گام‌های لرزان برای حل بحران مالی واشنگتن

ساعاتی پس از هشدار دوباره وزیر خزانه‌داری آمریکا به قریب‌الوقوع بودن بحران مالی آمریکا، بایدن و کوین مک کارتی برای دومین بار مذاکره کردند.
کد خبر: ۵۹۱۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰ - 25May 2023

گام‌های لرزان برای حل بحران مالی واشنگتنبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، ساعاتی پس از هشدار دوباره وزیر خزانه‌داری امریکا به قریب‌الوقوع بودن بحران مالی امریکا تا اول ژوئن، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا و کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان این کشور برای دومین بار مذاکره کردند. این بار مذاکره آن‌ها رو در رو بود، نه تلفنی. روند این نشست گرچه از دیدگاه هر دو طرف کارآمد بود، نتیجه‌ای دربر نداشت تا راهکار حل بحران سقف بدهی‌های ایالات متحده همچنان در هاله‌ای از ابهام بماند.

به گزارش آسوشیتدپرس، پس از تماس تلفنی روز یکشنبه بایدن که در سفر ژاپن بود، با مک کارتی، نمایندگان کاخ سفید و کنگره اواخر همان روز در ساختمان کپتال هیل، نشستی دو ساعت و نیمه برگزار کردند و به دلیل عدم توافق، صبح دوشنبه نیز به مدت ۳ ساعت یک بار در کاخ سفید و ۲ ساعت نیز در کاخ کنگره به مذاکره نشستند، اما در نهایت خروجی قابل قبولی نداشتند و دموکرات‌ها همچنان خواستار پذیرش بی‌قید و شرط افزایش سقف بدهی‌ها بودند و جمهوری‌خواهان اصرار بر کاهش بودجه عمومی در ازای این توافق داشتند. کوین مک کارتی نیز در این میان فرصت را برای سرزنش بایدن غنیمت شمرد و اعلام کرد: «گرچه او می‌داند که سقف بدهی‌ها و بودجه به هم مربوط هستند، اما خیلی دیر به فکر مذاکره افتاده است.» سرانجام، اما بایدن که سه روز پایان هفته را در نشست سران گروه ۷ در ژاپن گذرانده بود، میزبان مک کارتی در دفترش شد تا بتواند او را برای تأیید سقف بدهی‌ها و رهایی از بحران رکود راضی کند. او گرچه نتوانست در هدفش کاملاً موفق شود، اما دست کم آن‌طور که به نظر می‌رسد به توافقاتی دست یافته که مذاکرات را از دیدگاه دو طرف کارآمد نشان داده و به گفته بایدن «فعلاً خطر رکود را برطرف کرده است.»

نشست حیاتی

پس از مذاکره اخیر رئیس‌جمهور و رئیس مجلس نمایندگان امریکا برای افزایش سقف بدهی‌های امریکا که علاوه بر ایالات متحده، اقتصاد جهان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، ابتدا کوین مک کارتی، در برابر خبرنگاران حاضر شد و گفت: «به نظرم مذاکرات امشب بهتر از روز‌های قبل بود، اما ما هنوز اختلافات اساسی بسیاری داریم. با این حال من مذاکرات را مفید ارزیابی می‌کنم. ما به ضرب‌الاجل تعیین شده کاملاً واقفیم، بنابراین فکر می‌کنم رئیس‌جمهور و من هر روز باید مذاکراتی داشته باشیم تا در نهایت به نتیجه مطلوب برسیم.»

پس از او بایدن نیز با صدور بیانیه‌ای مانند مک کارتی مذاکرات را کارآمد خواند و گفت: «نشست خوبی با مک کارتی درباره جلوگیری از رکود و بحران پیش روی اقتصاد کشور داشتیم. ما یک بار دیگر تأکید می‌کنیم که رکود هرگز اتفاق نمی‌افتد و تنها راه عبور از این بحران شانس رسیدن به یک توافق مناسب بین احزاب است.» عصر دوشنبه ژانت یلن، وزیر خزانه‌داری امریکا که پیش‌تر در نامه‌ای به کنگره شرح کامل معضلات پیش روی امریکا را نوشته بود، بار دیگر گفت: «بعید نیست که امریکا با این شرایط در همان اوایل ژوئن و شاید حتی همان روز آغازین ژوئن دیگر قادر به پرداخت بدهی‌هایش نباشد.»

ترجیح منافع حزبی به منافع ملی

در برابر معضلی که اقتصاد امریکا را در وهله اول و در درجه دوم اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند، جمهوری‌خواهان بی‌توجه به آنچه سرسختی‌شان در برابر کاخ سفید در پی خواهد داشت، اصرار بر کاهش بودجه برنامه‌های اجتماعی دارند و خواستار بازگشت هزینه‌ها به دوران پیش از آغاز کووید ۱۹ هستند تا از این طریق ضربه‌ای نیز به دموکرات‌های کاخ سفید بزنند و جو بایدن را برای تحقق وعده‌هایش به دردسر بیندازند. در طرف دیگر دموکرات‌ها سرسختانه بر افزایش بودجه امریکا در سال ۲۰۲۴ در حوزه دفاعی و غیردفاعی تأکید کرده و برخلاف نظر دموکرات‌ها خواستار افزایش درآمد با راهکار‌هایی غیر از فشار داخلی هستند و حتی یک گام کوچک از خواسته‌شان عقب نمی‌آیند. از طرفی به نوشته رویترز، بایدن که اقتصاد نقطه اتکای دستور کار داخلی‌اش است و برای کامیابی در رقابت انتخاباتی آتی و بازگشت به کاخ سفید نیاز به آن دارد، اعلام کرده است ترجیح می‌دهد به جای کاهش بودجه‌های عمومی و بهداشتی مورد نظر جمهوری‌خواهان، مالیات ثروتمندان را افزایش دهد؛ موضوعی که با مخالفت شدید مک کارتی و هم‌حزبی‌هایش روبه‌رو شده است. رئیس‌جمهور حتی در توئیترش نیز به نوعی بر اهدافش برای جلب نظر امریکایی‌ها اشاره داشته و نوشته است: «هرگز بهداشت و امنیت غذای میلیون‌ها امریکایی را به خاطر بازگشت به دوران یارانه‌های بیگ اویل و فرار مالیاتی ثروتمندان از دست نمی‌دهم.»

تلاش‌های بی‌وقفه ترامپ

در سال‌های ریاست جمهوری دونالد ترامپ، جمهوری‌خواهان سه بار با افزایش سقف بدهی‌ها به‌رغم بالا رفتن هزینه‌ها و کاهش مالیات ثروتمندان موافقت کردند. با وجود این، در شرایط فعلی، اما ترامپ که پیشران جمهوری‌خواهان برای ممانعت از توافق آن‌ها با کاخ سفید شده است، به هم‌حزبی‌هایش توصیه‌ای خطرناک کرده و از آن‌ها خواسته برای رسیدن به اهدافشان، به رکود هم تن دهند. بدون شک مهم‌ترین هدف او در این مسیر ضربه زدن به بایدن است. در این شرایط، اما بایدن که همچنان بند ۱۴ قانون را برای ورود شخصی به این موضوع در اختیار دارد، به جمهوری‌خواهان توصیه‌ای شدیداللحن کرد و گفت: «زمان آن رسیده که جمهوری‌خواهان بپذیرند تنها و تنها برای منافع حزبشان در برابر توافق سرسختی می‌کنند. آن‌ها باید بدانند که دیگر وقت آن است، از موضع بشدت سرسختانه‌شان کوتاه بیایند.» در عین حال به‌رغم همه این تلاش‌ها مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان نیز که بشدت از سوی احزاب راست برای پافشاری بر خواسته‌های جمهوری‌خواهان و کاهش بودجه تحت فشار قرار دارد، هشدار داد: «حتی اگر بتوانیم در این چند روز به توافق برسیم برای مجلس نمایندگان ممکن نیست بتواند تا پنجشنبه لایحه را برای تصویب، نهایی کنند. گرچه خوشبختانه جمهوری‌خواهان حزب قول داده‌اند ۷۲ ساعته متن پیش‌نویس را خوانده و برای رأی‌گیری آماده‌اش کنند.» این اظهارات در حالی مطرح شده است که یکی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان به شرط ناشناس ماندن به پولیتیکو گفت: «من هیچ برنامه‌ای برای نشست این آخر هفته دریافت نکرده ام.»

منبع: ایران

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها