برای آسمانی امن؛

از واحد «ضد طیاره» تا قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)

تمام تلاش‌هایی که در مجموعه قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکنون صورت گرفته برای این بوده تا آسمان کشورمان امن باشد.
کد خبر: ۶۸۷۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۷ - 31August 2024

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس ـ رحیم محمدی؛ امروز در تقویم نیرو‌های مسلح کشورمان روز تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران است؛ قرارگاهی که با هدف هماهنگی و بهره‌برداری از فعالیت‌های پدافند هوایی ارتش و سپاه به منظور تقویت شبکه یکپارچه فرماندهی و کنترل پدافند هوایی کشورمان و نیز هدایت و کنترل عملیاتی یگان‌های پدافند هوایی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به فرمان فرمانده معظم کل قوا در دهم شهریور ۱۳۸۷ تشکیل شد.

تلاش‌هایی برای داشتن آسمانی امن

البته اگر چه سابقه فعالیت پدافند هوایی در کشورمان به سال ۱۳۱۲ باز می‌گردد که طی آن ارتش دو واحد آتشباری توپ ۵۷ میلی متری را با عنوان واحد «ضد طیاره» در خدمت داشت ولی طی این مدت بویژه طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی صنعتگران بخش دفاعی کشورمان تلاش‌های بسیاری برای تقویت این بخش از نیرو‌های مسلح کشورمان انجام دادند، زیرا تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هر آنچه سلاح و تجهیزات در بخش پدافند هوایی وجود داشت برای رهگیری و مقابله با پرنده‌ها و موشک‌های ارتفاع پست و متوسط بود.

لذا پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در شرایط تحریمی که کشورمان با آن مواجه بود، صنعتگران دفاعی کشورمان را بر ان داشت تا با استفاده از تجربیات دوران دفاع مقدس و نیز شرایط موجود بخش دفاعی کشورمان تلاش خود را معطوف به ساخت و بکارگیری تجهیزات دفاعی آن هم برای سطح پروازی پَست تا بُرد بلند کردند که خب در این رابطه می‌توان به ساخت سامانه پدافندی باور ۳۷۳، ۱۵ و سوم خرداد اشاره کرد.

این خوداتکایی موجب شده تا در ماموریت‌های محوله سابقه درخشانی را ار خود به ثبت برسانند که در این رابطه شاید دستگیری تروریست «عبدالمالک ریگی» آن هم بر فراز آسمان و یا شناسایی و انهدام پهپاد رادار گریز «گلوبال هاوک» آمریکایی برفراز آب‌های سرزمینی جنوب کشورمان را بتوان بخشی از این موفقیت‌ها دانست.

نکته دیگری که بتوان در اینجا به آن اشاره کرد استفاده رو به افزایش کشور‌های مختلف از پهپاد‌ها و بویژه ریزپرنده‌ها است. با توجه به این موضوع که دشمنان ایران اسلامی برای رسیدن به اهداف خود همواره نشان دادند از هیچ اقدامی کوتاهی نمی‌کنند بدین جهت آنها نیز در مواردی بویژه در سال‌های اخیر تلاش کردند با استفاده از ریزپرنده‌ها اهدافی را در کشورمان مورد اصابت قرار دهند که خوشبختانه تاکنون نتیجه لازم را برای آنها در پی نداشته است. از این روی برای مقابله بهتر و موثرتر با چنین پرنده‌هایی صنعت دفاعی کشورمان فناوری و تجهیزات ویژه‌ای را بکارگیری و ساختند تا در این بخش هم بتوانند آسمان کشورمان را همچون گذشته ایمن نگاه دارند.

بنابراین در نگاه کلی باید گفت تمام تلاش‌هایی که در مجموعه قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکنون صورت گرفته برای این بوده تا آسمان کشورمان برای مردم میهن اسلامی ایران و کشور‌های دوست امن و برای دشمنانی که قصد تعرض به حریم هوایی کشورمان را دارند، نا امن باشد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها