اردوغان خواستار پایان حضور پ.ک.ک در شمال عراق شد

در نشست مطبوعاتی میان اردوغان و السودانی، رئیس جمهور ترکیه خواستار پایان دادن به حضور حزب کارگران کردستان (پ. ک.ک) در شمال عراق شد.
کد خبر: ۵۷۹۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ - 22March 2023

اردوغان خواستار پایان حضور پ.ک.ک در شمال عراق شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از اسپوتنیک، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز سه شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در آنکارا، پایتخت ترکیه اعلام کرد «از مقامات عراقی درخواست داریم حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند. این حزب از شمال عراق به عنوان پایگاهی برای انجام عملیات تروریستی در خاک ترکیه استفاده می‌کند و این سازمان را که دستش به خون بی‌گناهان بی‌شماری آلوده است از خاک این کشور اخراج کنند.»

در این نشست مطبوعاتی، السودانی، نخست وزیر عراق اعلام کرد: «عراق هرگز اجازه نخواهد داد گروهک‌های تروریستی خاک عراق را پایگاهی برای حمله علیه حاکمیت ترکیه کند.»

ترکیه، حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) و گروهک‌های مرتبط با آن از جمله یگان‌های مدافع خلق (ی. پ. گ) را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده و در داخل ترکیه نیز، بخش‌های شمالی عراق و سوریه را مورد آماج حملات غیرقانونی توپخانه‌ای، هوایی و موشکی خود قرار می‌دهد.

مناسبات میان بغداد و آنکارا طی سال‌های گذشته همواره به علت اختلافات بر سر پرونده چالش‌برانگیز منابع آب و تحرکات حزب کارگران کردستان عراق ضد ترکیه دچار تنش بوده است. ترکیه بارها مناطقی از اقلیم کردستان عراق را آماج حملات غیرقانونی خود به بهانه مبارزه با گروهک‌های تروریستی قرار داده است. ارتش ترکیه در طی سالیان اخیر بارها حاکمیت و استقلال عراق را نقض کرده است.

ترکیه طی ۳ سال گذشته عملیات‌های خود را در شمال عراق تشدید کرده و این عملیات‌ها به صورت هوایی و زمینی دنبال شده است. هدف از این عملیات‌ها مقابله با گروه تروریستی پ ک ک عنوان شده اما مقامات بغداد و گروههای و جریانات سیاسی این کشور در دوره‌های مختلف نارضایتی خود را از این اقدامات ترکیه اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار