یادداشت/ فاطمه کیایی

رقم زدن سالی پربار، با برنامه‌ریزی درست و منسجم

بهتر است برای برنامه ریزی سال آینده همین امروز فکر کنیم. تعطیلات نوروز فرصت خوبی است تا با نگاه به گذشته و توانمندی‌های خود برنامه یک سال آینده را بچینیم.
کد خبر: ۵۷۸۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۷ - 16March 2023

ورود به سال پربار را با برنامه ریزی درستگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ سیده فاطمه سادات کیایی؛ عدد‌های تقویم روز‌های آخر سال را نشان می‌دهد و بهار طبیعت با همه لطایف و زیبایی نمایش دل انگیز خود را در معرض دید مردم گذاشته. از زیبایی‌های سال نوی ایران همین همزمانی بهار طبیعت با تحویل سال و پیوند خوردن طبیعت و روح برای آغاز دوباره است. اتفاق مبارکی است که همراه با سبز شدن زمین و شکوفه زدن درختان ما نیز برای شروع دوباره یک سال جدید و تحول در زندگی، خود را آماده می‌کنیم.

اینکه همه به خوبی از فواید برنامه ریزی که باعث بهتر انجام شدن کار‌ها می‌شود باخبر هستبم، اما همین برنامه ریزی نیز نیازمند زمان بندی مناسب و تنظیم و فکر است تا به بهترین نحو و با توجه به شرایط و امکانات جامع‌ترین برنامه‌ها را برای پیشبرد اهداف و پیشرفت مادی و معنوی بدهند. یکی از بهترین زمان‌ها برای برنامه ریزی سال جدید همین روز‌های آخر سال است. با وجود ترافیک برنامه‌ها و کارها، یک نگاه کلی و برنامه ریزی جامع می‌تواند ما را به رسیدن به مقاصد تعیین شده کمک کند. هر کاری با برنامه ریزی دقیق و داشتن چشم انداز بازدهی بهتری خواهد داشت و این موضوع قابل انکار نیست.

بهتر است برای برنامه ریزی سال آینده همین امروز فکر کنیم. تعطیلات نوروز فرصت خوبی است تا با نگاه به گذشته و توانمندی‌های خود برنامه یک سال آینده را بچینیم. دفترچه‌ها و پلنر‌های زیادی در سال‌های اخیر برای توجه به این موضوع تهیه و چاپ شده که می‌تواند در یادآوری برنامه‌ها و برنامه ریزی دقیق‌تر کمک کند. همین امروز یک دفتر برنامه ریزی بگیرید و برنامه‌هایی که دوست دارید را داخل آن یادداشت کنید بعد از این درباره برنامه، هزینه، توانایی و میزان زمانی که باید صرف شود فکر کنید.

امسال یک مهارت یاد بگیریم

دنیای امروز دنیای مهارت هاست. هرچقدر مهارت‌های فرد بیشتر باشد با فرصت‌های بهتر کاری و اجتماعی رو به رو خواهد شد. یادگیری یک حرفه و یک هنر می‌تواند به پیشنهاد کار جدید و یا ورود به فضای کاری متفاوتی بیانجامد. در دنیای امروز بسیاری از امور و مشاغل بیش از تحصیلات آکادمیک به حرفه و مهارت تخصصی وابسته است.

زبان پنجره ای رو به فرهنگ جدید

یادگیری زبان باز شدن پنجره جدید به روی یک فرهنگ و تمدن جدید است. اگر بنا دارید به کشور‌های مختلف سفر کرده یا از طریق مناسبات کاری با شرکت‌های و موسسات کشور‌های دیگر همکاری داشته باشید یادگیری یک زبان را در برنامه‌های امسال خود داشته باشید. این برنامه می‌تواند بلند مدت باشد چرا که یادگیری زبان فرایندی طولانی و همراه با تکرار و تلاش است.

کار فرهنگی کنیم

حتما بخشی از برنامه‌های خود را به انجام کار فرهنگی، دستگیری از مستمندان، آموزش به نیازمندان و یا کار‌های جهادی اختصاص دهید. فارغ از بعد معنوی و خیر کثیری که این کار دارد باعث بالا رفتن انگیزه و روحیه زندگی در انسان می‌شود. جدای از این انجام چنین کار‌هایی ما را در انجام مسوولیت اجتماعی و ادای دین به جامعه و کشور سوق می‌دهد.

از بالا بردن آگاهی‌های سیاسی اجتماعی و توجه به معنویت غافل نشو

در کنار پیشرفت شغلی و اجتماعی، انجام مسوولیت‌های اجتماعی بخشی از برنامه‌‎های خود را به بالا بردن آگاهی‌های سیاسی و فرهنگی و به خصوص معنویت اختصاص دهید. سخنرانی‌های مذهبی و سلسله مباحث اخلاقی، سیر مطالعاتی کتاب‌های اخلاق، شرکت در مجالسی که نام اهل بیت و ذکر خدا در آن جاری و ساری است، خواندن نماز اول وقت در مسجد و حضور در برنامه‌های مساجد می‌تواند بخشی از این برنامه ریزی باشد. در کنار این کتاب خوانی را فراموش نکنید. در همه این امور بیش از هرچیز به حوصله و ظرفیت خود توجه کنید.

همه امور ذکر شده تنها یک پیشنهاد است که می‌تواند فرد به فرد تغییر کرده و یا موارد دیگری جایگزین آن شود. چیزی که مهم است توجه به برنامه ریزی است که امید می‌رود سال جدید با برنامه ریزی درست سالی پربار برای همه ایرانیان باشد.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها