تأکید نماینده ایران در نشست شورای حقوق بشر بر ممانعت از هرگونه اهانت به ادیان و پیر‌وان آن‌ها

سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل در ژنو ضمن قرائت بیانیه ۶۰ کشور در شورای حقوق بشر بر جلوگیری جامعه جهانی از هرگونه تبعیض، خشونت و اهانت به ادیان و پیروانشان تأکید کرد و خواستار اقدامات ملموس شورا برای مقابله با کلیشه‌های منفی علیه ادیان و شخصیت‌های دینی و مذهبی، شد.
کد خبر: ۵۷۹۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳ - 17March 2023

تأکید نماینده ایران در نشست شورای حقوق بشر بر ممانعت از هرگونه اهانت به ادیان و پیر‌وان آن‌هابه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، امروز (جمعه) ۲۶ اسفند ماه و در ادامه پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر که از هستم اسفند در ژنو آغاز شده است، ۶۰ کشور، از جمله کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی، در بیانیه‌ای که توسط «علی بحرینی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو قرائت شد، بر نقش دین در ترویج و ارتقای حقوق بشر در کشورها، جهان و سازمان‌های بین‌المللی تأکید کردند.

در این بیانیه آمده است: ما معتقدیم آموزه‌ها و ارزش‌های دینی مانند کرامت انسانی، برابری، عدالت و صلح، سرچشمه بسیاری از هنجار‌ها و ارزش‌های حقوق بشری معاصر هستند.

سفیر و نماینده کشورمان در این بیانیه گروهی همچنین اظهار داشت: ما، حمایت کنندگان این بیانیه، معتقدیم عدم احترام به تنوع فرهنگی منجر به یکجانبه گرایی، افراط گرایی و خشونت می‌شود. در این راستا، ما از جامعه جهانی می‌خواهیم تا با اتخاذ تدابیر لازم از هرگونه تبعیض، خصومت، خشونت و افترا و اهانت به ادیان و پیروان آن‌ها جلوگیری کند.

بحرینی در بخشی دیگر از این بیانیه گروهی، از طرف کشور‌های حامی بیانیه گفت: ما از شورای حقوق بشر می‌خواهیم تا اقدامات ملموس و مضاعفی را برای مقابله با کلیشه‌های منفی علیه ادیان و شخصیت‌های دینی و مذهبی و همچنین مقابله با اقدامات تحریک آمیز به نفرت، تبعیض و خشونت بر اساس مذهب، انجام دهد و از ظرفیت و نقش رهبران دینی در ارتقای حقوق بشر بهره برداری کند.

در این بیانیه، ۶۰ کشور حمایت کننده، همچنین از گفت‌وگوی معنادار بین ادیان مختلف از جمله در قالب سازوکار‌های حقوق بشری استقبال کرده‌اند.  

گفتنی است، این بیانیه به ابتکار نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو با عنوان «نقش دین در حفاظت و ارتقای حقوق بشر» تهیه شد که مورد حمایت بیش از ۶۰ کشور از جمله سازمان همکاری اسلامی و تعدادی دیگر از کشور‌ها قرار گرفت.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار