گزارش؛

عربستان و پاکستان در حمایت مالی و آموزش جیش العدل همکاری داشته اند

عربستان علاوه بر حمایت مالی از گروهک جیش العدل، برای تامین نیروی انسانی و آموزش این گروه تروریستی با سرویس اطلاعاتی پاکستان همکاری داشته است.
کد خبر: ۶۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲ - 22November 2013

عربستان و پاکستان در حمایت مالی و آموزش جیش العدل همکاری داشته اند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در حالی که در هفته های اخیر و پس شهادت تعدادی از مرزبانان کشورمان توسط اشرار مسلح، نقش گروه تروریستی جیش العدل به عنوان عامل این حملات از سوی مقامات کشورمان تکذیب شد ولی گزارشات منتشر شده نشان می دهد عربستان سعودی در راستای سیاست منطقه ای خود در حمایت از گروه های سلفی و تروریستی تلاش دارد با هدف ضربه زدن به امنیت ایران در زمینه حمایت و تجهیز گروه هایی مانند جیش العدل با پاکستان همکاری نماید.

المنار در گزارش خود از همکاری سرویس های اطلاعاتی و امنیتی عربستان و پاکستان در تجهیز گروه های تروریستی علیه ایران پس از یادآوری همکاری این دو کشور در حمایت از گروهک جندالشیطان (جندالله) به رهبری عبدالمالک ریگی علیه ایران بیان می دارد که در دوران کنونی نیز عربستان و پاکستان همکاری هایی را برای حمایت مالی، آموزش و تامین نیروی انسانی گروهک جیش العدل برای ضربه زدن به ایران در پیش گرفته اند.

پس از موفقیت اطلاعاتی و عملیاتی ایران در شناسایی ریگی و تحت تاثیر تقویت روابط ایران و پاکستان، سرویس های اطلاعاتی پاکستان حمایت خود از جند الله را در سال 2010 قطع کردند ولی این کشور با همکاری عربستان در کمک به گروه های تروریستی علیه ایران نقش آفرینی می کند.

از آنجا که عربستان سیاست های خود در قبال تحولات عراق، سوریه و لبنان را شکست خورده تلقی می کند و شاهد تداوم و حتی افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه است، در پی آن برآمده است که برای جلوگیری از افزایش نفوذ ایران در منطقه تهدیدات مستقیمی علیه ایران ایجاد نماید. در این راستا تجهیز و کمک به گروه های تروریستی در مناطق مرزی یکی از راهکارهای عربستان به منظور ایجاد مشکلات امنیتی برای جمهور اسلامی ایران است تا بتواند با درگیر نمودن ایران در مسائل امنیتی نقاط مرزی خود مانع فعالیت ها و سیاست های منطقه ای کشورمان و افزایش نفوذ آن در سطح منطقه گردد.

این سیاست عربستان را می توان در برنامه های این کشور در حمایت از گروه های تروریستی در مناطقه مرزی ایران با پاکستان مشاهده نمود. در واقع به نظر می رسد عربستان تفاوت های مذهبی مناطق مرزی ایران را ابزار خود قرار داده و با ترویج اندیشه های سلفی با استفاده از ابزارهای مادی، تلاش دارد با کمک در تشکیل گروه هایی در مناطق شرقی ایران و در نقاط مرزی با پاکستان، آنها را برای فعالیت امنیتی علیه ایران تحریک نماید.

اما آنچه در چند سال اخیر در رابطه با این اقدامات عربستان نمایان است به این موضوع بر می گردد که عربستان حمایت مالی از گروه های تروریستی را ابزار اصلی خود در راستای هدف ایجاد مشکلات امنیتی برای ایران قرار داده است و در این راستا از کشورهای دیگر نیز استفاده نماید. بدین صورت که با توجه به مشکلات آل سعود در تامین منابع انسانی، سرویس های اطلاعاتی عربستان با در نظرگرفتن بودجه های کلان در پی همکاری با پاکستان برای آموزش گروه های تروریستی و تامین نیروی انسانی برای این گروه ها هستند. به گونه ای که می توان گفت عربستان به نوعی در پی تقسیم کار برای اجرای هدف اصلی خود یعنی تحمیل هزینه های امنیتی به ایران با استفاده از گروه های تروریستی است.

در این رابطه باید خاطرنشان کرد هر چند حمایت عربستان از گروه های تروریستی برای فعالیت علیه دیگر کشورها محدود به ایران نیست و آل سعود نقش مهمی در تداوم فعالیت گروه های تروریستی در کشورهای دیگر مانند عراق، سوریه و یا لبنان دارد ولی رویکرد سرویس های اطلاعاتی پاکستان در همکاری و آموزش برخی گروه های تروریستی علیه ایران به عنوان همسایه ای مهم در همکاری با عربستان می تواند با پیامدهای امنیتی و سیاسی بزرگی برای آنها همراه باشد؛ امری که نمود عینی آن را تعمیق تروریسم در این کشور مشاهده می کنیم.

نظر شما
پربیننده ها