در نشست خبری مطرح شد؛

امیر سرتیپ آشتیانی: الحاق تجهیزات دفاعی جدید به نیروهای مسلح/ بسیاری از کشورها خواهان پهپادهای ایرانی هستند

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: پهپاد‌های ما جزو پهپاد‌هایی است که نمونه‌های آن بعضاً وجود ندارد و این را کشور‌ها پذیرفته‌اند که قدرت پهپادی ما آزمایش‌های خود را پس داده است.
کد خبر: ۵۷۷۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹ - 06March 2023

امیر سرتیپ آشتیانی: الحاق تجهیزات دفاعی جدید به نیروهای مسلح/ بسیاری از کشورها خواهان پهپادهای ایرانی هستندبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: موارد مربوط به وزارت دفاع غالباً دارای طبقه‌بندی است و این موضوع موجب می‌شود که ما در تشریح اقدامات این وزارتخانه با مشکل مواجه شویم؛ لذا همه باید این نکته را دنبال کنیم و آن را رعایت کنیم؛ البته در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، ما تاکنون خارج از اقدامات شعارگونه حرکت کرده‌ایم که حرکت ما ایجاد اقتدار برای کشورمان را در پی داشته و تحمل این موضوع برای دشمن بسیار سخت بوده و آن‌ها را عصبانی کرده است؛ لذا تمامی اقدامات اخیر آن‌ها از روی ضعف و درماندگی است.

امیر آشتیانی افزود: ایران در سال‌های اخیر قله‌های بسیاری را فتح کرده و در مقابل، دشمن هم در این مدت در برابر ایران شکست خورده است؛ به همین جهت دست به کار‌هایی سخیفی می‌زند؛ به عبارت دیگر، مجموعه اقداماتی که در جهت افزایش توانمندی کشورمان صورت گرفته، دشمن را به سمت انجام اقدامات سخیف و بی ارزش سوق داده است.

وزیر دفاع ادامه داد: امروز جوانان و دانشمندان ما به سطحی از فناوری، اقتدار و اعتماد به نفس رسیدند که به هیچ وجه، هیچ نیروی اهریمنی نمی‌تواند برابر آن‌ها سد و مانعی ایجاد کند. ما در مرحله‌ای هستیم که با تحریم می‌خواهند جلوی پیشرفت‌های ما را بگیرند و این در حالی است که ما در وزارت دفاع، هر روز محصولات جدیدی را که مطابق با آخرین فناوری‌های روز است، تولید می‌کنیم؛ اما به جهت رعایت مسائل امنیتی، فقط بعضی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

وی‌ گفت: دشمنان وقتی که در مواجهه با دستاورد‌های ما شگفت‌زده می‌شوند، دست به تبلیغات پوچ علیه جمهوری اسلامی ایران می‌زنند. رویکرد جمهوری اسلامی ایران در خوداتکایی موجب شده تا تعدادی از کشور‌ها به ما اعتماد کنند؛ زیرا اراده ایران را در پشتیبانی از خود می‌بینند؛ البته همه این دستاورد‌ها مرهون هدایت‌های فرمانده معظم کل قوا و تلاش متخصصان صنعت دفاعی کشورمان است.

امیر آشتیانی در ادامه اظهار داشت: حرکت خود در وزارت دفاع را بر اساس برنامه‌های جهشی در نظر گرفتیم و بر این اساس، دو برنامه را تدوین کردیم؛ یکی برنامه‌ عادی بود که سالانه برای سازمان‌های صنعتی تدوین می‌شد و دیگری برنامه‌ای جهشی بود که آن را ابلاغ کردیم؛ اکثر برنامه‌های تدوین شده طی ۹ ماه گذشته حداقل دو برابر بیش از آنچه در نظر گرفته شده بود، محقق شده است.

وزیر دفاع اضافه کرد: مهم‌ترین مأموریت ما تسلیح نیرو‌های مسلح بود که در این زمینه نسبت به سال گذشته ۱.۵ برابر افزایش ارائه کالا و خدمات داشته‌ایم و این یعنی چیزی حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان که در بحث صادرات محقق شده است.

رشد ۲.۵ برابری صادرات محصولات دفاعی

وی با بیان اینکه در زمینه صادرات توفیقات خیلی زیادی داشتیم، تصریح کرد: درخصوص تولید و فروش نزدیک به ۲.۵ برابر رشد داشتیم؛ همچنین بیش از ۸۵ هزار فرصت شغلی ایجاد و ۱۵ هزار فرصت شغلی نسبت به سال قبل فراهم کردیم.

امیر آشتیانی با اشاره به همکاری وزارت دفاع با ۴۵ دانشگاه، ادامه داد: با بیش از هزار شرکت دانش‌بنیان در ارتباط هستیم و شش هزار شرکت نیز با ما همکاری دارند؛ علاوه بر این، حجم همکاری ما با شرکت‌های دانش‌بنیان ۸۰ درصد افزایش یافته و برای همکاری‌های بیشتر سه پارک علم و فناوری راه‌اندازی خواهد شد.

وزیر دفاع با بیان اینکه درخصوص بومی‌سازی قطعات، ما با سه هدف این موضوع را دنبال می‌کنیم که شامل مقابله با تحریم‌ها، خرابکاری صنعتی و صرفه‌جویی ارزی است، تصریح کرد: در بحث قطعه‌سازی بالغ بر ۳۸ هزار قطعه را تولید کردیم و این باعث شده که بالغ بر یک میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم.

وی عنوان کرد: در رزمایش‌ها به منظورِ ارائه مشاوره، آموزش بکارگیری تسلیحات و همچنین گرفتن بازخورد حضور پیدا می‌کنیم؛ لذا در مجموع ۹ رزمایشی که اخیراً برگزار شد، سامانه‌هایی که ما در اختیارشان گذاشتیم، بالای ۹۰ درصد موفقیت داشتند.

امیر آشتیانی بیان کرد: در حوزه موشکی به هفت قابلیت میزان اثربخشی سرجنگی، دقت‌افزایی، تاکتیک‌پذیری، مقاوم‌سازی در برابر حملات سایبری، نگهداری بیشتر، رادارگریزی و توان‌افزایی توجه داریم. ما موشک‌های بالستیک نقطه‌زن با برد ۲ هزار کیلومتر داریم که علیه اهداف زمینی و دریایی قابل استفاده است؛ همچنین موشک‌های کروز ما انواع و اقسام متنوعی دارد که این باعث شده از ۳۵ کیلومتر تا هزار کیلومتر برد داشته باشند و توان رزم نیرو‌های مسلح را به نحو چشمگیری افزایش دهند و از خشکی، هوا، دریا و حتی زیر دریا قابلیت شلیک داشته باشند.

وزیر دفاع در ادامه اظهار داشت: در حوزه پشتیبانی از پدافند هوایی هم با توجه به تهدیدات مختلف، متناسب با هر تهدید سازماندهی لازم را انجام دادیم. هم‌اکنون نیز در حال توسعه سلاح‌های پدافند هوایی هستیم و در این مسیر، موضوعات اختلال و فریب را در این سامانه‌ها لحاظ کردیم.

توسعه سلاح‌های پدافندی در دستور کار وزرات دفاع

وی با تأکید بر اینکه در حوزه پشتیبانی رزم پدافند هوایی، سلاح‌های پدافندی را توسعه می‌دهیم تا علیه هر تهدیدی بکارگیری شوند؛ در حوزه پدافند هوایی نیز با توجه به تهدیدات مختلف، متناسب با هر کدام از تهدیدات اعم از موشک‌های کروز، پرنده‌ها و ریزپرنده‌ها تجهیزات لازم را تولید کرده‌ایم.

امیر آشتیانی ادامه داد: برای مقابله با پرنده‌های دور ایستا سامانه «باور ۳۷۳» و «سریر ۴» را آزمایش کردیم تا اهدافی را در فاصله ۳۰۰ کیلومتری شناسایی کنیم و مورد اصابت قرار دهیم؛ همچنین در پشتیبانی از رزم هوایی، انواع پهپاد‌ها را داریم که تا ارتفاع ۲۰ هزار پایی می‌توانند پرواز کنند؛ در همین راستا از انواع پهپاد‌های پرسه‌زن و انتحاری، ره‌گیر و شکاری هم استفاده می‌کنیم؛ برای مقابله با اهداف در ارتفاع پایین نیز سامانه‌های «مجید» و «مرصاد» را داریم.

وزیر دفاع گفت: ما با استفاده از هوش مصنوعی توانستیم پهپاد‌ها را به‌صورت جمعی پرواز دهیم و تلفیقی از پرواز پرنده‌های بی‌سرشین را با پرنده‌های با سرنشین هماهنگ کنیم؛ علاوه بر این، پهپاد‌های دریاپایه نیز توسعه می‌یابند.

وی گفت: در حوزه پشتیبانی از رزم نوین نیز انواع جیره‌های خشک و واکسن کرونا را تولید کرده‌ایم؛ البته فناوری‌ای که برای ساخت واکسن کرونا استفاده کردیم، اکنون برای ساخت واکسن‌های دامی استفاده می‌شود تا محصول تولیدی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

امیر آشتیانی ارائه خدمات به بازنشستگان را از دیگر خدمات وزارت دفاع اعلام کرد و گفت: تلاش کرده‌ایم که به بازنشستگان نیرو‌های مسلح بهترین خدمات را ارائه دهیم؛ همچنین با شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی همکاری گسترده‌ای داریم و تلاش داریم که به بهترین شکل، مأموریت‌های خود را پیش ببریم.

وزیر دفاع در ادامه درباره خرید جنگنده سوخو ۳۵ نیز بیان کرد: ایران در زمینه تقویت توان دفاعی کشورمان با سایر کشور‌ها نیز همکاری می‌کند لذا چنانچه نیاز به خرید باشد، انجام می‌دهد؛ لذا بحث خرید تجهیزاتی مانند سوخو ۳۵ هم به گذشته مربوط است و هنوز در حال پیگیری است و هنوز جنگنده‌ای تحویل ما نشده است.

وی سپس در پاسخ به سوالی درباره خرید سامانه پدافندی «اس ۴۰۰» و تبادل فناوری‌های دفاعی میان ایران و روسیه، گفت: روسیه از جمله کشور‌هایی است که ایران، به جهت همسایگی و سابقه ارتباط نزدیکی که در گذشته وجود داشته است، مباحث گسترده‌ای را با آن دنبال می‌کنیم و براین اساس، روابط ما با مسکو در سطح بالایی قرار دارد.

امیر آشتیانی اظهار داشت: در بحث سلاح‌های پدافندی به خودکفایی رسیده‌ایم؛ چون سامانه‌هایی که در حال حاضر داریم در دنیا بی‌نظیر هستند و می‌توانند مشکلات ما را مرتفع کنند، اما اگر لازم باشد سامانه‌های دیگری را نیز به سامانه‌های موجود اضافه کنیم همان زمان موضوع را بررسی می‌کنیم؛ پس در حال حاضر احساس نیاز به سامانه اس ۴۰۰ وجود ندارد؛ به عبارت دیگر، سامانه‌های فعلی کشور کفایت می‌کند و سامانه پدافندی بومی «باور ۳۷۳» سامانه‌ای فوق‌العاده است که بسیاری از کشور‌ها آرزو دارند یک نمونه از آن را داشته باشند.

بسیاری از کشورها خواهان پهپادهای ایرانی هستند

وزیر دفاع در ادامه به توان پهپادی کشور اشاره کرد و گفت: مسئولان کشور‌های زیادی در دیدار‌های خود با ما مطالبه دریافت پهپاد‌های ایرانی را دارند؛ زیرا شرایط نامتعادلی که در جهان وجود دارد، موجب شده تا کشور‌ها به دنبال تقویت بنیه دفاعی خود باشند. پهپاد‌های ما جزو پهپاد‌هایی است که نمونه‌های آن بعضاً وجود ندارد و این را کشور‌ها پذیرفته‌اند که قدرت پهپادی ما آزمایش‌های خود را پس داده است.

وی تاکید کرد: سعی ما بر این است که به آنچه در حال حاضر داریم، قانع نباشیم و در آینده نزدیک سلاح‌های جدیدتری را ارائه خواهیم کرد؛ اما در مجموع و به‌طور معمول یکی از درخواست‌های کشور‌های مختلف از ایران، در زمینه پهپاد بوده است.

امیر آشتیانی همچنین درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی گفت: برای صهیونیست‌ها و حامیان این رژیم کودک‌کش واضح و روشن است که توان آسیب زدن به ایران را ندارند؛ لذا این اقدامات کور آن‌ها نیز از روی ضعف و برای فرافکنی و پاسخ به مشکلات داخلی خودشان است؛ پس آنچه در رابطه با حمله نظامی به ایران مطرح می‌کنند، جز توهم، چیز دیگری نیست.

وزیر دفاع اضافه کرد: البته هر اقدامی که انجام دهند را ما با قدرت پاسخ خواهیم داد و پیشتر هم به هر اقدام‌شان پاسخ داده‌ایم؛ لذا این اقدامات آن‌ها مانند آنچه در اصفهان رخ داد که قبلاً هم انجام داده بودند و با شکست روبه‌رو شده است، بیشتر جنبه جنگ روانی دارد.

وی سپس درباره تولید هواپیمای «سیمرغ» هم گفت: این پروژه در حال دنبال شدن است و هم‌اکنون در حال طی کردن پروسه «تاکسی تند» بوده و روند کار مطابق برنامه‌ها در حال پیگیری است.

امیر آشتیانی درباره همکاری‌ها با کشور ونزوئلا نیز گفت: مذاکرات و گفت‌وگو‌های متعددی با طرف‌های ونزوئلایی داشته‌ایم و همکاری در حوزه نفت، گاز و البته نظامی در حال دنبال شدن است.

وزیر دفاع در پاسخ به سوالی درباره چگونگی مقابله با یکجانبه‌گرایی ابرقدرت‌ها گفت: کشور‌های مستقل توانسته‌اند از یکجانبه‌گرایی جلوگیری کنند؛ البته آمریکایی‌ها و غربی‌ها به دنبال این هستند که با فشار، اهداف خود را تحقق ببخشند؛ همان‌گونه که فشار‌هایی را به روسیه در جنگ اوکراین آورده‌اند که شما می‌بینید که در این جنگ سرخورده هستند و این نشانه زوال قدرت آن‌هاست و در مقابل، ارتباطات چین، روسیه و ایران می‌تواند مانع یکجانبه‌گرایی آن‌ها شود.

وی ادامه داد: وزارت دفاع در تجهیز فرماندهی انتظامی کشور آمادگی کامل دارد و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده به دنبال تأمین نیازمندی‌های آن‌ها هستیم.

امیر آشتیانی درخصوص رویکرد ایران درباره جمهوری آذربایجان اظهار داشت: ما روابط دوستانه‌ای با همگان داریم و معتقدیم که کشور‌ها با مذاکره می‌توانند مشکلات خود را حل کنند. منطقه قفقاز منطقه بسیار مهمی است و اعتقاد داریم که رژیم صهیونیستی نمی‌تواند در این روابط خدشه ایجاد کنند.

وزیر دفاع درباره روابط ایران و چین نیز گفت: چین کشور مورد توجه ماست؛ لذا در سفر اخیر وزیر دفاع چین صحبت‌های خوبی صورت گرفته که فکر می‌کنیم با همین اقداماتی که صورت می‌گیرد، مانند برگزاری رزمایش‌های مشترک و نیز کار‌هایی که در آینده انجام می‌دهیم، سطح روابط افزایش یابد.

وی اضافه کرد: سازماندهی دقیقی را در وزارت دفاع انجام دادیم؛ به نحوی که همه مولفه‌ها نشان می‌دهد که در وزارت دفاع در تمامی فعالیت‌های خود رشد چشمگیری داشته است؛ به عنوان مثال در حوزه صادرات در شرایطی صادرات صورت می‌گیرد که تحریم هستیم؛ البته برخی ملاحظات را هم در این رابطه داریم؛ با این حال انجام این حجم از صادرات نظامی اقدام شگرفی است که رخ داده است.

بازگشایی نمایشگاه دائمی وزارت دفاع

امیر آشتیانی با بیان اینکه در پاسخ به سوال دفاع‌پرس مبنی بر برپایی نمایشگاه دائمی وزارت دفاع عنوان کرد: این نمایشگاه در شُرف بازگشایی است.

وزیر دفاع در پاسخ به سوال دیگر دفاع‌پرس مبنی بر همکاری ایران و سوریه در زمینه پدافند هوایی و تجهیز ارتش سوریه به سامانه‌های ایرانی گفت: ما قطعاً جبهه مقاومت را پشتیبانی می‌کنیم و بر این اساس، کشور سوریه نیز مد نظر قرار دارد؛ بنابراین در این مسیر در هر زمینه‌ای که بتوانیم، کمک می‌کنیم و حمایت‌های لازم را انجام خواهیم داد.

وی همچنین در پاسخ سوالی درباره پروژه جنگنده «قاهر» و تبدیل این جنگنده به پهپاد، هم گفت: مقرر شده که در ابعاد کوچکتری به این پروژه پرداخته شود.

امیر آشتیانی در پاسخ به سوالی مبنی بر مکلف شدن وزارت صمت برای اعطای مجوز به وزارت دفاع در زمینه تولید انبوه انواع خودرو بیان کرد: وزارت دفاع در عرصه خودروسازی توان ویژه‌ای دارد؛ ما در زمینه خودرو‌های نظامی، کار‌های بزرگی را انجام دادیم و حتماً می‌توانیم در این حوزه کمک بزرگی به بخش دولتی و حتی بخش خصوصی هم انجام دهیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها