در آیین اختتامیه جایزه ملی انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس؛

حداد عادل: کتب حوزه دفاع مقدس می‌توانند دستمایه تولیدات سینمایی و نمایشنامه باشد

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: آثار مکتوب تولیدی در حوزه دفاع مقدس می‌تواند دستمایه تولیدات سینمایی و نمایشنامه باشد. پس از تولید کتاب می‌توانیم فرآورده‌های دیگری هم درست کنیم تا این ارزش‌ها زنده باشند، مفهوم جهاد و شهادت در جامعه ما زنده بماند.
کد خبر: ۵۷۸۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰ - 13March 2023

کتب حوزه دفاع مقدس می‌توانند دستمایه تولیدات سینمایی و نمایشنامه باشدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین اختتامیه بیستمین دوره جایزه ملی انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «غلامعلی حداد عادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، «حمیدرضا حاجی‌بابایی» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حجت‌الاسلام «مهدی ایمانی‌پور» رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سردار «محمدقاسم ناظر» مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سردار «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، «یاسر احمدوند» معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران و اهالی قلم، نویسندگان و فرهیختگان حوزه ادبیات و کتاب در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در این مراسم با اشاره به جایگاه کتاب در جامعه اظهار داشت: جامعه‌ای که کتاب در آن مهجور باشد، جامعه‌ای نیست که بتوان به آن امید بست. امسال امیدواریم شاهد برگزاری نمایشگاهی با شکوه در زمینه کتاب باشیم. اصرار دارم که عزیزان از نمایشگاه کتاب تهران بازدید کنند. هرچه شلوغ‌تر باشد خوشحال‌تر می‌شوم.

وی ادامه داد: یک تحول فرهنگی با انقلاب اسلامی در امر کتاب و کتابخوانی به وجود آمد، اما چون تدریجی بوده آن را احساس نمی‌کنیم. در سال‌های ۵۳ تا ۵۵ تعداد کل کتاب‌هایی که در یک سال در ایران چاپ می‌شده حدود ۶۰۰ عنوان کتاب بوده است. اسناد این موضوع در کتابخانه‌های قدیمی آن زمان موجود است. در ایران در همین سال‌ها که تقریبا قحطی کاغذ است وتأمین کاغذ به دلیل تحریم‌ها دشوار است، اما در همین حال شمار کتاب‌ها که چاپ می‌شود بیش از ۱۰۰ هزار عنوان است. این نشان از یک بهار گسترده در عرصه فرهنگ دارد. نمونه آن کتاب‌های دفاع مقدس است. چهار هزار عنوان کتاب فقط در دوسال گذشته در زمینه دفاع مقدس شناسایی شده است.

حداد عادل با اشاره به کیفیت کتاب‌ها عنوان کرد: بیش از کمیت، کیفیت آثار هم مهم است. با تحلیل محتوای کتاب‌های ادبی، رمان و داستان نسبت به قبل از انقلاب و اینکه حول چه محور‌هایی بوده است متوجه خواهیم شد که اتفاق مهم دیگر این است که در ارزش‌ها هم تحول داشته‌ایم. در جامعه‌ای که یک انقلاب معنوی داشته باشد ارزش‌ها و آرمان‌های تغییر کرده است. توجه ملت به یک حقیقت متعالی و والا است و توجه آنان به ایثار و شهادت جلب شده که قبل از انقلاب مهجور بوده است. برخی از آثار چشم‌انداز والایی به جوانان می‌دهد و دنیای دیگری با انقلاب بر روی مردم گشوده شده و در گونه دفاع مقدس به یک افق تبدیل شده است. ما گونه جدیدی از ادبیات را به کار گرفتیم که با آثار ادبی پیش از انقلاب متفاوت است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: به برکت تحول در فناوری اطلاعات، اکنون کتاب مانند گذشته بی‌رقیب نیست. فضای مجازی در کنار کتاب قرار دارد. به دوستانمان در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس می‌گویم که فقط به چاپ کتاب بسنده نکنید و فناوری را در کنار  چاپ کتاب برای معرفی آن استفاده کنید. این آثار می‌تواند دستمایه تولیدات سینمایی و نمایشنامه باشد. پس از تولید کتاب می‌توانیم فرآورده‌های دیگری هم درست کنیم تا این ارزش‌ها زنده باشند و مفهوم جهاد و شهادت در جامعه ما زنده بماند و انقلاب اسلامی بیمه شود. مادامی که ایمان انگیزه‌ای برای دفاع از استقلال و خدا پرستی و جمهوری اسلامی باشد خطری ما را تهدید نمی‌کند. چاپ کتاب در حوزه دفاع مقدس تاکتیک نیست بلکه راهبرد دائمی است.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها