مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی:

سیزده بدر را با افطاری‌‌ خانوادگی در طبیعت گرامی بداریم

حجت‌الاسلام حسینی با تاکید بر انجام سنت حسنه افطاری دادن در طبیعت در روز ۱۳ بدر، گفت: مردم متدین استان در روز طبیعت نیز می‌توانند همراه خانواده و اقوام سفره‌های افطاری را در دامان طبیعت و پارک‌ها برپا کرده و بعد از افطار نیز چند ساعتی گردش و تفریح کنند تا هم ماه میهمانی خدا گرامی داشته شده و همچنین روز طبیعت را در کنار خانواده عزیز بدارند.
کد خبر: ۵۸۰۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵ - 30March 2023

به گزارش دفاع‌پرس از آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام «سید محمود حسینی»، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، با تاکید بر جایگاه سنت‌های نوروز باستانی در دین اسلام، اظهار داشت: امسال شاهد تقارن روز طبیعت با بهار قرآن هستیم که این تقارن را به فال نیک گرفته و سنت خوبی است که با افطاری دادن در طبیعت، حرمت ماه مبار‌ک رمضان را حفظ کرده و همچنین روز طبیعت را نیز گرامی‌ بداریم.

 وی با بیان این‌که سیر و گردش در طبیعت به شرط آن‌که عاری از گناه بوده و موجبات گناه و اختلاط را فراهم نیاورد، از دید اسلام کار پسندیده‌ای است، افزود: آیه ۲۰ سوره مبارکه عنکبوت «قُل سيروا فِي الأَرضِ...» نیز موید این امر بوده و گردش در طبیعت به ویژه در فصل بهار که عظمت و زیبایی خلقت الهی جلوه‌ی ویژه‌ای می‌یابد، از جمله تاکیدات خداوند متعال است.

حسینی، با اشاره به این‌که امسال روز طبیعت مصادف با ماه مبارک رمضان بوده که باید با برنامه‌ریزی هم حرمت این ماه مبارک حفظ شده و هم سنت‌های باستانی به جای آورده شود، گفت: امسال از روز سوم عید نوروز که مصادف با اولین روز ماه مبارک رمضان شد، شاهد بودیم که برخی خانواده‌ها برنامه‌های افطاری در ائل‌گلی و عینالی گذاشته و هم سنت حسنه افطاری دادن را به جای آورده و هم به دید و بازدید عید در طبیعتی زیبا پرداختند که سنت بسیار خوبی است‌.

وی با تاکید بر انجام سنت حسنه افطاری دادن در طبیعت در روز ۱۳ بدر، ادامه داد: مردم متدین استان در روز طبیعت نیز می‌توانند همراه خانواده و اقوام سفره‌های افطاری را در دامان طبیعت و پارک‌ها برپا کرده و بعد از افطار نیز چند ساعتی گردش و تفریح کنند تا هم ماه میهمانی خدا گرامی داشته شده و همچنین روز طبیعت را در کنار خانواده عزیز بدارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی، با بیان این‌که برخی مسافران که حد ترخص شرعی را رد کرده‌ و در حکم مسافر بوده‌اند، روزه بر ایشان واجب نیست و می‌توانند افطار کنند، تاکید کرد: مسافران نیز نباید در داخل شهر و در ملاعام افطار کنند، چراکه تظاهر به روزه خواری خلاف شرع بوده و حتی کسی که مسافر بوده، حق ندارد در انظار عمومی تظاهر به روزه خواری کند.

وی با بیان این‌که از تمامی شهروندان و مسافران خواهش داریم به گونه‌ای ایام عید و روز طبیعت را سپری کنند که حرمت ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خداوند حفظ شود، افزود: هراندازه که در جهت اجرای دستورات الهی حرکت و تلاش کنیم، همانقدر نیز رحمت و برکت الهی شامل حال افراد و جامعه شده و عنایت و لطف خداوندی نیز قطعا بیشتر شامل حالمان خواهد شد.

دین اسلام، سنت‌های خوب نوروز را تقویت کرد

حسینی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که نوروز تجلی روز معاد است، خاطرنشان کرد: بهار، روز حیات دوباره زمین بعد از مرگ موقت زمستانی بوده و این حیات مجدد به نوعی تجلی روز معاد است که در ادعیه تحویل سال نیز به نوعی بدان اشاره می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با بیان این‌که سنت‌های حسنه‌ای در نوروز باستانی وجود داشته که دین اسلام بر آن‌ها صحه گذارده و تایید کرده است، افزود: دید و بازدید و صله رحم از جمله سنت‌های نوروز باستانی است که دین اسلام نیز بر انجام آن بسیار تاکید کرده و تشویق می‌کند؛ همچنین زیبایی، تمیزی و نظافت نیز که از جمله آیین نوروز است در دین اسلام مورد تاکید بوده و دین اسلام سعی کرده این سنت‌های نوروز را تقویت کند.

وی با بیان این‌که هدیه و صله دادن و همچنین نوازش کودکان و احترام به بزرگان نیز از جمله تاکیدات دین اسلام بوده که در سنت‌های نوروز نیز وجود دارد، یادآور شد: حتی یک سری اعمال در مورد نوروز نیز در روایات مورد اشاره قرار گرفته است، اما برخی بدعت‌ها مثل آتش بازی و ترقه‌بازی در چهارشنبه آخر سال و آسیب دیدگی برخی افراد که خوشحالی‌های نوروز را تحت الشعاع قرار می‌دهد، تاییدی در دین اسلام ندارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تاکید بر این‌که اصل نوروز مورد قبول و تایید دین اسلام است، بیان کرد: دین اسلام بر شادابی، نشاط و امید در جامعه بسیار تاکید دارد و این جنبه از دین اسلام را نتوانسته‌ایم بشناسانیم که اسلام، دین نشاط و شادابی است، البته نشاطی که برای دیگران مزاحمت و آسیب ایجاد نکند و با تقویت روحیه، حرکت مثبتی در جامعه ایجاد کند.

ضرورت تلاش و حرکت همگانی برای تحقق شعار سال

حسینی در بخش دیگری از سخنانش به نامگذاری سال توسط رهبر معظم انقلاب به سال «مهار تورم، رشد تولید» اشاره کرد و افزود: رهبر فرزانه انقلاب هر سال دقیقا بر روی نقاطی تاکید می‌کنند که ضرورت جامعه است.

وی با بیان این‌که مهار تورم و رشد تولید ضرورت امروز جامعه بوده و همه باید تلاش کنیم تا این موارد محقق شود، ادامه داد: در حال حاضر بستر برای تحقق این امر فراهم بوده و طی سال‌های اخیر تلاش شده تا در ارتباطات بین‌المللی و به ویژه ارتباطات منطقه‌ای گشایش‌هایی رخ داده و تحریم‌ها را کم اثر کند؛ علاوه بر آن در داخل کشور نیز همبستگی در جریان بوده و عزم عمومی برای حل مشکلات اقتصادی وجود دارد و جزوی از مطالبات عمومی مردم شده است.

وی با بیان این‌که البته قطعاً برخی کارشکنی‌ها نیز توسط عده‌ای خواهد بود، اما دولت این توان را دارد که بتواند با همراهی سایر قوا این کار را محقق کند، گفت: قطعاً نقش مردم در این رابطه بی‌بدیل بوده و اگر مردم همراهی نکنند هیچ حرکتی موفقیت آمیز نخواهد بود، لذا لازم است بسترسازی ذهنی اتفاق افتاده و با همراهی عملی و تمام عیار آحاد جامعه، در این رابطه تلاش شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار