ما متحدیم/ یادداشت؛

ضرورت پیوست صنعت گردشگری به حرکت راهیان نور

طرح جامع گردشگری جنگ و پیوست تور‌های درون شهری برای راهیان نور از مهمترین برنامه‌هایی هستند که می توان در سیر تکاملی سفر میلیونی زائران به سرزمین های نور لحاظ کرد.
کد خبر: ۵۷۹۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴ - 16March 2023

ضرورت پیوستن صنعت گردشگری به حرکت راهیان نورگروه استان‌های دفاع‌پرس‌- هوشنگ نوبخت؛ این روز‌ها استان خوزستان، پایتخت حماسه و ایثار و مقاومت، شاهد حضور خیل عظیم کاروان‌های راهیان نور است. کاروان‌هایی عمدتا از جامعه دانش آموزی و دانشجویی که از سراسر کشور وارد این جغرافیای کربلایی می‌شوند تا در مکان‌هایی قدم بزنند که فرزندان دیروز این ملت در آن جا حماسه‌ها آفریدند.

در بسیاری موارد و مقاطع، دشمن علیرغم تلاش بسیار جهت برهم زدن امنیت جامعه ما، تلنگر‌هایی به متولیان و مسئولین ما می‌زند که مصداق واقعی و ملموس همان ضرب المثل معروف است که می‌گوید «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد».

بی شک آشوب‌های اخیر و کنکاشی در بررسی ریشه آن ها به همه ما ثابت کرد که در ۲ حوزه نتوانستیم آن گونه که باید، موفق عمل کنیم. یکی در حوزه رسانه که مدیریت اصلی افکار عمومی را به عهده دارد و دیگری نیز غفلت از جامعه نوجوان و جوان دانش آموزی و دانشجویی است که سال‌ها به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی و یا کرونا به شدت از آن‌ها غفلت کرده و فاصله گرفتیم و همین فاصله‌ها باعث دوستی و نزدیکی دشمن با این نسل‌ها شد.

این حوادث باعث شد که خیلی‌ها اعتراف کنند که حوزه ارتباط با نسل امروز با این ذائقه و طبع جدیدی که دارند، نیاز به تخصص و تبحر در گفتار، کردار و رفتاری است به گونه ای که بتوان خروجی آن را در عملکرد این نسل مشاهده کرد.

یکی از مهمترین زایش‌ها و دستاورد‌های مهم انقلاب که برگرفته از دوران پرافتخار دفاع مقدس است، فناوری راهیان نور است که به شدت طی سال‌های اخیر دچار تکرار و یا عدم تزریق پیوست‌های نوین فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شده به گونه ای که اگر تمهیداتی در شیوه اجرای آن نشود چه بسا با ریزش زائر یا مخاطب همراه شود.

راهیان نور حرکتی است چند جانبه که می‌تواند بهترین و بزرگترین رسانه عینی و میدانی برای انتقال ارزش‌ها به نسل‌های جدید کشور باشد. نسل‌هایی که به واسطه بستر موجود فضای مجازی و وجود امپراطوری رسانه‌ای دشمنان، به شدت نسبت به اسطوره‌ها و قهرمانان ملی شان بیگانه شده اند.

یکی از مهمترین دستاورد‌های راهیان نور، حضور فیزیکی نسل نوجوان و جوان در جغرافیای جنگ و شنیدن روایت‌هایی مستند از مناطقی است که مهمترین اتفاقات هشت سال جنگ تحمیلی در آن‌ها رخ داده بود و این روش می‌تواند تاثیرگذاراترین شیوه برای انتقال این برهه تاریخی وحماسی باشد، اما طی این سال‌ها علیرغم استقبال خوب مردم و جوانان کشور، نتوانستیم با تغییرات راهبردی، جذبه‌های جدیدی برای زائران راهیان نور خلق کنیم.

طرح جامع گردشگری جنگ و پیوست تور‌های درون شهری برای راهیان نور از مهمترین برنامه‌هایی هستند که می توان در سیر تکاملی سفر میلیونی زائران به سرزمین های نور لحاظ کرد.

گردشگری جنگ می‌تواند آورده‌های بزرگ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای استان‌هایی مثل خوزستان داشته باشد. استان‌هایی که در خیلی موارد نیز از این ماجرا شاکی اند که چرا وجود این همه مسافر و کاروان در شهرهایی مثل آبادان یا خرمشهر نتوانسته زمینه تغییراتی حداقل اقتصادی را در این شهرها میسر کند.

گردشگری جنگ باید به حوزه میراث فرهنگی گره بخورد تا نسل امروز ما هم با هویت و تاریخ ملی شان آشنا شوند و هم به هویت اسلامی و تاریخ دفاع مقدس شان افتخار کنند. یکی از مشکلات کنونی حرکت راهیان نور این است که یک دانشجوی رشته تاریخ یا معماری با وجود حضور چندین باره در یادمان فتح المبین شهر شوش دانیال، هنوز موفق نشده ده‌ها اثر تاریخی و باستانی کم نظیر این نقطه از خوزستان را ببیند.

اتفاقات اخیر کشور نشان داد که هر چه قدر ما از فرزندان این مملکت فاصله بگیریم، دشمن با ابزار‌ها و شیوه‌های مختلف در فکر و ذهن آن‌ها نفوذ می‌کند و قهرمانان و اسطوره‌های پوشالی و هالیوودی خود را در کالبد آن‌ها تقویت می‌کند در حالی که دوران دفاع مقدس ما لبریز از حماسه ها، اسطوره‌ها و قهرمانانی است که نتوانستیم بدان‌ها بپردازیم یا به گونه‌ای معرفی کنیم که باعث تقویت روحیه ملی، دینی و اعتقادی نسل جوان مان شوند.

امیدواریم مسئولین و دستگاه‌های مختلف کشور و استان خوزستان با تمام وجود در طرح مبتکرانه گردشگری جنگ با پیوست‌های فرهنگی، تاریخی و اجتماعی مشارکت کنند تا این ایده خلاق بتواند در سراسر کشور گسترش یابد و ما زین پس شاهد اجرای حرکت عظیم راهیان نور در طول سال و در همه نقاط کشور با ذائقه نسل امروز باشیم. نسلی که اگر نتوانیم به فکر و ذهن آن‌ها محتوای مطلوب، جذاب و معنوی بدهیم، به شدت از طرف دشمنان مورد هجوم محتواهای ناخوشایندی قرار می‌گیرند که پاک کردن آن‌ها هم زمانبر است و هم بسیار برای کشور هزینه خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها