک انسان عالی‌مقام را اگر بخواهد به اوجِ آن برسد، به زانو در می‌آورد. حضرت علی‌بن‌ابیطالب (ع) در همه‌ این‌ها در حد اعلی است. البته باز باید تکرار کنیم که این مطلب هم درباره همان بخش از چهره و هویت و شخصیت او است که انسان‌ها می‌توانند آن را ببینند و به آن بیندیشند و از آن سرمشق بگیرند. نه ابعاد ملکوتی و عرفانی آن حضرت. در همین بخش است که می‌توان صد صفت از اوصاف کمالیِ انسان را برشمرد که امیرالمؤمنین در همه‌ آن‌ها قله است و این اوصاف آنچنان وسیع و گسترده‌اند که برای هر یک، حداقل باید یک کتاب نوشت.

صابری با بیان اینکه « آنچه انسان را باز از این هم شگفت‌زده‌تر می‌کند، این است که همه‌ آن صفات متکثر که بسیاری از آن‌ها در ظاهر با هم متضاد و ناسازگار هستند، در شخصیت امیرالمؤمنین (ع) آنچنان کنار هم با توازن و زیبایی چیده شده‌اند که خود یک زیبایی و شکوه حیرت‌انگیز دیگری را به نمایش گذاشته‌اند»، اظهار داشت: توازن عجیبی در شخصیت آن بزرگوار است که بجز پیامبر عالی مقام اسلام، نمی‌توان شبیه آن را در هیچ انسان دیگری یافت. از این قبیل صفات متضاد، در امیرالمؤمنین الی‌ماشاءالله زیاد است که از جمله آنها می توان به «عطوفت و صلابت»، «ورع و حکومت»، «قدرت و مظلومیت»، «زهد و سازندگی» اشاره داشت.

در بخش دیگری از این مراسم زیبای معنوی، «افضل‌شاه شادی» خواننده نامی تاجیک با اجرای چند شعر و آهنگ در وصف حضرت علی (ع) و مقام پدر بر شادی و سرور حضار افزود.

در پایان این مراسم معنوی سفیر ایران به شرکت کنندگانی که به سوالات مربوط به ابعاد زندگانی و شخصیت حضرت علی (ع) پاسخ‌های صحیح دادند، جوایزی تقدیم کرد.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار