یادداشت/ «سید میثم عمادی»

نیروگاه شهید «سلیمی» نکا؛ نماد استقامت فرزندان ایران اسلامی

نیروگاه شهید سلیمی نکا پس از سه مرحله بمباران توسط رژیم بعثی عراق در دوران جنگ تحمیلی، امروز به همت جوانان انقلابی ایران اسلامی همچنان استوار، بالنده و با صلابت است و نامش به عنوان نماد استقامت در صنعت برق کشور می‌درخشد.
کد خبر: ۵۹۱۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۴ - 29May 2023

نیروگاه شهید «سلیمی» نکا نماد استقامت فرزندان ایران اسلامی استگروه استان‌های دفاع‌پرس - «سید میثم عمادی»؛ نیروگاه شهید سلیمی نکا یکی از مهمترین مراکز صنعتی و از بزرگترین نیروگاه کشور است که در دوران دفاع مقدس به تنهایی بیش از ۲۵ درصد برق کشور را تأمین می‌کرد.

به همین دلیل رژیم بعثی عراق پس از عجز از مقابله با رزمندگان غیور ما در جبهه‌های نبرد، برای جبران شکست‌های خود و با هدف فلج کردن زیرساخت‌های اقتصادی کشور از طریق قطع شریان‌های انرژی و ایجاد رعب و وحشت و نارضایتی در مردم، با حمایت کشور‌های غربی، خیانت همسایگان و به سرکردگی آمریکای جنایتکار، از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ طی سه مرحله نیروگاه را آماج شدیدترین حملات ددمنشانه خود قرار داد که چهارم خرداد مصادف است با سالروز بمباران سوم نیروگاه که در ساعت ۹:۳۵ دقیقه صبح روز ۴ خرداد ۱۳۶۷ به وقوع پیوست.

در این بمباران شهید گرانقدر «ابراهیم زیبنده گرجی» در اثر اصابت ترکش به ناحیه گردن آسمانی شد و به خیل یاران شهیدش پیوست و جمعی از کارکنان به درجه جانبازی مفتخر شدند.

همچنین خسارات سنگین و گسترد‌های به ترتیب به تأسیسات جانبی واحد یک، بخش‌های وسیعی از بوشین گها، برقگیر ترانس، باس داکت‌ها و تأسیسات واحد ۲، دودکش و قسمت‌هایی از بویلر و تأسیسات عمومی واحد ۳، بخش‌های از بویلر، کانال‌های خروجی دود، سوت بلوئر، استورج تانک، سقف فاز ۲ بویلر، کف اواپراتور و تأسیسات جانبی واحد ۴ وارد شد که در برآورد‌های کارشناسی میزان خسارات وارده ارزی و ریالی با احتساب ارز ۶۰ ریالی آن زمان حدود ۳ میلیارد و ۱۷۲ میلیون ریال برآورد شد.

نکته قابل ذکر این که به دلیل گستردگی حجم خسارات وارده به تأسیسات نیروگاه در این بمباران و خرابی‌های ناشی از دو بمباران قبلی، رادیو و مطبوعات وقت آلمان به نقل از کارشناسان شرکت سازنده اعلام کردند که بازسازی مجدد نیروگاه نکا غیرممکن است، ولی کارکنان متعهد و متخصص نیروگاه با پشتکار، خودباوری و روحیه بسیجی خود افتخار آفرین شدند و در بازسازی نیروگاه از فعل ناممکن، ممکن ساختند و اکنون پس از ۳۵ سال از آن تاریخ علی‌رغم عمر بالا، فرسودگی تجهیزات و زخم‌های کاری وارده در سه مرحله بمباران همچنان استوار، بالنده و با صلابت نامش به عنوان نماد استقامت در صنعت برق کشور می‌درخشد.

نیروگاه نکا در سه مرحله بمباران ۲۵ شهید و ۹۳ جانباز و با احتساب شهدای دوران دفاع مقدس مجموعاً ۳۳ شهید و ۱۵۴ جانباز تقدیم آرمان‌های انقلاب اسلامی کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار