سردار نجات در گفت‌وگو با دفاع پرس تشریح کرد

اقدامات فرهنگی قرارگاه اربعین؛ بازسازی عملیات «جرف الصخر» و برپایی مواکب مخصوص مصاحبه با زائران خارجی

مسئول کمیته فرهنگی قرارگاه اربعین حسینی در سپاه، اقدامات این کمیته در جریان برگزاری راهپیمایی پرشکوه اربعین امسال را تشریح کرد.
کد خبر: ۶۱۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ - 13December 2015

اقدامات فرهنگی قرارگاه اربعین؛ بازسازی عملیات «جرف الصخر» و برپایی مواکب مخصوص مصاحبه با زائران خارجی

سردار حسین نجات، معاون فرهنگی سپاه پاسداران و مسئول کمیته فرهنگی قرارگاه اربعین حسینی در سپاه در گفتوگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، درباره هدف تشکیل و فعالیت این کمیته، گفت: کمیته فرهنگی قرارگاه اربعین با هدف همافزایی و وحدت رویه و نیز بسیج امکانات فرهنگی سپاه و بسیج و جبهه مردمی انقلاب از بهمن سال 93 شروع به کار کرد و طی دهها جلسه توانست اهداف، اصول حاکم بر فعالیتهای فرهنگی، و محورهای اصلی کار فرهنگی را مشخص کرده و بین اعضاء تقسیم کار کند.

وی افزود: نقش بارز کار فرهنگی قرارگاه اربعین، هماهنگی کامل بین فعالین فرهنگی عراق و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ایران بود؛ به نحوی که با محوریت رایزن فرهنگی ایران در عراق و مساعدت بعثه مقام معظم رهبری، ارتباط خوبی بین فعالین فرهنگی عراقی و ایرانی برقرار شد و کارها را با پشتیبانی هم انجام دادیم.

سردار نجات ادامه داد: برای مثال یک گروه از جبهه مردمی انقلاب به کمک چند گروه فرهنگی در عراق عملیات «جرف الصخر» را در موکب 285، بازسازی کردند و همهروزه چندین گروه 30 نفره از نوجوانان عراقی با حضور در این ماکت شبیهسازی شده، در کنار پدران و برادران رزمنده خود در جریان مقابله رزمندگان با داعش قرار میگرفتند.

وی اضافه کرد: همچنین با کمک فنی که به فعالین فرهنگی عراق شد، آنها توانستند تمام عمودهای مسیر نجف به کربلا را ضمن بازسازی، مزیّن به عکس شهدای خود و پرچم »یا لثارات الحسین(ع)» و «رحماء و بینهم» کنند.

مسئول کمیته فرهنگی قرارگاه اربعین حسینی سپاه با اشاره به اینکه علاوه بر این در چند نقطه دیگر نیز گروههای تئاتر جبهه فرهنگی انقلاب با کمک فعالین فرهنگی عراق توانستند چندین برنامه فرهنگی با کیفیت را اجرا کنند، اظهار داشت: در همین رابطه موسسه فرهنگی اوج نیز با استفاده از گروههای خبره مستندسازی موفق شدند روزانه گزارشهای مستندی را برای شبکههای مختلف رسانه ملی بهصورت پخش مستقیم ارسال کنند.

وی در ادامه بیان داشت: همچنین با محوریت موسسه سراج، از جبهه فرهنگی انقلاب بیش از 30 گروه خبری در مسیر راهپیمایی فعال شدند؛ که توانستند بهصورت مستند روزانه صدها خبر و تصویر و گزارش بهروز در فضای مجازی و برای خبرگزاریها و سایتهای پر بیننده تهیه کنند.

سردار نجات تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات این کمیته راهاندازی دهها موکب فرهنگی در مسیر راهپیمایی نجف تا کربلا بود؛ به نحوی که بعضی از این موکبها مختص مصاحبه و تبادل افکار با زائرین خارجی (زائران غیر ایرانی و عراقی) بهمنظور اتحاد با جوانان جهان اسلام بودند، و در بعضی دیگر از این موکبها افراد به توزیع محصولات فرهنگی اشتغال داشتند.

وی همچنین عنوان کرد: بر اساس هماهنگی انجام شده بین فعالین هیئتهای مذهبی، جبهه فرهنگی انقلاب و بعثه مقام معظم رهبری، یک برنامهریزی کامل انجام شد؛ که بر اساس آن روزانه حداقل در هفت محل برنامههای سخنرانی، مداحی و روایتگری با حضور جمعیتهایی بالغ بر چهار هزار نفر برگزار میشد.

مسئول کمیته فرهنگی قرارگاه اربعین با اشاره به بعضی دیگر از برنامههای اجرا شده در طول مسیر نجف تا کربلا گفت: روایتگری، سخنرانی و مداحی زیر پل «ثوره العشرین» بهعنوان مراسم بدرقه زائران و عزاداری در مسجد «حنانه» و موکبهای واقع در عمودهای 285، 757، 827، 1120 و نیز در سه نقطهی کربلا از دیگر برنامههای قرارگاه در مراسم اربعین بود.

وی با اشاره به ارائه خدمات مورد نیاز زائران در فضای مجازی و نرمافزار تلفن همراه، توسط بعثه، هیئت رزمندگان اسلام، سازمان سراج، بسیج دانشجویی و فضای مجازی بسیج، عنوان کرد: اعزام بیش از 1000 نفر از مبلغین فرهنگی با هماهنگی بعثه که کار تبلیغ چهره به چهره را بر عهده داشتند و برپایی نماز جماعت توسط این عزیزان در مسیر راهپیمایی نجف تا کربلا، یکی از تمهیداتی بود که بهمنظور ایجاد وحدت بین شیعه و سنی، اتخاذ شد.

سردار نجات افزود: تهیه و توزیع محصولات چند رسانهای که قابلیت پخش از موکبهای عراقی و ایرانی به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی را داشته باشد، اقدامات فرهنگی در پایانههای مهران، شلمچه و چذابه که جنبه فضاسازی، اطلاعرسانی و غیره را داشت، بخش دیگری از فعالیتهای صورت گرفته توسط این کمیته است.

وی در ادامه تأکید کرد: تمام تولیدات قرارگاه فرهنگی اربعین در برگیرنده پیامهایی همچون وحدت جهان اسلام در مقابل استکبار، نهضت عاشورا، ظلمستیزی و استکبارستیزی، شرایط ظهور، و افزایش بصیرت بود. همچنین این تولیدات تأکید بر این داشتند که اسرائیل و آمریکا دشمنان اصلی جهان اسلام و جریان تکفیری مولود آمریکا، اسراییل و آل سعود هستند.

مسئول کمیته فرهنگی قرارگاه اربعین سپس به موضوع توافق بین جریان فرهنگی ایران و عراق در خصوص نمادهای راهپیمایی اربعین امسال، اشاره کرد و گفت: آنچه در سال جاری در خصوص نماد راهپیمایی امسال اربعین بین جریانهای فرهنگی ایران و عراق توافق شد، نماد «هیهات من الذله» و «اشداء علی الکفار رحماء بینهم»، بود.

وی درباره علت اینکه رسانههای غربی در دو سال اخیر برای تحتالشعاع قرار دادن این مراسم موضوعات دیگری را پوشش میدهند، بیان داشت: بحث راهپیمایی اربعین در طول تاریخ و در عرصه جغرافیایی، بی نظیر است؛ زیرا در این راهپیمایی 26 میلیون نفر در کمال آرامش با شعار مذهبی و با وفاق و پذیرایی مردمی، آن هم نزدیک به 10 روز شرکت میکنند؛ اما جریان تبلیغی و رسانهای استکبار ظرف دو سال اخیر این راهپیمایی را بایکوت خبری کرده و با سکوت از کنار آن گذشته است.

سردار نجات تأکید کرد: چون رسانههای دنیای استکبار نمیخواهند مردم دنیا نسبت به این حادثه مهم تاریخی و انقلابی مطلع باشند، تلاش کردند با خبرسازی حوادث، این خبر مهم را تحتالشعاع قرار دهند.

نظر شما
پربیننده ها