تحلیلگران سعودی:

واشنگتن نمی‌تواند تصمیمات ریاض را تغییر دهد

تحلیلگران سعودی با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای سنگ اندازی درمسیر توافق با ایران تاکید کردند که واشنگتن باید به این توافقنامه احترام بگذارد.
کد خبر: ۵۷۹۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸ - 18March 2023

واشنگتن نمی‌تواند تصمیمات ریاض را تغییر دهدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از اسپوتنیک، کارشناسان و تحلیلگران سعودی معتقدند که آمریکا برای سنگ اندازی در مسیر اجرای توافق میان ریاض و تهران، از اهرم‌های فشار مختلفی علیه عربستان استفاده می‌کند.

آمریکا نخستین گام‌های خود را برای اعمال فشار بر عربستان از طریق ارائه طرحی به کنگره مبنی بر دریافت اطلاعات در خصوص اوضاع حقوق بشر در یک کشور خاص، بر داشته است.

چنانچه کنگره به این طرح دولت آمریکا رأی مثبت دهد، دولت آمریکا باید طی یک ماه گزارشات خود را در این خصوص ارائه دهد یا اینکه تمام کمک‌های امنیتی را به کشور مورد مناقشه، متوقف کند.

«عیسی آل فایع» کارشناس نظامی سعودی معتقد است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از زمان به دست گرفتن قدرت در این کشور اقدامات مختلفی را علیه عربستان در پیش گرفته است.

وی افزود: دولت آمریکا از زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، باعث ایجاد یک خلأ راهبردی در منطقه شده است. آمریکا نمی‌تواند تصمیمات راهبردی کشور‌های مختلف از جمله عربستان را تغییر دهد.

«عبدالله العسیری» کارشناس نظامی سعودی نیز تاکید کرد که جامعه بین الملل می‌داند آمریکا در قبال تقویت امنیت و ثبات جهانی، موفق عمل نکرده است.

وی ادامه داد: کشور‌ها منتظر نمی‌مانند که آمریکا در مورد منافع آن‌ها مداخله کند. سیاست‌های عربستان بر اساس منافع این کشور اتخاذ می‌شود. آمریکا باید به توافق میان عربستان و ایران احترام بگذارد چرا که این توافق بر اساس چارچوب‌های بین المللی اتخاذ شده است در غیر این صورت، آمریکا بیش از پیش جایگاه بین المللی خود را از دست می‌دهد.

«محمد سعید الرز» کارشناس امور راهبردی نیز تاکید کرد که مرحله «خاورمیانه جدید» به رهبری آمریکا به پایان رسیده است. کشور‌های غربی تلاش داشتند تا منطقه را به چند کشور ضعیف برای ایجاد جبهه عربی-غربی-عبری علیه شرق به رهبری چین و روسیه و ایران تقسیم کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار