دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران مطرح کرد

درمان‌های طب فیزیکی برای مقابله با آرتروز

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: آرتروز یک بیماری مزمن و پیشرونده است که حالت فرسایشی دارد و تاکنون هیچ یک از داروهای شیمیایی یا روش‌های فیزیکی نتوانسته‌اند آن را درمان کنند یا جلوی پیشرفت آن را به طور کامل بگیرند.
کد خبر: ۶۸۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱ - 02February 2016

درمان‌های طب فیزیکی برای مقابله با آرتروز

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، دکتر سیداحمد رئیسالسادات در آستانه برگزاری نوزدهمین کنگره سالیانه طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران افزود: از این رو دانشمندان با مطالعه روشهای جدید به دنبال بدست آوردن راهی برای کنترل بیماری به جای علاج آن هستند. در واقع سعی کلی در مورد آرتروز این است که درد بیمار کاهش یابد و خشکی مفصل او کمتر شود تا عملکرد حرکتی بهتری داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: اولین راه درمان که در مورد آن اتفاق نظر وجود دارد و مبتنی بر شواهد علمی است، اصلاح الگوی زندگی، کاهش وزن و بهبود انعطاف پذیری عضلات مرتبط است. همچنین روشهای داروئی و فیزیکی دیگری نیز وجود دارد مانند مصرف مسکنهایی همچون استامینوفن یا مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروییدی مانند ناپروکسن که موقتا میزان درد بیمار را کاهش میدهد و جنبه درمانی ندارد.

وی با بیان این که بیشتر بیماران آرتروزی، سالمند هستند، گفت: این دسته از بیماران از داروهای دیگر نیز استفاده میکنند که تداخل داروها میتواند برای آنها عوارض جانبی به همراه داشته باشد. بنابراین بکارگیری مناسب روشهای فیزیکی و توانبخشی میتواند علاوه بر کنترل علایم سبب کاهش مصرف داروها و آسیبهای مربوط به آنها شود. یکی از روشهای فیزیکی سرمادرمانی است که برای آرتروزهای حاد و دردهای شدید بکار میرود. در مورد آرتروزهای مزمن از روش گرمادرمانی عمقی، اولتراسوند و تحریکات الکتریکی و سایر روشهای طب فیزیکی و فیزیوتراپی استفاده میشود.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی گفت: لیزردرمانی روش دیگری است که اخیرا شایع شده و گزارشهای مختلف نشان داده است که این روش میتواند در کاهش درد و بهبود عملکرد بیماران موثر باشد و حتی برخی از روشهای لیزری میتواند در ترمیم آرتروز و غضروفهای دچار فرسودگی کمک کننده باشد. البته تحقیقات گستردهای در مورد اینکه تا چه حد این روش میتواند در زمینه ترمیم آرتروز کمک کننده باشد، در دست انجام است.

وی استفاده از وسایل کمک حرکتی مانند عصای مناسب را از دیگر روشهای فیزیکی موثر در بهبود عملکرد حرکتی مناسب بیماران عنوان کرد و گفت: استفاده از زانوبندها، کفی مناسب به خصوص برای افرادی که زانوی پرانتزی دارند موثر است. برای افرادی که روشهای دارویی خوراکی و فیزیکی موثر نیستند، تزریقات داخل مفصلی استروییدها (کورتون) و آمپولهای ژلهای (هیالورونیک اسید) اگر به موقع و به صورت محدود صورت گیرد، میتواند موثر باشد.

وی گفت: همچنین روش "پی آر پی" یا پلاسمای غنی از پلاکت، به عنوان نسل جدیدی از تزریقات داخل مفصلی شناخته می شود که طول اثر بیشتری حدود یک سال دارد، اما آن هم درمان قطعی نیست. مبتلایان به آرتروزهای خفیف و متوسط با سن کمتر از 70 سال که چاق نیستند و دچار کم خونی یا سرطانهای استخوانی یا خونی نیستند، بهتر میتوانند از مزایای این روش کمک گیرند.

رئیس السادات استفاده از روش ازن درمانی را یکی از روشهای جدید در این زمینه عنوان کرد و افزود: این روش برای کاهش درد مبتلایان به آرتروز زانو به کار میرود که طی آن در هر هفته یک یا دو تزریق انجام میشود.

بنابر اعلام انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران، وی خاطرنشان کرد: در تحقیقاتی که اخیرا در مرکز تحقیقات طب فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده، مشاهده شده است که استفاده از ازن درمانی و پلاسمای غنی از فاکتور رشد یا PRGFدر مبتلایان به آرتروز زانو میتواند در کنار سایر روشهای فیزیکی برای بهبود عملکرد و افزایش کیفیت زندگی بیماران موثر باشد.

وی به حضور مهمانان خارجی در این کنگره اشاره کرد و افزود: مهمانانی از هشت کشور ازجمله سوئد، مالزی، فرانسه، آلمان، کره و آمریکا در این کنگره حضور یافته و به ایراد سخنرانی میپردازند.

به گفته رایگانی، نوزدهمین کنگره سالانه انجمن طب فیزیکی و توانبخشی به همت این انجمن و با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی و علوم بهزیستی، شورای اسلامی شهر تهران و پژوهشکده پزشکی و مهندسی جانبازان در روزهای 14 تا 16 بهمن ماه در هتل المپیک برگزار میشود.

منبع:ایسنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار