حاشیه‌نگاری دفاع‌پرس از سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی در حرم رضوی؛

از تجدید بیعت مردم با فرمانده معظم کل قوا تا خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن

زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در پاسخ به فرازی از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی شعارهایشان قوی‌تر و محکم‌تر از قسمت‌‌های دیگر صحبت ایشان بود، آنجایی که معظم له فرمودند: «سال‌هاست که جبهه دشمن با صدای بلند اعلام می‌کند که می‌خواهیم جمهوری اسلامی را به زانو در بیاوریم؛ رهبری در مقابل می‌گوید: غلط می‌کنید».
کد خبر: ۵۷۹۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱ - 22March 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز از بهار یعنی یکم فروردین ۱۴۰۲ پس از سه سال در جمع زائران و مجاوران بارگاه حضرت ثامن‌الحجج علیه‌السلام حضور یافتند و طبق روال همه ساله درباره مهمترین مسائل داخلی و خارجی از گذشته تا به امروز سخنانی را بیان نمودند و افق‌ها و برنامه‌های آینده کشور را برای مردم ترسیم کردند.

طی سه سالی که ایشان برنامه هرساله را خود را در شهر مشهد نداشتند، ایران تحولات مختلفی را در سطح ملی و بین‌المللی تجربه کرد از وقوع سیل در ابتدای سال ۹۸ در جای‌جای کشور و امدادرسانی مردم به شهرهای مختلف تا وقوع اتفاقاتی مثل آشوب‌های آبان ۹۸، شهادت سپهبد سلیمانی و همرزمانش، شیوع ویروس کرونا در سطح ایران و جهان و به دنبال آن برپایی رزمایش کمک‌های همدلانه، ترور و شهادت دکتر محسن فخری‌زاده، انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰، آشوب‌ها و اتفاقات تلخ سال ۱۴۰۱ و... .

اما شاید هیچ یک از این‌ها به سنگینی شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همراهانش، رضا صیادی، دکتر محسن فخری‌زاده، محمدرسول دوست‌محمدی، مسلم جاویدی مهر، حسن براتی، دانیال رضازاده، حسین زینال‌زاده، روح‌الله عجمیان، آرمان علی‌وردی، زائرین مظلوم حرم شاهچراغ و مدافعان امنیت که در این سال‌ها آسمانی شدند، نبوده و نیست.

اغلب مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی همانند سالهای قبل بسته بود نیروهای امنیتی مثل سپاه و پلیس و همچنین نیروهای امدادی مانند اورژانس در این مسیرها مستقر بودند.

از تجدید بیعت مردم با فرمانده معظم کل قوا تا خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن

در قسمت ابتدایی خیابان شهید اندرزگو تاکسی‌ون‌ها زائران را به صورت صلواتی به ورودی باب‌الجواد (ع) حرم مطهر رضوی منتقل می‌کردند.

در یک هوای معتدل و بهاری و در حوالی ساعت ۱۵ ویژه‌برنامه قبل از دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی، محل برگزاری مراسم، به مجری‌گری مجید یراق‌بافان آغاز شد، حوالی ساعت ۱۵:۲۰ گروه سرود گلدسته‌های حرم برای زائران و مجاوران حرم امام هشتم اجرای برنامه‌ اجرا داشتند.

در قسمت ورودی باب‌الجواد (ع) جمعیت زیادی در حال رفت‌وآمد بود اما مسیر تردد خودروها و افراد عابر در پیاده‌روها مسیر روانی بود.

بیشتر صحن‌های حرم امام هشتم تلویزیون‌های سیار مستقر شده و در مقابل آن تلویزیون‌ها برای زائران مجاوران فرش پهن شده بود تا آنهایی که امکان حضور در رواق امام خمینی (ره) را ندارند، از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب بی‌نصیب نمانند.

از تجدید بیعت مردم با فرمانده معظم کل قوا تا خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن

همچنین ویژه‌نامه‌های محتوایی خط حزب‌الله و به سبک آقا توسط آستان قدس رضوی بین زائران امام هشتم توزیع می‌شد.

علاوه بر این نکته، امروز گل‌آرایی در حوض‌های حرم و نیز نظافت مداوم نیروهای خدماتی در قسمت‌های مختلف؛ جلوه زیبایی بهار را در این مکان مقدس دوچندان کرده بود.

در قسمت شمالی صحن پیامبر اعظم (ص) تا قسمت‌هایی از صحن کوثر؛ به دلیل وجود درب‌های ورودی به رواق امام خمینی (ره) به وسیله داربست و گونی پوشانده شده بود و انتظامات حرم به همراه برخی از پاسداران، تأمین امنیت این محدوده را بر عهده داشتند.

پس از اجرای گروه سرود گلدسته‌های حرم، دقایقی را مصطفی صابر خراسانی برای زائران و مجاوران شعرخوانی کرد. پس از صابر خراسانی، مهدی سروری به مدیحه‌سرایی پرداخت.

در صحن کوثر زائری پلاکاردی را طراحی کرده بود به امید اینکه عکاس یا رسانه‌ای پیامش را به رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برساند.

از تجدید بیعت مردم با فرمانده معظم کل قوا تا خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن

قسمتی از ورودی آزادی مسیر تعیین شده برای ورود به رواق امام خمینی (ره) بود. تعداد زیادی در این مکان تجمع داشتند تا بلکه بتوانند خود را به داخل رواق برسانند.

در بیشتر مسیرهای منتهی به رواق امام خمینی (ره) زائران و مجاوران مختلفی را می‌شد مشاهده کرد که در حال نگارش نامه‌ای هستند تا به دست رهبر انقلاب اسلامی برسد.

حجت‌الاسلام «سید اسماعیل خطیب» وزیر اطلاعات حوالی ساعت ۱۶:۶ وارد صحن آزادی شد تا در مراسم حضور پیدا کند که در طی مسیر ورودی صحن تا ورودی رواق امام خمینی (ره) با استقبال قشرهای مختلف مردم مواجه شد که برخی سعی داشتند نامه‌ای را که برای رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشته بودند از طریق وزیر اطلاعات به دست ایشان برسانند.

حجت‌الاسلام «احمد مروی» تولیت آستان قدس رضوی حوالی ساعت ۱۶:۱۰ ضمن ارائه گزارش عملکرد آستان قدس دقایقی را به ایراد سخن پرداخت و سپس در ساعت ۱۶:۲۵ رهبر معظم انقلاب اسلامی با شعار «صلی علی‌محمد نایب مهدی آمد» وارد رواق امام خمینی (ره) شدند.

از تجدید بیعت مردم با فرمانده معظم کل قوا تا خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن

زائرین و مجاورینی هم که بیرون از رواق بودند به احترام ایشان مقابل تلویزیون‌ها ایستادند و همان شعار را تکرار کردند.

در ابتدای صحبت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی صدای هم‌همه داخل رواق بسیار بود بر همین اساس ایشان برای کاهش صداها از مردم تقاضا کردند صلوات بفرستند.

در رواق دارالمرحمه، که رواقی ویژه برای زائران غیر ایرانی است، صحبت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی با ترجمه هم‌زمان عربی در حال پخش بود.

در صحن گوهرشاد دو ماشین SNG از طرف صدا و سیما برای پوشش بهتر برنامه مستقر شده بود.

از تجدید بیعت مردم با فرمانده معظم کل قوا تا خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن

صحبت‌های مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی حدود ساعت ۱۷:۴۵ یعنی دقایقی قبل از اذان مغرب و عشا به پایان رسید؛ اما در دو جا از صحبت‌های ایشان، زائران و مجاوران شعارشان در پاسخ به معظم‌له قوی‌تر و محکم‌تر از قسمت‌‌های دیگر صحبت ایشان بود:

اول در جایی بود که ایشان فرمودند: «سال‌هاست که جبهه دشمن با صدای بلند اعلام می‌کند که می‌خواهیم جمهوری اسلامی را به زانو در بیاوریم؛ رهبری در مقابل می‌گوید: غلط می‌کنید»

بخش دوم صحبت‌های ایشان که واکنش خاصی از سوی مردم در پی داشت این قسمت بود: «می‌گویند به صحبت‌های رهبری گوش ندهید [آیا] حرف‌های رهبری تکراری است؟» که حضار داخل رواق امام خمینی (ره) و مردم بیرون با صدای بلند فریاد زدند: «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند».

از تجدید بیعت مردم با فرمانده معظم کل قوا تا خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار