ما متحدیم/ مدیر عامل انجمن راویان فتح رضوی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

روایتگری پیشکسوتان دفاع مقدس در اردوهای راهیان نور از مصادیق جهاد تبیین است

«آرانیان» گفت: اکثر راویان پیشکسوت با سنین بالا و مشکلات جسمی مرتبط با جنگ با عشق در ایام راهیان نور در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس حضور پیدا کرده و راوی روزهای خوب آن دوران حماسه هستند که این حقیقت بیانگر حقانیت جمهوری اسلامی ایران در آن ایام بوده و از مصادیق جهاد تبیین است چرا که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی جنگ را کسانی باید روایت کنند که خودشان آن را درک کرده‌اند.
کد خبر: ۵۷۹۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰ - 20March 2023

«عباس آرانیان» مدیر عامل انجمن راویان فتح رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد با اشاره به اینکه در اردوی راهیان نور اسفند ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲ بیش از ۹۰ نفر از راویان دفاع مقدس استان به دو صورت راویان استقراری و راویان همراه با کاروان‌ها در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس حضور دارند، اظهار داشت: راویان دفاع مقدس اعزامی از خراسان رضوی از ۱۵ بهمن جهت همراهی با کاروان‌ها در اردوگاه ثامن‌الائمه (ع) مستقر شده و تا پایان اردوهای راهیان نور در سال ۱۴۰۲ در کربلاهای ایران حضور خواهند داشت. در مجموع بیش از ۹۰ راوی متشکل از پیشکسوتان دفاع مقدس و راویان جوان سازماندهی شدند که کمترین زمان حضور حدود ۱۳ روز و بیشترین زمان حضور ۴۵ روز است.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۱۷ نفر از راویان جوان و آموزش دیده دفاع مقدس نیز در اردوهای راهیان نور حضور دارند، افزود: راویان مناطق عملیاتی دفاع مقدس از ۱۵ بهمن سال تا فروردین سال آینده؛ کاروان‌های استان خراسان رضوی را در قالب گروه‌های دانشجویی، دانش‌آموزی، طلاب، ادارات و محلات همراهی کرده و اتفاقات و حوادث دفاع هشت ساله مردم قهرمان ایران اسلامی را به عنوان بخشی از جهاد تبیین و به صورت معرفی مناطق، عملیات‌ها، شهدا و رزمندگان برای زائران این مناطق تشریح و تبیین می‌کنند.

مدیر عامل انجمن راویان فتح رضوی درباره نحوه حمایت از اردهای راهیان نور گفت: حضور زائران خراسان رضوی علی‌رغم دور بودن این استان نسبت به این مناطق و نیز بالا بودن هزینه‌های ایاب و ذهاب، بحمدالله خوب بوده است اما رویدادهایی مثل راهیان نور نیاز به حمایت بیشتری دارد؛ بر همین اساس لازم است مجموعه‌های مختلف ضمن پشتیبانی از این حرکت؛ بستر لازم را برای تا افراد علاقه‌مند و خصوصاً جوانان فراهم سازند تا آن‌ها بتوانند به این سفر معنوی مشرف شوند.

آرانیان درباره میزان استقبال سایرهای شهرهای خراسان رضوی از اردوهای راهیان نور گفت: با توجه به فعالیت گروه‌های راوی استان در سال ۱۴۰۱، علاوه بر شهر مشهد، از سایر شهرستان‌های استان نیز شاهد حضور و همراهی راویان با کاروان‌ها بودیم به طوری که تقریبا ۳۰ درصد از راویان متعلق به سایر شهرهای خراسان رضوی هستند. زائران در مدت حضور خود در استان خوزستان ضمن بازدید از یادمان‌های اروند، شلمچه، پاسگاه زید، خین، طلائیه، شهدای هویزه، دهلاویه (محل شهادت شهید دکتر مصطفی چمران)، چزابه، فکه و فتح‌المبین، توفیق زیارت این مناطق را که روزی شهدا در آن حضور داشتند پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: در این دوره از اردوهای راهیان نور؛ راویان خراسان رضوی علاوه بر روایتگری برای زائران خراسان رضوی، برای کاروان‌های دانشجویی سایر استان‌ها نظیر خراسان جنوبی، یزد، تهران، ایلام و سیستان و بلوچستان روایتگری کرده تا از این طریق در جهاد تبیین نقش‌آفرینی کرده باشند.

مدیر عامل انجمن راویان فتح رضوی همچنین درباره نحوه ارزیابی زائران توسط انجمن راویان فتح رضوی گفت: ارزیابی راویان به صورت برخط و محسوس و نامحسوس از طریق زائران به صورت روزانه انجام می‌شود به طوری که به هر کاروان کد ارزیابی راوی ارائه می‌شود  و مدیر کاروان و زائران می¬توانند با استفاد از فضای مجازی و اینترنت راویان را ارزیابی کنند.

آرانیان در تشریح برنامه‌های انجمن راویان فتح رضوی در ارتقای سطح معلومات راویان یادآور شد: در طول سال در شهر مشهد و سایر شهرهای استان خراسان رضوی جلساتی با حضور راویان به صورت ماهانه در قالب گروه‌های ۲۸ گانه برگزار می‌شود که قالب این جلسات با هدف ارتقا سطح آگاهی‌ها و تبادل تجربیات و با نگاه آموزشی است. علاوه بر این نکته؛ جلسات تخصصی نیز به تناسب در موضوعات فن بیان، ارتباط مؤثر، مخاطب‌شناسی و نیز کار با نوجوان جلسات و کارگاه‌هایی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه راویان دفاع مقدس بیشتر از حمایت مادی نیازمند حمایت معنوی هستند، تأکید کرد: اکثر راویان پیشکسوت با سنین بالا و مشکلات جسمی مرتبط با جنگ و عوارض شیمیایی با عشق و ازخودگذشتگی در ایام راهیان نور در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس حضور پیدا کرده و راوی روزهای خوب آن دوران حماسه هستند که این حقیقت بیانگر حقانیت جمهوری اسلامی ایران در آن ایام بوده و از مصادیق جهاد تبیین است. طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی «جنگ را کسانی باید روایت کنند که خودشان آن را درک کرده‌اند».

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار