دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

منشور «سلول شماره ۱۴» برای آزادی‌خواهان آمریکای لاتین

خاطرات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در کتاب «سلول شماره ۱۴» به زبان اسپانیایی چاپ شده است، کتابی که می‌تواند بستری جهانی برای آزادی‌خواهان جهان، جهت هم‌افزایی فکری و فرهنگی با ایران در مبارزه با استکبار جهانی باشد.
کد خبر: ۵۷۹۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۷ - 17March 2023

مانفیست «سلول شماره ۱۴» برای آزادی خواهان آمریکای لاتینگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- مقداد کامکار هفشجانی؛ اگرچه آمریکا و رژیم صهیونیستی بیش از چهار دهه است که تلاش می‌کنند مانع صدور انقلاب اسلامی ایران و اشتراکات فرهنگی آن با سایر کشور‌های انقلابی شوند، اما همه این تلاش‌ها به در بسته خورده و ایران به لحاظ فرهنگی و نظامی تا بیخ گوش آمریکا هم نفوذ کرده است.

ایران که پرچم مبارزه با استکبار جهانی را به دست گرفته است، برای اینکه تجارب و موفقیت‌هایش را به دیگر ملل هم انتقال دهد دست به ابتکار جدیدی زده است. درهمین رابطه، کتاب خاطرات دوران مبارزات رهبر انقلاب اسلامی با عنوان «سلول شماره ۱۴» طی مراسمی در شهر کاراکاس پایتخت ونزوئلا و درکنار نمایشگاه فرهنگ دوستی ایران و ونزوئلا به همت فعالان فرهنگی ونزوئلا و اسپانیولی‌زبانان باحضور شخصیت‌های فرهنگی ایران و ونزوئلا برگزار شد. این اثر ترجمه کتاب «ان مع الصبر نصرا» به زبان عربی است که نسخه فارسی آن با نام «خون دلی که لعل شد» در دسترس مخاطبان ایرانی قرار گرفته بود.

رهبری در این اثر از روز‌های کودکی و اشتغال به تحصیل تا آغاز فعالیت‌های خود به عنوان یک مبارز علیه رژیم طاغوت و سپس درگیری‌ها و دستگیری‌ها، همه چیز را با جزئیات شرح داده‌اند. ایشان در این کتاب به سختی‌ها و شکنجه‌هایی که در دوران تبعید داشتند اشاره کرده‌اند و به خوبی خوی استبداد و استکبار را به تصویر کشیده‌اند تا دیگران به این حقیقت پی ببرند که استکبار برای حفظ پایه‌های خود در جهان، چه بر سر کشور‌های انقلابی و مستضعف آورده است.

به گفته تحلیلگران حوزه فرهنگ و ادب، کتاب «سلول شماره‌۱۴» به صورت ویژه به خاطرات مقاومت و مبارزات حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای در راه آزادی‌بخشی به ملت‌ها می‌پردازد و بسیار ارزشمند است؛ چراکه این کتاب خاطرات شخصی ایشان است و مانیفست مبارزه مثمر واثرگذار محسوب می‌شود. رهبر انقلاب همزمان با رونمایی از نسخه اسپانیولی این کتاب در پیامی نوشتند: «بسم الله الرحمن الرحیم. اگر توانسته باشم به وسیله این کتاب با شما اسپانیولی‌زبانان ارتباط بگیرم، بسیار خرسند خواهم بود. این بخش کوتاهی از سرگذشت من است. چه نیکوست که ما و شما و همه ملت‌های عدالت‌خواه با یکدیگر بیشتر آشنا شویم و بیشتر هم‌افزایی کنیم. نیک روزی شما را از خدا می‌خواهم. سیدعلی خامنه‌ای». مقام معظم رهبری پیش از این بار‌ها پیام‌هایی را به زبان انگلیسی خطاب به جوانان غربی منتشر کرده بودند تا ذات پلید استکبار جهانی را به مردمان این کشور‌ها نشان دهد و در آن زمان با استقبال جوانان اروپا و آمریکای شمالی مواجه شد و انتظار می‌رود کتاب اسپانیایی زبان هم تاثیرات قابل توجهی را در بین کشور‌های آمریکای لاتین بر جای بگذارد.

هم افزایی فرهنگی ملل آمریکای لاتین با ایران

هر چند برخی سعی دارند نشان دهند که دوره محمدرضا پهلوی، آزادی و دموکراسی برقرار بود و مخالفان تحت فشار نبودند، اما روایت‌های این کتاب می‌تواند در تنویر افکارعمومی کشور‌های اسپانیایی زبان موثر واقع شود. این کتاب که مخاطب اصلی آن مردم آمریکای لاتین هستند، از جهات زیادی قابل بررسی است. مردم این قاره برای چند دهه است که تحت سلطه آمریکا هستند و با تحریم‌های ظالمانه‌ای که آمریکا علیه این کشور‌ها اعمال کرده است، سبب شده تا بیشتر مردم در فقر زندگی کنند. در حال حاضر حدود ۵۰۰ میلیون اسپانیولی زبان در جهان وجود دارد که بیشتر آن‌ها در آمریکای لاتین سکونت دارند و به خاطر مبارزات انقلابی که رهبران برخی از این کشور‌ها در دهه‌های گذشته با استکبار جهانی داشتند از این منظر اشتراکات زیادی با جمهوری اسلامی دارند.

بنابراین، انتشار کتاب در تبعید رهبری که نشان دهنده جنایت‌های حکومت مستبد تحت حمایت آمریکا است، می‌تواند چهره استکبار و دولت‌های دست نشانده غرب در جهان را به مردم این مناطق به خوبی روایت کند. افزایش آگاهی مردم اسپانیایی زبان نسبت به استکبار جهانی، سبب هم افزایی فکری آن‌ها با مردم ایران خواهد شد تا مشترکا با استکبار مبارزه کنند. کشور‌های آمریکای لاتین هم همانند ایران، از جمله ملل آزادی خواه در جهان هستند که با سیاست‌های آمریکا مبارزه می‌کنند.

واشنگتن، آمریکای لاتین را حیاط خلوت خود می‌داند و در راستای همین راهبرد در دهه‌های گذشته تلاش کرده از طریق اجرای کودتا، اعمال تحریم‌های گسترده و تلاش برای ترور رهبران انقلابی، این قاره را تحت سلطه خود درآورد. این سیاست‌ها علیه ایران هم بکار گرفته شده است و از این منظر، یک نقطه اشتراکی بین مردمان این کشور‌ها با ایران وجود دارد که اگر اتحادی در این میان ایجاد شود، می‌توانند استکبار جهانی را به شکست بکشانند. همانگونه که دانیل اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه، هم اخیرا در دیدار با وزیر خارجه کشورمان گفته بود: «اگر ایران و آمریکای لاتین پیوند‌های خود را برقرار کنند و آنرا استحکام بخشند، قطعاً ملت‌هایشان شکست‌ناپذیر خواهند شد». این اظهارات اورتگا واقعیتی بی‌بدیل است که باید ملل آزادی خواه و ضد امپریالیست اتحاد و پیوند را به عنوان اولین گام مبارزه با استکبار جهانی سرلوحه کارشان قرار دهند.

هدایتگر مبارزه با استکبار جهانی

چاپ کتاب رهبری می‌تواند راه مبارزه با استعمار و سیاست‌های استعماری را به کشور‌های اسپانیایی زبان نشان و آموزش دهد تا آن‌ها از حرکت به سمت استقلال ناامید نشوند. مردم ایران با دست خالی در برابر رژیم پهلوی مورد حمایت غرب انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند و مردمان آمریکای لاتین هم با استفاده از تجارب جمهوری اسلامی می‌توانند برای آینده روشن و نجات از دست استکبار امیدوار باشند. چرا که، کتاب رهبری راهنما و کلید مبارزه با استکبار در شرایط سخت است و می‌تواند الگوی مناسبی برای مردمان انقلابی در سایر کشور‌ها باشد.

از سوی دیگر، این کتاب به خاطر اقتدار ایران اسلامی در چهل سال گذشته و پس از رهایی از دست استکبار و استبداد می‌تواند به استکبارستیزان در جهان ایده‌های سازنده بدهد. ایران در چهار دهه گذشته ثابت کرده که فشار‌های همه‌جانبه غرب نه تنها نتوانسته این کشور را تضعیف کند بلکه قدرت جمهوری اسلامی در سطوح نظامی و اقتصادی افزایش یافته است که سبب نگرانی غربی‌ها و صهیونیست‌ها شده است.

بسیاری از این پیشرفت‌ها و اقتدار و سربلندی ایران تحت رهبری آیت‌الله خامنه‌ای به دست آمده است که بدون ترس از هشدار‌های جبهه عبری-غربی کشتی متلاطم ایران تازه رها شده از دست طاغوت و آمریکا را به ساحل سلامت هدایت کرده است. ایران از ابتدای پیروزی انقللاب اسلامی تحت ظالمانه‌ترین تحریم‌های غرب قرار دارد، ولی با درایت رهبری توانسته از این بحران‌ها عبور کند. اکنون غربی‌ها به این مسئله اعتراف می‌کنند که نتوانسته‌اند با فشار تحریم ایران را تضعیف کنند و مجبورند در برابر ایران هسته‌ای و قدرتمند سر تعظیم فرود آورند.

جذابیت کتاب و آشنایی با رهبر انقلاب

خاطرات مبارزات رهبری از دوران تبعید که توسط یک رهبر کاریزماتیک و انقلابی نوشته شده است، برای مردمان اسپانیولی زبان که می‌خواهند مشی مبارزاتی جدیدی را برای موفقیت در برابر استکبار جهانی انتخاب کنند، می‌تواند جذابیت‌های زیادی داشته باشد. هر چند آمریکای لاتین چهره‌های بزرگ انقلابی مانند «سیمون بولیوار، فیدل کاسترو، ارنستو چگوارا و هوگو چاوز» را به خود دیده است که در برابر استکبار جهانی قد علم کرده بودند، اما روایت خاطراتی از یک رهبر انقلابی در گوشه دیگری از جهان که برای رسیدن به آرمانهایش زجر تبعید و شکنجه را به جان خریده و بدون خستگی از مبارزه و با صبر و ایمان به همراه دیگر برادران انقلابی خود توانسته در نهایت شاخ استبداد و استکبار را بشکنند، برای مردمان آمریکای لاتین که درد مشابهی را تجربه کرده‌اند می‌تواند اثرگذار باشد.

همچنین، ترجمه این کتاب می‌تواند شخصیت رهبری را به مردم اسپانیایی زبان نشان دهد و برای کسانی که دنبال این بودند تا از زندگی و شخصیت ایشان آگاهی پیدا کنند، این کتاب می‌تواند نیاز‌های آن‌ها را برطرف کند. محتوای این کتاب می‌تواند ماهیت حکومت‌های طرفدار غرب در آمریکای لاتین را به مردمان این کشور‌ها به خوبی روایت کند تا آن‌ها به عمق فجایع استکبار جهانی پی ببرند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار