انفجار در معدن خصوصی معدنجوی طبس؛ ۳۸ نفر جان خود را از دست دادند

شب گذشته در معدن خصوصی معدنجوی طبس انفجاری رخ داد که تا این لحظه ۳۸ نفر در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند.
کد خبر: ۶۹۲۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۱ - 22September 2024

به گزارش گروه جامعه دفاع‌پرس، حادثه معدن طبس به دلیل تصاعد آنی گاز متان در محل بلوک c معدن زغال‌سنگ طبس سبب تصاعد شدید گاز متان و انفجار شد که به تونل بلوک B نیز سرایت کرد که در این حادثه ۳۸ نفر جان خود را از دست دا‌ده‌اند و ۲۰ نفر نیز مصدوم شده‌اند که جهت مداوا به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

انفجار در معدن خصوصی معدنجوی طبس؛ ۱۹ فوتی تا این لحظه

در زمان حادثه انفجار ۴۷ کارگر در بلوک b و ۲۲ کارگر در بلوک c این معدن زغال‌ سنگ در طبس مشغول کار بودند که جسد ۳۰ کارگر از بلوک B خارج شد و ۱۷ مصدوم نیز به مراکز درمانی منتقل شدند؛ بلوک B کاملا تخلیه و بسته شد و جانباختگان و مصدومان منتقل شده‌اند در این بلوک ۳۰ جانباخته و ۱۷ مصدوم بودند.

در بلوک c نیز ۲۰ کارگر در زمان انفجار حضور داشتند که جسد ۲ نفر از آنها با تلاش امدادگران از طریق تونل B خارج شد.

هنوز جسد ۱۸ کارگر دیگر در بلوک C معدن زغال سنگ باید از معدن خارج شوند که به علت حجم بالای گاز متان، تاکنون امدادگران موفق به حضور در بلوک C نشده‌اند و در حال حاضر امدادگران در تلاشند با طی کردن مسافت ۸۰۰ متری مورب در طول معدن و رسیدن به عمق ۲۰۰ متری معدن بتوانند با کنترل شرایط و خروج بخشی از گاز‌های سمی، بتوانند بقیه کارگران محبوس را از معدن خارج کنند.

متاسفانه به دلیل انفجار صورت گرفته در بلوک C علاوه بر تصاعد گاز‌های سمی، معدن نیز ریزش کرده و عملیات امدادرسانی طولانی شده و شاید به این زودی نتوان به کارگران دسترسی پیدا کرد.

۱۷ مصدوم این حادثه در مراکز درمانی تحت درمان هستند و ۳ نفر از کارگران دیگر که برای امدادرسانی به کارگران رفته بودند نیز دچار مصمومیت با گاز متان شدند که در مجموع ۲۰ مجروح در این حادثه داریم که در مراکز درمانی تحت درمان هستند.

اسکندر مؤمنی وزیر کشور در ارتباط تلفنی با استاندار خراسان جنوبی، جویای آخرین اخبار حادثه انفجار در معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس شد.

مؤمنی در این تماس دستور داد از همه امکانات استانی به منظور تسریع در عملیات امداد و نجات استفاده شود.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت اعلام کرد: رییس‌جمهور به محض اطلاع از این مساله دستور پیگیری داده و استاندار خراسان جنوبی و مقامات استانی از شب گذشته در محل حادثه حضور دارند و ۳ وزیر کشور، صمت و کار هم از سوی رییس جمهور مسئول پیگیری دلایل وقوع این حادثه شدند و ۲ وزیر کار و صمت در حال عزیمت به محل حادثه هستند.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت از دستور ویژه رئیس‌جمهور برای رسیدگی به حادثه انفجار در معدن معدنجوری و اعزام وزرای صمت و کار با دستور پزشکیان به طبس خبر داد.

معاون اول رئیس جمهور در تماسهای تلفنی جداگانه با وزرای صمت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استاندار خراسان جنوبی و رئیس جمعیت هلال احمر، آخرین وضعیت مجروحان حادثه انفجار معدن معدنجوی طبس را پیگیری کرد.

انفجار در معدن خصوصی معدنجوی طبس؛ ۵۱ فوتی تا این لحظه

دادستان مرکز استان خراسان جنوبی گفت: بلافاصله بعد از حادثه انفجار معدن در شهرستان طبس دستورات قضایی برای امدادرسانی صادر شد.

وی افزود: انفجار در عمق زمین رخ داده است و منجر به بسته شدن راه‌ها و تجمع گاز شده است به همین دلیل افرادی هم که برای امدادرسانی در محل حاضر شده‌اند دچار آسیب می‌شوند به همین دلیل دستور داده شده است امدادرسانی به گونه‌ای انجام شود که کمترین آسیب به امدادگران وارد شود و حادثه جدیدی رخ ندهد.

اسامی ۱۶ نفر از مصدومان حادثه معدن طبس اعلام شد:

میثم معینی بستری در بخش icu

هادی محمدنژاد، بستری در بخش داخلی

مهدی علی زاده بستری در بخش icu

حسین کرمی بستری در بخش داخلی

حجت عصمتی بستری در بخش icu

مجتبی حسین پور بخش داخلی

حسن قلی نژاد بستری در بخش داخلی

علیرضا کدهی بستری در بخش ccu

امیر سلطانی بستری در بخش icu

علی عباس زاده بستری در بخش داخلی

ناصر آخوندی بستری در بخش ccu

کاظم نخعی بستری در بخش icu

هادی نوباغی تحت نظر در بخش اورژانس

رمضانعلی دهقان نژاد تحت نظر در بخش اورژانس

محمد بهمدی بستری در بخش جراحی عمومی

رئیس مجلس به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ماموریت داد تا با فوریت نسبت به بررسی دقیق علل وقوع حادثه انفجار معدن زغال سنگ طبس و شناسایی متخلفان احتمالی اقدام کرده و گزارش آن را به مجلس ارائه دهد.

وزیر بهداشت در پی حادثه معدن طبس، به روسای سازمان اورژانس کشور و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دستور داد تمامی امکانات برای خدمت رسانی شایسته به مصدومان این حادثه بسیج و به کار گرفته شود.

محمدرضا ظفرقندی در تماس با دکتر میعادفر، رییس سازمان اورژانس کشور خواستار حضور حداکثری نیروها و ناوگان اورژانس در محل حادثه و انتقال مصدومان به مراکز درمانی شد.

وی همچنین در تماس با دکتر سید محمد موسوی میرزائی رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر اهمیت خدمت رسانی شایسته به مصدومان این حادثه، بر آمادگی مراکز درمانی و حضور نیروهای متخصص برای ارائه خدمات درمانی تاکید کرد.

تشکیل پرونده قضایی و آغاز تحقیقات مقدماتی و جمع آوری ادله میدانی توسط دادستان عمومی و انقلاب شهرستان طبس و دادگاه بخش دیهوک تحت نظارت رئیس کل دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان جنوبی انجام شد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان طبس از لحظات اولیه پس از وقوع حادثه در محل حاضر و سایر مقامات عالی قضایی استان از سحرگاه یوم جاری به محل مراجعه و اقدامات قضایی انتظامی بدون فوت وقت در حال انجام است.

منابع کارگری در معدن زغال سنگ طبس گفتند: همه نیروهای امدادرسان، بدون وقفه مشغول کار در بلوک C هستند با این وجود، هنوز نتوانسته‌ایم به محبوسان دسترسی داشته‌باشیم.

در بلوک C تراکم گاز متان بسیار زیاد است و به نظر می رسد تا پایان امروز وضعیت آن مشخص می‌شود. طبق اظهارات مقامات مسئول هنوز  22 معدنچی در تونل، محبوس هستند.

عظیم طهماسبی مدیرکل فرودگاه های استان خراسان جنوبی اظهار داشت: پس از اعلام حادثه معدن دستور آماده باش نیروهای عملیاتی فرودگاه‌های بیرجند و طبس صادر شد و تمام همکاران عملیاتی فرودگاه‌های استان آمادگی کامل جهت ارائه سرویس هوانوردی به پروازهای امدادی و غیر امدادی را دارند.

مدیر کل فرودگاه های استان خراسان جنوبی گفت: تا ساعاتی دیگر پرواز وزیر کشور، وزیر صمت و دیگر مقامات کشوری وارد فرودگاه شهدای طبس خواهد شد و پروازهای امدادی فعال از فرودگاه بیرجند اعزام و در منطقه در حال دریافت سرویس هوانوردی از همکارانم در فرودگاه طبس هستند.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان عملیات یاد شده فرودگاه‌های استان به صورت 24 ساعته آماده خدمت رسانی خواهند بود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروز حادثه تلخ انتشار گاز و جان باختن شماری از کارگران معدن زغال‌سنگ معدنجو در طبس را به خانواده حادثه‌دیدگان و هموطنان تسلیت می‌گوید.

در پی بروز این حادثه، احمد میدری، وزیر کار به «علی‌حسین رعیتی‌فرد»، معاون روابط کار این وزارتخانه ماموریت داد تا برای بررسی علل بروز حادثه به این منطقه سفر کند. 

میدری امروز اول مهرماه به محل حادثه سفر می‌کند. تا لحظه تنظیم این اطلاعیه پیکر ۲۸ تن از معدن خارج شده است. وزارت کار به جامعه کارگری و هموطنان اطمینان می‌دهد که گزارش دقیقی از دلایل حادثه و تقصیر یا قصورهای احتمالی در زمینه رعایت اصول ایمنی معدن تهیه و منتشر کند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها