یادداشت/ جواد رستمی

رفتاری نیکو با بزرگ و کوچک

صله رحم، معاشرت با دوستان و وابستگان و نیز حضور در اجتماع بخش وسیعی از زندگی ما را به خود اختصاص خواهد داد، نکته مهم در این برخوردها در بیان امام رضا (ع) نیکویی معاشرت با مردم و یکسانی برخورد با بزرگ و کوچک است.
کد خبر: ۵۷۹۱۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵ - 16March 2023

گروه استان‌های دفاع‌پرس ـ «جواد رستمی» کارشناس مذهبی؛ در آستانه نوروز قرار داریم که صله رحم، معاشرت با دوستان و وابستگان و نیز حضور در اجتماع بخش وسیعی از زندگی ما را به خود اختصاص خواهد داد.

نکته کوتاه و مهم در این برخوردها در بیان امام رضا علیه‌السلام نیکویی معاشرت با مردم و یکسانی برخورد با بزرگ و کوچک است.

ایشان می‌فرمایند: «اجْعلْ مُعاشرَتَکَ مَعَ الصغیرو الکبیر؛ (صحیفة الرضا، ص ۴۰۰) برخورد خود را با افراد کوچک و بزرگ زیبا و نیکو گردان».

همانطور که برای بزرگان احترام قائل می‌شویم و برخورد گرم و نیکویی داریم نسبت به افرادی که به لحاظ سنی، اجتماعی و یا شغلی از ما کوچک‌تر هستند نیز باید رفتار مبتنی بر احترام و مهربانی داشته باشیم.

مراد از این یکسانی رفتار با بزرگ و کوچک، نوع برخورد نیست بلکه عدم غرور و بی‌توجهی به شخصیت افراد است.

اینکه با یک مدیر رفتاری متواضعانه داشته باشیم اما نسبت به یک فرد معمولی با غرور برخورد کنیم پسندیده نیست.

یکسانی در نوع رفتار معنا ندارد چه بسا مخاطب ما کودک باشد قطعا آن رفتار رسمی که با یک فرد بزرگ داریم نمی‌توانیم با همان لحن و ادبیات با یک کودک سخن بگوییم بلکه عقل حکم می‌کند و دین هم تأکید کرده است که با کودکان به زبان خودشان سخن بگوییم و این سبک زندگی اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

رفتاری که بین مرد و زن، پیر و جوان یا محرم و نامحرم داریم قطعاً باید متفاوت باشد و این یکسانی در کلام امام مراد در سبک برخورد شخص به لحاظ فروتنی و خضوع و احترام و مهربانی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار