عطوان: دوره اشغالگری واشنگتن در سوریه به‌سر آمده است

سردبیر روزنامه رأی الیوم گفت: دوره اشغالگری ایالات متحده در سوریه به‌سر آمده است و به‌زودی شاهد صحنه اخراج آمریکایی‌ها از کل منطقه خواهیم بود.
کد خبر: ۵۸۰۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۳ - 26March 2023

عطوان: دوره اشغالگری واشنگتن در سوریه به‌سر آمده استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روز گذشته منابع خبری گزارشی درباره حملات راکتی گسترده به مواضع اشغالگران آمریکایی در شرق سوریه منتشر کردند. بر اساس این گزارش‌ها در جریان این حملات، پایگاه آمریکا در میدان نفتی «العمر» هدف قرار گرفت و پس از آن، صدای چندین انفجار پیاپی شنیده شد، همچنین در حملات مذکور علاوه بر پایگاه العمر، پایگاه آمریکایی‌ها در «کونیکو» هم هدف چند حمله راکتی قرار گرفت.

منابع محلی هم گفتند که در این حملات، ۲۰ راکت به‌سمت پایگاه آمریکا در کونیکو شلیک شده است. این حملات باعث آتش‌سوزی مهیبی داخل پایگاه شده است و چندین نفر هم زخمی شده‌اند. طی شب‌های گذشته رسانه‌های محلی از تبادل آتش بین نظامیان جنایتکار آمریکایی و گروه‌های مقاومت در شرق سوریه، بعد از برخورد چند فروند راکت به پایگاه‌های اشغالگران در دیرالزور خبر دادند.

در همین راستا «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم و تحلیلگر برجسته جهان عرب با انتشار یادداشتی در این روزنامه اعلام کرد، به‌نظر می‌رسد که نیرو‌های اشغالگر آمریکایی در شمال شرق سوریه که سرشار از نفت و گاز و غلات است، هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفته‌اند. طبق بیانیه‌های رسمی آمریکا، یک پیمانکار آمریکایی در این حملات کشته شده است و ۵ سرباز زخمی شده‌اند، البته بعید به‌نظر می‌رسد که این آمار واقعی تلفات آمریکایی‌ها در حملات مذکور باشد و شکستی خفت‌بار در انتظار آنهاست.

عطوان افزود: درست است که جنگنده‌های اف ۱۵ آمریکا حملاتی را انجام دادند که منجر به شهادت چند رزمنده مقاومت در دیرالزور شد، اما این هم درست است که پاسخ این جنایت آمریکا با ۱۰ حمله موشکی به پایگاه ایالات متحده در میدان نفتی العمر سوریه در شرق دیرالزور داده شد. در اینجا نکته خطرناک برای آمریکایی‌ها ورود پهپاد‌ها و موشک‌ها به میدان نبرد و از بین رفتن امنیت نیرو‌های اشغالگر آمریکایی در سوریه است که تعداد آن‌ها به ۹۰۰ نفر می‌رسد، همچنین شاهد بودیم که برای اولین بار بعد از گذشت ۱۰ سال، اشغالگران آمریکایی در سوریه دچار تلفات جانی شدند و این از نظر نظامی بسیار مهم است.

در ادامه این یادداشت آمده است: علت اهمیت این مسئله آنجاست که سامانه دفاع هوایی بسیار پیشرفته آمریکا در مقابله با پهپاد‌هایی که پایگاه‌های این کشور را هدف قرار دادند ناکام ماند و این مسئله حالتی از رعب و وحشت را در صفوف نیرو‌های اشغالگر آمریکایی و رئیس آن‌ها در کاخ سفید به وجود آورده است؛ زیرا تلفاتی که به آن‌ها وارد شد بسیار زیاد بود. با بررسی سرفصل‌های درگیری‌های نظامی در سوریه طی دو روز گذشته متوجه ایجاد یک تغییر ریشه‌ای در قواعد درگیری از سوی نیرو‌های وابسته به محور مقاومت و فرماندهی آن‌ها در مناطق مرزی عراق و سوریه می‌شویم.

این تحلیلگر عرب‌زبان ادامه داد: تغییر قواعد درگیری در این زمینه مربوط به آن است که نیرو‌های مقاومت از مرحله هم‌زیستی با حضور نظامی آمریکا، به حملات مستقیم علیه اشغالگران روی آورده‌اند و قصد آن‌ها رسیدن به یک هدف استراتژیک بزرگتر یعنی وادار کردن نیرو‌های آمریکایی به عقب‌نشینی فوری از سوریه و نیز انحلال نیرو‌های دموکراتیک سوریه (وابسته به اشغالگران آمریکایی) و در نهایت پس گرفتن مناطق تحت اشغال آمریکایی‌ها و ثروت‌های نفتی و گازی مردم سوریه است.

بر اساس این مقاله، زمانی که «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت؛ «ایالات متحده به‌دنبال درگیری با ایران نیست، اما آماده‌ایم برای حمایت از مردم خود واکنش قاطع نشان دهیم»، این به‌معنای آن است که عقب‌نشینی آمریکایی‌ها نشان‌دهنده اولین نتیجه واکنش غافلگیرکننده و سنجیده نیرو‌های مقاومت و فرماندهی آن‌ها در هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی غیرقانونی آمریکا در سوریه است. ما نمی‌دانیم مردم آمریکا که جو بایدن وعده محافظت از آن‌ها را داده است، دقیقاً چه‌کسانی هستند و در کجای سوریه حضور دارند.

عبدالباری عطوان تأکید کرد: طبق اطلاعاتی که ما در اختیار داریم، آمریکایی‌های حاضر در سوریه، نیرو‌های اشغالگری هستند که نفت و گاز سوریه را علناً سرقت می‌کنند و در بازار سیاه می‌فروشند، اما ملت آمریکا بیش از ۵ هزار مایل از سوریه دور هستند و هیچ تهدیدی از جانب سوریه یا عراق متوجه آن‌ها نیست؛ بلکه همه چیز به‌عکس است. شاید این نخستین بار باشد که رئیس‌جمهور آمریکا تهدیدات استکباری خود مبنی بر ضربه زدن به ایران و تجاوز علیه آن را پس می‌گیرد و تأکید می‌کند که خواهان درگیری با این کشور نیست.

در ادامه این گزارش تأکید شده است، حملات پهپادی به پایگاه آمریکایی در شرق فرات که با دقت آن را مورد هدف قرار داد و منجر به کشته و زخمی شدن نیرو‌هایی آمریکایی شد، پیامی بسیار قوی برای دو طرف اصلی داشت.

ـ این پیام در وهله نخست متوجه رهبری آمریکاست با این مضمون که همه پایگاه‌های ایالات متحده، نه‌تن‌ها در سوریه، بلکه در کل منطقه عربی و به‌ویژه حوزه خلیج فارس و عراق به هدفی آسان و مشروع برای موشک‌ها و پهپاد‌های مقاومت تبدیل شده است.

ـ پیام دوم برای رژیم اشغالگر صهیونیستی است مبنی بر اینکه زمان پاسخ به تجاوزات هوایی این رژیم علیه مواضع سوریه به‌ویژه فرودگاه‌های این کشور، بسیار نزدیک است؛ زیرا کسی که از ضربه زدن به پایگاه‌های بزرگترین قدرت جهان (آمریکا) در شرق فرات ترسی ندارد، از وارد کردن ضربات بزرگتر به صهیونیست‌ها دریغ نخواهد کرد.

عطوان ادامه داد، جو بایدن و ژنرال‌های آمریکایی این پیام‌ها را دریافت و آن‌ها را رمزگشایی کردند و متوجه شدند با محوری قدرتمند روبه‌رو هستند که همواره آماده مقابله است، از همین رو رئیس جمهور و ژنرال‌های ایالات متحده با عجله اعلام کردند که به‌دنبال جنگ با ایران نیستند؛ به‌ویژه در این شرایط که آمریکایی‌ها درگیر بحران اوکراین هستند.

در پایان این یادداشت آمده است، احتمالاً سرقت نفت و گاز و غلات سوریه توسط آمریکایی‌ها طی چند روز یا چند هفته آینده متوقف گردد، بنابراین صحنه شکست تحقیرآمیز آمریکا در فرودگاه کابل افغانستان، بار دیگر در شرق فرات و پایگاه التنف سوریه و منطقه سبز و عین‌الاسد عراق تکرار خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها