فتح خرمشهر؛ فتح خون/ نشست نقد و بررسی کتاب گنبد آبی در مشهد مطرح شد؛

ضرورت ارائه مفاهیم دفاع مقدس متناسب سن کودکان

«حسینی» گفت: ادبیات جنگ، جهاد، دفاع و شهادت باید با مفاهیمی متناسب با سن کودکان بیان شود تا برای آن‌ها قابل لمس و شیرین باشد.
کد خبر: ۵۹۱۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۵ - 25May 2023

ضرورت ارائه مفاهیم دفاع مقدس متناسب سن کودکانبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، «رویا حسینی» نویسنده کتاب «گنبد آبی» در نشست نقد و بررسی این اثر که امروز به مناسبت سالروز فتح خرمشهر با حضور کودکان فعال عرصه نویسندگی و شاعری در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، اظهار داشت: نوشتن در حوزه دفاع مقدس برای سن کودکان باعث تأثیرگذاری و ماندگاری این جریان تاریخی بر اذهان فرزندان ایران اسلامی می‌شود. 

وی در ادامه در خصوص محتوای کتاب در بازنمایی داستان فتح خرمشهر گفت: ادبیات دفاع مقدس یک ظاهر بسیار مقتدرانه و  سخت دارد و بچه‌ها روحیه لطفی دارند که تلفیق این دو بسیار حائز اهمیت است.

این نویسنده دفاع مقدس گفت: در داستان گنبد آبی از مفاهیم و نمادهای قابل لمس استفاده کردم و خفاش‌ها، کلاغ‌ها که نماد تاریکی هستند را مقابل پروانه‌ها و ستاره‌ها قرار دادم تا کودکان از این جان‌بخشی مفهوم حماسه را احساس کنند و جنگ برای کودکان زیباتر جلوه کند. 

نویسنده کتاب «گنبد آبی» همچنین در پاسخ به این پرسش که «چرا اسم خرمشهر در هیچ قسمتی از کتاب عنوان نشده است؟»، بیان داشت: در گنبد آبی مفهوم مقاومت و دفاع از حق را بیان کردم و اگر نام خرمشهر مطرح می‌شد، در خرمشهر محدود می‌شد؛ در حالیکه بر طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی ما خرمشهرها در پیش داریم و این داستان در تمام شهرها و جبهه مقاومت قابل تکرار است. 

وی با اشاره به علت نام‌گذاری «گنبد آبی» بیان داشت: خرمشهر یک مسجد جامع دارد که رنگ آن آبی فیروزه‌ای است و زمانی که صدای اذان از مسجد بلند شد، بدین معنا بود که شهر به دست نیروهای انقلابی و مردم خرمشهر فتح شده است و همیشه حق بر باطل پیروز است.

بالا رفتن اعتماد به نفس کودکان در جلسات نقد و بررسی کتاب 

«محبوبه بزم‌آرا» معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی در ادامه این نشست در سخنانی گفت: فرق این جلسه با دیگر جلسات روخوانی و معرفی کتاب این است که کودکان در این جلسات، نظرات خود را درباره شخصیت‌های کتاب مطرح می کنند و خود را جای نویسنده می‌گذارند که چگونه داستان را ادامه دهند‌. 

وی تصریح کرد: کودکان در می‌یابند که شخصیت‌ها در حوادث تاریخی در برخورد با مشکلات و فراز و فرود چه می‌کردند‌. همچنین این جلسات ذهن بچه‌ها را باز و به افزایش اعتماد به نفس آن‌ها و گستره واژگانشان کمک می‌کند. 

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کانون و نوجوانان خراسان رضوی به ضرورت نگارش کتاب در عرصه دفاع مقدس برای سنین کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: مطرح کردن اتفاقات و مفاهیمی که کودکان در آن دوره تاریخی حضور نداشته، با زبان خود آن ها اهمیت بسیاری دارد.‌ 

بزم‌آرا با اشاره به جایگاه ارزشمند رزمندگان، ابراز داشت: کسانیکه در محیط جنگ زندگی کردند می‌دانند چه وحشت و ترسی بر آن فضا حاکم است و رزمندگان از جان خود گذشتند تا ما در آسایش زندگی کنیم و برای پیشرفت و آبادانی ایران تلاش کنیم. 

پایان بخش مراسم جشن امضای کتاب گنبد آبی با حضور نویسنده و کودکان بود.

کتاب «گنبد آبی» به قلم «رویا حسینی» و تصویرگری «حسین ششکلانی» به همت انتشارات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی برای مخاطب سنی کودکان در سال ۱۴۰۱ به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار