یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

نقش امام خامنه‌ای در توسعه صنعت موشکی کشور

پیشرفت چشمگیر ایران اسلامی در عرصه موشکی، علاوه بر تلاش‌های بی‌وقفه‌ متخصصان کشورمان، مرهون تدابیر و رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۵۷۵۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۷ - 26February 2023

نقش امام خامنه‌ای در توسعه صنعت موشکی کشورگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ رهبر انقلاب اسلامی درخصوص اهمیت مقوله «امنیت» فرمایشات متعددی داشته‌اند و آن را زیرساخت همه‌ی ابعاد زندگی یک جامعه دانسته‌اند. ایشان در کلامی تأکید کرده‌اند که «امنیت خیلی مهم است؛ آنجایی که امنیت نیست، مردم قدر امنیت را می‌فهمند».

با توجه به ظهور و بروز تهدیدات مختلف علیه ایران اسلامی مانند جنگ تحمیلی هشت‌ساله و فتنه‌های متعددی که در طول ۴۴ سال گذشته در کشور رخ داده است، این سخن رهبر انقلاب را مردم ایران در مقاطع مختلف به خوبی درک کرده‌اند و طبیعتاً به اهمیت و ارزش بالای امنیت به خوبی واقف هستند.

اما تأمین امنیت به زیرساخت‌ها و لوازمی احتیاج دارد که علاوه بر نیروی انسانی مجرّب و متعهد، تجهیزات خاص خود را می‌طلبد. در زمینه برقراری امنیت در مرز‌ها و ایجاد بازدارندگی در برابر تهدیدات خارجی، نیرو‌های مسلح کشورمان با وجود تحریم‌های همه‌جانبه، موفق شده‌اند در زمینه‌های مختلف از جمله حوزه موشکی و پهپادی به میزانی از پیشرفت دست یابند که اکنون بسیاری از کشور‌ها حتی کشور‌هایی که از آن‌ها به‌عنوان ابرقدرت نام برده می‌شود، تقاضای خرید تسلیحات و تجهیزات دفاعی از کشورمان را دارند.

حوزه موشکی کشور که مرهون مجاهدت شهید طهرانی‌مقدم و همرزمان او است، اکنون به سطحی از توانمندی رسیده است که نه‌تنها در هدف قرار دادن اهداف زمینی، بلکه در زمینه انهدام اهداف دریایی نیز به‌صورت نقطه‌زن عمل می‌کند و جمهوری اسلامی ایران در صورت لزوم می‌تواند ناو‌های کشور‌های متخاصم را تا فاصله ۲ هزار کیلومتری نیز هدف قرار دهد.

کشورمان در حوزه پدافند هوایی نیز عملکرد موفقی داشته و انهدام پهپاد فوق پیشرفته، رادارگریز و بلندپرواز «گلوبال هاوک» آمریکا مؤید این مطلب است. عملیات شکار این پرنده آمریکایی تا حدی اهمیت دارد که خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» از موشک سرنگون‌کننده هواپیمای مذکور با عنوان «موشک فوق افسانه‌ای» یاد کرده است. تمجید رسانه مطرح روسی از توان موشکی ایران در حالی است که کشور روسیه در عرصه پدافند هوایی به‌عنوان یکی از کشور‌های تراز اول و صاحب‌نام جهان شناخته می‌شود.

اما پیشرفت چشمگیر ایران اسلامی در عرصه موشکی علاوه بر اقدامات جهادگونه و تلاش‌های بی‌وقفه‌ی متخصصان کشورمان، مرهون تدابیر و رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قواست.

آینده‌نگری و درایت ایشان در زمینه افزایش توان دفاعی کشور و ارتقاء قدرت بازدارندگی کشور موجب شده که امروز ایران اسلامی با وجود تمامی تحریم‌ها و مشکلات متعدد، در حوزه‌های موشکی و پهپادی در ردیف قدرت‌های بزرگ جهان جای بگیرد.

در همین زمینه می‌توان به سخنان اخیر سردار «حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه مبنی بر اصرار رهبر انقلاب برای نخریدن موشک‌های شوروی سابق در زمان فروپاشی آن کشور اشاره کرد. این مقام عالی‌رتبه نظامی، شامگاه جمعه (۵ اسفند) در برنامه تلویزیونی صف اول، در بخشی از سخنان خود به موضوع خوداتکایی و لزوم امید نبستن به بیگانگان اشاره کرد و گفت: «بعضی از مقاطع، تصمیمات کلیدی گرفته شده که بیشتر هم ما مدیون حضرت آقا هستیم»

سردار حاجی‌زاده در این‌خصوص می‌گوید: در مقطعی بعد از فروپاشی شوروی، موشک‌های «اسکاد» با برد ۳۰۰ کیلومتر به مبلغ ۱۰ هزار دلار از سوی این کشور به فروش می‌رسید؛ در حالی که پیشتر، ما از کشور کره موشک به مبلغ ۲.۵ میلیون دلار خریداری می‌کردیم. همه مسئولان نظامی حتی شهید طهرانی‌مقدم با خرید موشک از شوروی موافق بودند؛ اما یک نفر مخالف بود؛ آن‌هم حضرت آقا. دلیل مخالفت ایشان هم این بود که برنامه ما در بومی‌سازی صنعت موشکی در حال به نتیجه رسیدن بود و اگر ما آن موشک‌ها را خریداری می‌کردیم، موضوع صنعت موشکی خود را رها می‌کردیم و دیگر ادامه نمی‌دادیم. اصرار فرماندهان برای خرید موشک‌ها موجب عصبانیت حضرت آقا شد و ایشان تشر زدند و گفتند که این موضوع را دنبال نکنید، بلکه بروید و ساخت موشک در داخل را دنبال کنید.

این تدبیر و دوراندیشی رهبر انقلاب موجب خودکفایی کشور در عرصه دفاعی و به‌ویژه حوزه موشکی شد و در واقع، خودکفایی امروز نتیجه دستور آن روزِ رهبری بود.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار