در دیدار با «سوبرانیام جایشانکر» مطرح شد؛

تأکید وزیر امور خارجه بر تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و هند/ منتظر تصویب نهایی عضویت ایران در شانگهای هستیم

امیرعبداللهیان در دیدار «سوبرانیام جایشانکر» بر ضرورت کمک به تقویت همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و تجاری تاکید کرد.
کد خبر: ۵۹۳۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴ - 03June 2023

تأکید وزیر امور خارجه بر تقوقیت همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و هند/ منتظر تصویب نهایی عضویت ایران در شانگهای هستیمبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان با «سوبرانیام جایشانکر» وزیر امور خارجه هند در کیپ تاون آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان به سفر سال گذشته خود به دهلی نو و گفت‌وگوهای انجام شده با همتای هندی و نارندرا مودی نخست‌وزیر هند اشاره کرد و گفت: از آن زمان تاکنون تحولات زیادی داشتیم و موضوعات جدیدی برای گفت‌وگو داریم.

وی افزود: مایل هستیم که روابط اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری، علمی و فناوری دو کشور متناسب با روابط خوب سیاسی تهران و دهلی‌نو افزایش یابد و با مشورت و همکاری یکدیگر، موانع موجود در روند همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور برطرف شود.

وزیر امور خارجه کشورمان بر ضرورت کمک به تقویت همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و تجاری تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گروه بریکس را یک چارچوب خوب برای تقویت همکاری‌های ایران با اعضا به ویژه هند توصیف کرد و با اشاره به ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی کشورمان، عضویت ایران در بریکس را زمینه ساز تقویت جایگاه بریکس و ظرفیت‌های اقتصادی آن دانست و ابراز امیدواری کرد که سازوکارهای عضویت کشورهای دوست بریکس هر چه سریع‌تر مشخص و اجرایی شود.

امیرعبداللهیان افزود: ما منتظر هستیم که در نشست آتی سران سازمان همکاری شانگهای در دهلی‌نو به ریاست مودی، عضویت کامل ایران در شانگهای به تصویب نهایی برسد.

وی همچنین بر لزوم زمینه سازی مناسب برای برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

سوبرانیام جایشانکر وزیر امور خارجه هند نیز در این ملاقات، بر لزوم رفع موانع همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید کرد و ایده‌هایی را بدین منظور ارائه نمود.

وی بر لزوم تلاش‌های مشترک به منظور زمینه سازی لازم برای برگزاری اجلاس موفق کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و نیز سفر نتیجه بخش حجت‌الاسلام رئیسی به دهلی نو در آینده تاکید کرد.

وزیر امور خارجه هند نسبت به روند عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای در نشست آتی سران این سازمان به میزبانی دهلی طبق برنامه ابراز اطمینان نمود.

در این دیدار همچنین در خصوص مسائل مرتبط با همکاری‌های دو کشور در بندر چابهار و برخی مسائل فنی مرتبط با آن، همکاری‌های کشاورزی، ترانزیت، انرژی، مالی و اعتباری و کنسولی گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها