پزشکیان در گفتگو با مردم:

مهار تورم با انسجام داخلی و حذف اختلافات محقق می‌شود

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم گفت: با انسجام داخلی و حذف اختلافات، مهار تورم محقق می‌شود.
کد خبر: ۶۸۸۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۸ - 31August 2024

به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، اولین گفت‌وگوی تلویزیونی «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور امشب (شنبه، ۱۰ شهریور) در شبکه اول سیما آغاز شد.

با انسجام داخلی و حذف اختلافات، مهار تورم محقق می‌شود

پزشکیان در ابتدا ضمن سلام به ملت ایران و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای دولت اظهار کرد: امیدوارم ما هم بتوانیم خدمتگزار مردم باشیم. رئیس جمهور در ابتدا در پاسخ به چرایی برگزاری نخستین گفت‌وگوی خود با مردم در ایام هفته دولت عنوان کرد: می‌توانم هر ماه یک بار با شما گفتگو کنم و مشکلی از این بابت نداریم در نتیجه این روند و اینکه با مردم ارتباط داشته باشیم و حرف خود را بگوییم و حرف آنها را بشنویم، دغدغه‌های خود را گفته و دغدغه آنها را بشنویم آمادگی داریم.

 وی افزود: بر آنچه گفتیم همچنان پایبند هستیم و سعی خواهیم کرد با مردم صادق باشیم و هیچ وقت جز آنچه حقیقت است، نگوییم و تلاش می‌کنیم تا آنچه از دستمان برمی‌آید در جهت اعتلای کشور انجام دهیم.

اولین نشست خبری پزشکیان هفته آینده برگزار می‌شود

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه نشست خبری وی در هفته آینده برگزار خواهد شد، اظهار کرد: نشست خبری هفته آینده برگزار خواهد شد و همه خبرنگاران در آن حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: تا حالا مشکل این بود که باید دولت تعیین می‌کردیم و درباره وضعیت فعلی کشور و اقدامات آینده اندیشه می‌کردیم. در نتیجه گفتگو‌های زیادی در انتخاب وزرا داشتیم، بر مبنای آنچه که گفته بودیم قرار است وفاق ملی داشته باشیم.

 پزشکیان در ادامه با بیان اینکه از مجلس شورای اسلامی بابت رای اعتماد به کابینه دولت چهاردهم قدردانی می‌کنم تصریح کرد: اگر به کابینه انتخاب شده نگاه کنید، نمایندگان رای بسیار جالب و بالایی به کابینه دادند به نحوی که تاکنون میانگین رای در هیچ دولتی این میزان نبوده است که مجلس همراهی کرده و به آنها رای بدهد.

 وی افزود: روند انتخاب کابینه نیز بر اساس همان وفاق ملی انجام گرفت به نحوی که ۴ نفر از اعضای کابینه ما از دولت شهید رئیسی هستند و از دولت آقای روحانی و افراد و جناح‌های مستقل و اصلاح طلبان هستند. این افراد معتقد به چشم انداز و سیاست‌های کلی و قانون برنامه و ایجاد یک نگاه مشترک هستند با یک سیر بسیار طولانی نزدیک به بیش از ۱۰ هزار ساعت مصاحبه و بررسی توسط تیم‌های مختلف یک کابینه در حدی که وفاق در آن دیده شود، انتخاب شد.

حل مشکلات گندم‌کاران، کادر درمان و معلمان در دستور کار دولت

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه ما برخی از افراد را انتخاب می‌کردیم ولی آن گروه‌ها نسبت به آنها موضع داشتند و ما نیز آنها را کنار می‌گذاشتیم، تصریح کرد: آنچه تا به حال محقق شده با لطف خداوند متعال و اذعان نمایندگان مجلس و مردم عزیز تا جایی که از دستمان برمی‌آمده، سعی کرده‌ایم در حد وسعت و توان خود بر مبنای وفاق ملی عمل کنیم.

 پزشکیان در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه ارزیابی شما در یک ماه اخیر نسبت به وضعیت کشور چیست عنوان کرد: مردم وضعیت موجود را مشاهده می‌کنند. وضعیت گرانی و کمبود، مشکلات گندمکاران، پرستاران، معلمان بازنشستگان، کود کشاورزان، ناترازی‌ها در برق و انرژی و محیط زیست داریم.

وی افزود: واقعیت دیده می‌شود و نیاز به توضیح و شرح بنده نیست و طی یک ماه اخیر با برادرانی که قبلاً مسئولیت داشتند جلسه می‌گذاشتیم و وضعیت موجود را از آنها جویا می‌شدیم که اطلاعاتی که به ما ارائه می‌دادند همین مواردی است که دیده می‌شود.

وی ادامه داد: پولی که برای گندمکاران در قانون دیده شده بود در مجموع ۱۲۰ همت بوده است که همین مبلغ نیز در صندوق وجود نداشت. در حالی که میزان گندم کشت شده و تحویلی به انبار‌ها بالای ۲۰۰ همت است. یعنی از یک سو پول وجود نداشت و از سوی دیگر، شکاف را شاهد بودیم. رئیس جمهور در ادامه از حل مشکلات گندمکاران، کادر درمان و معلمان خبر داد و گفت: تمهیداتی دیده شده که تا حد امکان این مشکلات را حل کنیم و حل خواهیم کرد.

سعی نمی‌کنم گذشته را نقد کنم هرچه بوده همینی است که الان می‌بینیم

پزشکیان در ادامه با بیان اینکه باید بدانیم در کجا بوده‌ایم، در کجا هستیم و قرار است به کجا برویم تصریح کرد: اینکه در کجا قرار داریم مردم از آن مطلع هستند و نیاز نیست که بیش از این درباره آن بحث کنیم. در مدت اخیر هیچ‌گاه سعی نکردم که گذشته را نقد کنم و بگویم که چه مشکلاتی وجود داشته است.

وی افزود: ما باید دست به دست هم بدهیم و با وفاق و با نگاه به چشم انداز که در آن قرار است، ما بهترین شویم، الهام بخش باشیم، قرار است ما به بودن در ایران‌مان افتخار کنیم و قرار است که دیگران به ما نگاه کنند و از ما الگو بگیرند.

 رئیس‌جمهور ادامه داد: دستیابی به این قرار به آسانی نخواهد بود و دستیابی به این اهداف نیازمند این است که ما نخبگان، افراد توانمند، سرمایه‌گذاران، تولید کنندگان و تاجران اصلی را مد نظر قرار داده و به آنها احترام بگذاریم و اجازه دهیم آنها توانمندی خود را در جامعه به ظهور و بروز برسانند.

 پزشکیان تاکید کرد: بسیاری از اوقات اجازه نمی‌دهیم و حسودی می‌کنیم هنگامی که افراد بهتر از خود را مشاهده می‌کنیم و می‌تواند در صورت حضور شکوفا شود این همان اشکالی است که در ما وجود دارد. ان‌شاءالله با وفاقی که به وجود بیاید و با شاخص‌هایی که خواهیم گذاشت، ما برای کاندیدا‌های تصدی وزارتخانه‌ها شاخص‌هایی را تعیین کردیم و تیم‌هایی را معین کردیم تا این شاخص‌ها را بررسی کنند و قرار است برای سایر وزارتخانه‌ها نیز چنین اقدامی را انجام دهیم.

برخورد محترمانه مسئولان با مردم ارتباطی با تحریم ندارد

رئیس‌جمهور با اشاره به اتخاد روند شایسته‌گزینی در بخش‌های مختلف تصریح کرد: کاری خواهیم کرد که معاونین وزرا و به ترتیب در استان‌ها مدیران کل کارمندان در جایگاه‌های مختلف طبق شایستگی خود در آن جایگاه قرار بگیرند نه بر اساس اینکه متعلق به جناح یا گروه خاصی هستند چرا که می‌خواهیم مشکلات مردم را حل کنیم و شاخص ما برای چنین اقدامی رضایت مردم است.

البته این شاخص متعلق به ما نیست بلکه این شاخص توسط حضرت علی علیه السلام در توصیه ایشان به مالک اشتر بیان شده است. وی افزود: دلیل اینکه ما خوب هستیم یا بد این است که مردم پشت سر ما چه تحلیل و انتظاراتی دارند. الان به شدت از سوی آمریکا، اروپا و کشور‌هایی که از سیاست‌های آمریکا تبعیت می‌کنند، تحت تحریم هستیم. به نحوی که ما را تحریم کرده و با ما دادوستد نمی‌کنند. 

این که با مردم مهربانانه برخورد کنیم و آنها را معطل نکنیم به تحریم ارتباطی ندارد. پزشکیان ادامه داد: این که فردی به پیش یک مسئول می‌رود و آن مسئول جواب محترمانه‌ای به مراجعه کننده بدهد و اگر از دست او برمی‌آید به او کمک کند و اگر کمکی از دستش بر نمی‌آید، محترمانه با او صحبت کنم به تحریم ارتباطی ندارد. این همان شاخص ارزیابی ما نسبت به نیرو‌های انسانی خود خواهد بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به حضور اخیر خود در سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: در جلسه‌ای که در سازمان برنامه بودجه حضور پیدا کردم و با برادرانی که بودجه را برای سال آینده تنظیم می‌کردند تا به مجلس تقدیم شود نیز، درباره نحوه نوشتن بودجه و تخصیص آن به بخش‌های مختلف گفتگو کردم. وی افزود: البته در مدتی که ما با آن مواجه هستیم شاید نتوانیم آنچه در ذهن داریم و قوانین و روندی که جاری هست، بتوانیم کاملا اعمال کنیم ولی بحث عدالت، محرومین، از بین بردن تبعیض‌ها و مباحث مختلف مرتبط با فرآیند پرداخت‌ها حتماً صحیح خواهیم کرد تا آن را در قانون لحاظ کنیم.

پزشکیان در ادامه با بیان اینکه طبق آموزه‌های اسلام هر که به به ریسمان الهی چنگ بزند در صراط مستقیم الهی است تصریح کرد: ما هر روز در نماز می‌گوییم صراط مستقیم ولی تحمل شنیدن یک نظر مخالف از یکدیگر را نداریم. معلوم است که من نظری دارم که شما آن نظر را ندارید و در مقایسه با سایر افراد نیز چنین شرایطی حاکم است.

وی افزود: هیچ اثر انگشتی در کل دنیا شبیه یکدیگر نیست چگونه ممکن است که ذهن شما با ذهن من شباهت داشته باشد و یا با افراد دیگر. اینکه وحدت چگونه علی رغم نظرات مختلف شکل می‌گیرد همان بحثی است که در مناظرات داشتم. چشم انداز ایجاد یک نگاه مشترک برای ما ایرانیان است، آن چشم اندازی است که من از نظر علمی به آن معتقد هستم نه اینکه مثلاً بخواهم بگویم که مسلمان هستم.

به گفته وی، این چشم انداز همان چشم اندازی است که می‌توانم به آن افتخار کنم، چون باید بهترین و الهام بخش شویم، من این چشم انداز را دوست دارم و سیاست‌های کلی برای دستیابی به این چشم انداز است و قانون برنامه باید بر اساس آن نوشته شود تا ما را به این چشم انداز برساند.

وزرا باید برای اجرای برنامه هفتم راهکار عملیاتی و زمان‌بندی ارائه کنند

پزشکیان ادامه داد: این میثاق مشترک همه نظراتی است که وجود دارد و اینجا دیگر نمی‌توانم بگویم که این را قبول ندارم، چون یک میثاق میان ما هست تا زمانی که به قانون و سیاست تبدیل نشده می‌توانیم از این مطالب عنوان کنیم ولی هنگامی که گفتیم این چشم انداز مشترک، سیاست و برنامه است اینکه فردی بگوید برنامه را قبول ندارم به معنای نفاق است. البته هر کسی می‌تواند بگوید این را قبول ندارد ولی معنای آن هرج و مرج است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه باید کاری کنیم که وفاق در چهارچوب قانون و سیاست‌ها اجرا شود تاکید کرد: در این راستا، برای فردا که قرار است جلسه دولت برگزار شود، همان برنامه‌ای که می‌گفتیم باید اجرا شود، مسئولیت‌ها و رسالت‌های هر وزارتخانه‌ای را استخراج کرده‌ایم که این کار از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس و معاونت برنامه و بودجه انجام گرفته که با هم ادغام می‌کنیم.

وی افزود: فردا قرار است این برنامه به وزرا تقدیم شود که این برنامه مسئولیتی است که هر کدام از وزرا باید در وزارتخانه خود آن را اجرا کنند و هر کدام از بند‌هایی که در برنامه وجود دارد باید توسط کدام معاونت اجرا شود. هنگامی که ما این مسئولیت‌ها را به وزارتخانه‌ها ابلاغ کردیم آنها باید بگویند که برنامه عملیاتی و زمانبندی اجرای آن چگونه است.

پزشکیان اظهار کرد: اگر یک بند قانون وجود دارد که ما به هر دلیلی نمی‌توانیم آن را اجرا کنیم یعنی یک قانون نوشته شده ولی منابع آن وجود ندارد و اشکالاتی وجود دارد باید احصاء شده و با مجلس گفتگو کنیم که یک بند که در قانون نوشته شده به علت مشخصی قابلیت اجرا توسط دولت را ندارد.

 وی ادامه داد: همه مدیران دولتی اعم از وزرا، معاونین وزرا، استانداران و مدیران کل باید در این مسیر حرکت کنند. یک ابزار نظارت و اندازه‌گیری ایجاد خواهیم کرد که دقیقاً آنچه در برنامه مشخص شده را پیگیری کنیم. انسان‌ها و مدیران ما بر اساس اینکه می‌توانند این کار‌ها انجام دهند یا خیر با آنها برخورد خواهیم کرد نه اینکه از یک دسته و جناح خاص هستند.

انتهای پیام/۹۵۵

 

نظر شما
پربیننده ها