فرمانده کل ارتش در همایش روز مقاومت و پایداری و روز دزفول:

درس مقاومت دزفول الگوی انسان‌هایی است که عزت پایدار را بر خوشی‌های موقت ناشی از تسلیم ترجیح می‌دهند

سرلشکر موسوی گفت: درس مقاومت دزفول و نتیجه عزت آفرین و افتخارآمیز آن، الگویی است برای همه انسان‌هایی که عزت پایدار را بر خوشی‌های موقت ناشی از تسلیم ترجیح می‌دهند.
کد خبر: ۵۹۱۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۹ - 25May 2023

درس مقاومت دزفول الگوی انسان‌هایی است که عزت پایدار را بر خوشی‌های موقت ناشی از تسلیم ترجیح می‌دهندبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در همایش چهارم خرداد روز مقاومت و پایداری و روز دزفول که در حسینیه ثارالله این شهر برگزار شد،  با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: مقاومت در فرهنگ دینی جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارد، آیات متعدد قرآن کریم و روایات دینی با مضامین مختلف مومنان را به استقامت در برابر دشمنان ترغیب کرده است.

امیر موسوی با بیان اینکه موفقیت، عزت، سرافرازی، ماندگاری و پیروزیِ یک ملت جز در سایه ایمان به خداوند بزرگ و ایستادگی در راه این ایمان به دست نمی‌آید افزود: آنان که در مقاومت سستی کردند و سازش را انتخاب کردند با ذلتِ تسلیم، همه چیز خود را از دست داده اند و آن‌ها که با ایمان به خداوند بزرگ مقاومت کردند، در پیشگاه الهی و در چشم ملت‌ها و صفحات تاریخ با عزت و سرفراز باقی ماندند و الگو و چراغ راه سایرین شدند و دزفول قهرمان اینگونه با افتخار ماندنی شد. اینک دزفول ایستاده بر سکوی قهرمانی، اما کجایند آن‌ها که «الف دزفول» می‌گفتند.

فرمانده کل ارتش با اشاره به اینکه لقب شایسته مقاومت، نگین درخشان تاج سر ملتی شدن که خود به مقاومت و ایستادگی شهره است، افتخار مضاعفی است برای دزفول و زنان و مردان قهرمان دزفول خاطر نشان کرد: سرزمین ایران سرزمین مردان و زنان تاریخ‌ساز است و واژه‌هایی همچون مقاومت و ایستادگی در این سرزمین نهادینه و آشناست. مقاومت واژه‌ای است که ملت ایران در مقاطع گوناگون تاریخ آن را معنا و مشق کرده است و درس ایستادگی را سرلوحه زندگی خود قرار داده است. مقاومت مردم ایران در برابر استعمار خارجی و استبداد داخلی در جای جای تاریخ این سرزمین مشهود است.

وی ادامه داد: مقاومت در برابر تهاجم نظامی بیگانگان، مقاومت در برابر قرارداد‌های تحمیلی، مقاومت در برابر شبیخون فرهنگی و مقاومت در برابر تحریم‌های ظالمانه، اوراق پرافتخار کارنامه ملت ایران در دوران حیات طیبه انقلاب اسلامی است.

سرلشکر موسوی افزود: آن روز که دشمن بعثی با اتکا به حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مالی و تسلیحاتی قدرت‌های استکباری، در تهاجمی ناجوانمردانه با هدف تصرف چند ساعته‌ی خوزستان از مرز‌های قانونی گذشت و به میهن اسلامی تجاوز کرد، مقاومت خیره‌کننده ملت غیور ایران به ویژه مردم شجاع خوزستان، سدی محکم بر سر راه آن جنایتکار زبون شد و توطئه بزرگ استکبار را خنثی کرد.

وی اذعان داشت: مقاومت جانانه و بی نظیر مردم دزفول در برابر تهاجم گسترده دشمن مانع پیشبرد اهداف رژیم بعثی شد و راهبرد «جنگ برق‌آسا» که صدام در پی آن بود را با شکست مواجه کرد و فرصت را برای طرح ریزی و اجرای عملیات‌های مختلف توسط رزمندگان اسلام فراهم آورد.

فرمانده کل ارتش با بیان اینکه، مردم غیور دزفول در دوران دفاع مقدس مقاومت را معنای جدیدی بخشیدند و و با خلق حماسه‌های بزرگ، برگ‌های زرین زیادی بر دفتر تاریخ پر افتخار این شهر ثبت کردند گفت: دزفول به عنوان گلوگاه خوزستان دارای اهمیت و موقعیت ممتاز است، به همین دلیل رژیم بعثی برای اشغال این شهر تلاش زیادی نمود؛ دشمن با اشغال دزفول می‌توانست ارتباط خوزستان با مرکز را قطع و صدور نفت و گاز و مبادلات را متوقف نماید. اما مقاومت شجاعانه مردم دزفول و مجاهدت رزمندگان اسلام اجازه نداد رژیم بعث به اهداف پلید خود برسد.

وی افزود: در طول دفاع مقدس، دزفولِ مقاوم، به رغم تحمل شدیدترین حملات نظامی، به دشمن فهماند که در سرزمینی پای گذاشته است که زنان و مردان آن در مقابل دشمن هرگز تسلیم نمی‌شوند، زیرا این خطه، سرزمین دلیران و سرزمین سرافرازان است؛ و استکبار جهانی متوجه شد که حتی با صرف هزینه‌های زیاد نظامی و تسلیحاتی نمی‌تواند مقاومت دزفول قهرمان را بشکند.

سرلشکر موسوی ادامه داد: در طول هشت سال دفاع مقدس، مردم مقاوم دزفول زیر شدیدترین حملات هوایی و موشکی دشمن قرار گرفتند و هزاران گلوله دشمن به نقاط مختلف این شهر اصابت نمود، اما این تهاجم گسترده هوایی، موشکی و توپخانه‌ای، نه تنها مردم شجاع، مقاوم و بصیر این شهر را تسلیم نکرد بلکه هر روز بر عزم و اراده مردم برای مقاومت و دفاع از شهر و سرزمین شان افزوده شد و الگوی سایر شهر‌ها شدند.

فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: در بسیاری مواقع حملات هوایی و موشکی علیه دزفول به اندازه‌ای شدت می‌گرفت که خط مقدم امن‌تر از دزفول بود؛ اما مردم مقاوم این شهر حاضر به ترک شهر نشدند. هر زمان که دشمن بعثی در میادین نبرد در مقابل رزمندگان اسلام شکست می‌خورد برای جبران ناکامی‌ها و وارد ساختن فشار بر نظام اسلامی، به حملات هوایی و موشکی علیه شهر‌ها و مناطق مسکونی روی می‌آورد؛ و در این اقدامات ضد بشری دزفول هدف اصلی و همیشگی دشمن بود با این همه، مردم صبور و غیور دزفول ایستادند و مقاومت کردند و دشمن را مأیوس کردند.

وی با تأکید بر اینکه شهر دزفول نماد مقاومت و سلحشوری است و مردم این شهر درس مقاومت را به همه ملت‌های جهان آموختند تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس دزفول پایگاه مهمی برای پشتیبانی از جنگ بود و مردم دزفول در عین مقاومت و شدت در برابر دشمن، از عطوفت و مهربانی مثال‌زدنی در قبال نیرو‌های خودی برخوردار بودند. پذیرایی و میهمان نوازی مردم این شهر نسبت به رزمندگان اسلام تاثیر زیادی بر روحیه نیرو‌های خودی داشت و هیچگاه از یاد‌ها فراموش نخواهد شد.

امیر موسوی گفت: عشق و ارادت مردم دزفول نسبت به ائمه اطهار علیهم السلام، روحیه انقلابی و ولایتمداری و عزم و اراده این مردم، عوامل اصلی مقاومت در مقابل دشمن بودند. این عوامل مهم، آلیاژی سخت و مستحکم از مردم دزفول در برابر دشمن ساخت که در نهایت، پیروزی بزرگ را رقم زد.

فرمانده کل ارتش در ادامه افزود: مقاومت و ایستادگی مثال‌زدنی مردم دزفول در طول هشت سال دفاع مقدس نه تنها درس بزرگی برای ملت ایران داشته بلکه الگوی ماندگار و تاریخی برای همه نسل‌ها در زمان حال آینده به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: همانطور که مقاومت و دفاع شجاعانه مردم دزفول در دوران دفاع مقدس کارساز بود و به یک الگوی اثربخش تبدیل شد، امروز هم کشور به این الگوی افتخارآمیز و موثر نیاز دارد و می‌تواند با اتکا به ظرفیت‌ها و آموزه‌های مقاومت، بسیاری از مشکلات جاری و آینده کشور را مرتفع سازد همانطور که هرجا نام راه مقاومت است پیروزی و موفقیت با آن همراه است.

سرلشکر موسوی یادآور شد: روز چهارم خرداد به احترام دزفول روز مقاومت و پایداری نامگذاری شده است؛ در واقع این روز روز دزفول است، روز گرامیداشت حماسه‌های بزرگ، روز گرامیداشت ایثار و فداکاری، روز گرامیداشت مقاومت و ایستادگی و روز گرامیداشت صبر و غیرت است. روزی که تا ابد در تاریخ ماندگار است.

فرمانده کل ارتش گفت: امروز هم دزفول میعادگاه عاشقان شهادت و شیفتگان ولایت است. همه ساله هزاران عاشق دلداده از سراسر ایران برای زیارت مشهد شهدای دفاع مقدس به دزفول می‌آیند و با وضو در نهر غیرت و مقاومت مردم این دیار، غبار فراموشی و روزمرگی از قاب دل بر می‌گیرند و قلب هایشان را جلا می‌بخشند. دزفول میعادگاه عاشقان شهادت و معطر به عطر شهیدان است.

وی با اشاره به اینکه جنگ تحمیلی به پایان رسید و در پرتو فداکاری و ازخودگذشتگی مردم و مجاهدت رزمندگان اسلام، پیروزی بزرگی برای ملت ایران حاصل شد افزود: دفاع مقدس یک مکتب بزرگ بود که درس‌های زیادی به ملت ایران آموخت. درس‌هایی که با به کارگیری آن انقلاب اسلامی نزد ملل جهان شناخته شد و ملت ایران سرافرازتر شد.

امیر سرلشکر موسوی خاطر نشان کرد: پایداری و مقاومت، خودباوری و خود اتکایی، ایثار و فداکاری، وحدت و اعتماد به نفس درس‌های بزرگی هستند که ملت ایران در دوران دفاع مقدس بازآموزی کرد و پس از جنگ برای اعتلای اسلام و میهن اسلامی به کار است. امروز گرچه جنگ تحمیلی به پایان رسیده، اما دفاع مقدس در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی هنوز باقی است.

فرمانده کل ارتش با بیان اینکه بدون تردید امروز هم برای برون رفت از مشکلات کشور نیازمند درس‌ها و تجربیات دوران دفاع مقدس هستیم تصریح کرد: دشمن که با تقابل با انقلاب و ملت بزرگ ایران همه عرصه‌ها را آزموده و به نتیجه نرسیده، امروز در پی بی ثبات سازی از طریق فشار‌های اقتصادی و تحریک به زیر پا گذاشتن احکام الهی است.

وی با تأکید بر اینکه ما باید بیش از گذشته هوشیار باشیم گفت: خواهران و برادران عزیز؛ دشمن هرگز دلسوز زنان و مردان و دختران و پسران ما نیست، دشمن هرگز نگران مردم سالاری و حقوق بشر در ایران و سایر کشور‌ها نیست. بلکه دشمن همواره به دنبال مطامع خود است و واژه‌های دهن پرکن و ظاهر فریب تنها دستاویزی برای اهداف پلید دشمنان این آب و خاک است.

سرلشکر موسوی ادامه داد: در دهه‌های اخیر دشمنان در اجرای توطئه‌های نظامی، امنیتی و سیاسی ناکام مانده و به نتیجه مطلوب نرسیده است؛ اما امروز به شکل دیگری در تلاش برای ضربه زدن به نظام و کشور و این ملت بزرگ است، خانواده در بسیاری از کشور‌های غربی از هم پاشیده و از بین رفته است و به همین دلیل مشکلات بسیار زیاد روحی و اجتماعی برای نسل امروز در غرب ایجاد شده است.

فرمانده کل ارتش افزود: بسیاری از کشور‌های اسلامی را با همین روشِ تهی کردن از فرهنگ دینی و ملی به سلطه در آوردند و امروز با ترویج سبک زندگی غربی و تضعیف فرهنگ غنی اسلامی - ایرانی، در صدد انجام کار مشابه در ایران هستند و یکی از خطرناکترین شیطنت‌ها نابودی کانون خانواده است. نابودی خانواده به معنای نابودی ارزش‌های جامعه، نابودی غیرت، نابودی رشادت، نابودی مقاومت در برابر دشمن و نهایتاً رفتن به زیر سلطه بیگانگان است.

وی پسندیده‌ترین مقاومت، مقاومت در دفاع از دین خدا و ارزش‌های الهی در مقابل استکبار و شیطان و طواغیت و معاندین دین خدا و ارزش‌های الهی دانست و گفت: امروز نماد دشمنان دین و انسانیت، نظام سلطه است و نماد ایستادگی در مقابل نظام سلطه جبهه مقاومت است.

امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی در ادامه افزود: آنچه نظام سلطه از طریق مافیای رسانه‌ای خود در قالب یک جنگ ترکیبی روی ذهن و زندگی مردم ایران اعمال می‌کند خطرناک‌ترین اقدام بر علیه ماست و ایستادگی و مقاومت در برابر آن با اتکا به ارزش‌های دینی و ملی از لازم‌ترین و برجسته‌ترین نوع مقاومت است.

فرمانده کل ارتش گفت: ملت ایران؛ درس مقاومت دزفول و نتیجه عزت آفرین و افتخارآمیز آن، الگویی است برای همه انسان‌هایی که عزت پایدار را بر خوشی‌های موقت ناشی از تسلیم ترجیح می‌دهند.

وی اذعان داشت: حفظ استقلال، تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران، دستاورد خون شهدا و مقاومت است. آقایی، عزت و سربلندی و عظمت ملت ایران در جهان، از اثرات خون شهدا و مقاومت است. پیشرفت‌های علمی و سرآمدی در بسیاری از عرصه‌ها از جمله عرصه دفاعی نتیجه خون شهدا و مقاومت است.

سرلشکر موسوی با اشاره به مأموریت تاریخ ساز نیروی دریایی ارتش در دریانوردی دور دنیا خاطر نشان ساخت: اینکه پرچم پرافتخار ایران عزیز بر عرشه ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناوبندر مکران اقیانوس‌های جهان را درمی‌نوردد و دریادلان ایران را مردان اجرای کار‌های غیر ممکن می‌سازد، مدیون خون شهدا و مقاومت است.

فرمانده کل ارتش افزود: اینکه قدرت‌های ظاهری جهان به احترام قدرت و اقتدار ایران عزیز کلاه از سر بر می‌دارند، مدیون خون شهدا و مقاومت است.

وی تأکید کرد: اینک ماییم ایستاده در جبهه مقاومت، وارثان شهدا و مقاومت، در مقابل جنگ ترکیبی نظام سلطه به سرکردگی آمریکا، با رمز مقاومت و تمسک به سفارش موکد شهدا؛ یعنی ولایت، چالش‌های پیش رو و امواج خطرناک فتنه را پشت سر خواهیم گذاشت و به یاری خدا، اهداف گام دوم انقلاب محقق خواهد شد.

امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی در پایان اذعان داشت: مجاهدت رزمندگان غیور دوران دفاع مقدس و مقاومت مردم دزفول را ارج می‌نهیم و یاد و نام امام راحل عظیم‌الشأن و همه شهدای گرانقدر انقلاب و دفاع مقدس و شهر دزفول و شهدای مدافع حرم، امنیت، سلامت و غیرت را گرامی میداریم و با ارواح بلند شهیدان تجدید عهد می‌کنیم که با قدرت، بر سر پیمان خود هستیم و تا آخرین نفس، تحت فرماندهی فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای از اسلام، انقلاب، نظام و میهن اسلامی دفاع خواهیم کرد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار