تخریب‌های زیست‌محیطی عامل شیوع ویروس "زیکا"

کارشناسان بر این باورند که تخریب‌های زیست‌محیطی موجب آلوده شدن انسان‌ها به ویروس زیکا و گسترش انفجاری آن در قاره آمریکا شده است.
کد خبر: ۶۸۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳ - 02February 2016

تخریب‌های زیست‌محیطی عامل شیوع ویروس

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، قطع درختان عاملی است که ساکنان مناطق آلوده را در تماس با ویروس زیکا قرار داده و همچنین رشد شهرها و افزایش تولید زبالهها، فاکتورهای مهم در تکثیر سریع این ویروس هستند.

کارشناسان احتمال میدهند که این ویروس با بروز نارساییهای مادرزادی در هزاران نوزاد در برزیل و افزایش موارد ابتلا به عارضه میکروسفالی ارتباط داشته باشد.

از سال گذشته میلادی (2015) و مشاهده اولین مورد ابتلا به ویروس زیکا در برزیل، این ویروس به 23 کشور و منطقه در قاره آمریکا گسترش یافته است.

همچنین نیمی از جمعیت جهان در مناطقی زندگی میکنند که پشههای ناقل این بیماری به شکل فراگیر وجود دارند و سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشدار داده که احتمال میرود به زودی تعداد مبتلایان به این بیماری در قاره آمریکا به چهار میلیون نفر برسد.

مقامات چندین کشور آمریکای لاتین از زنان درخواست کردند تا بارداری خود را به تاخیر بیاندازند. همچنین کارشناسان سازمان جهانی بهداشت اعلام کردهاند که این ویروس میتواند به بخشهایی از آسیا، آفریقای سیاه و حتی جنوب اروپا هم گسترش یابد.

پرفسور «آمی ویتور» از موسسه پاتوژنهای نوظهور در دانشگاه فلوریدا در این رابطه گفت: ظهور و گسترش این ویروس با فرسایشها و تخریبهای زیست محیطی مرتبط است. چنین بیماریهایی معمولا در چرخه بسته حیوانات و پشهها باقی میمانند تا اینکه از طریق عوامل تداخلی و تاثیرگذار همچون قطع درختان از این چرخه خارج شده و در نتیجه بین انسانها گسترش مییابند.

منبع:ایسنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار