افتتاح موزه دفاع مقدس گیلان در هفته دفاع مقدس+ فیلم

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان گفت: این پروژه با تلاش و همت مسئولان استان و تدابیر بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس همزمان با ۴ استان کشور به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۶۹۲۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ - 23September 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، پس از سال‌ها چشم‌انتظاری و مطالبه خانواده‌های معزز شهدا و ایثارگران استان گیلان برای افتتاح موزه دفاع مقدس استان و رفع عقب‌ماندگی‌هایی که در این حوزه وجود داشت، این پروژه در هفته دفاع مقدس امسال به بهره‌برداری می‌رسد.  

افتتاح فاز نخست موزه دفاع مقدس گیلان در هفته دفاع مقدس

در این زمینه سرهنگ «حسن حبیبی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان با اشاره به مطالبه خانواده‌های شهدا و ایثاگران پیرامون موزه دفاع مقدس استان اظهار داشت: خوشبختانه این پروژه با تلاش و همت مسئولان استان و تدابیر بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس همزمان با ۴ استان کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به افتتاح ساختمان فرهنگی و اداری این مرکز فرهنگی تصریح کرد: بخش‌های مدیریتی، روحانیت، امور زنان، دفتر خبرگزاری دفاع‌پرس استان گیلان، بخش فرهنگی و ادبیات در این ساختمان مستقر هستند و یک سالن جلسات ۴۰ نفره نیز در این ساختمان طراحی و اجرا شده که بخش عمده‌ای از نشست‌ها و جلسات پیشکسوتان دفاع مقدس در این مکان برگزار می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان احداث آمفی تئاتر با ظرفیت ۳۷۰ صندلی را جزو دیگر بخش‌های موزه دفاع مقدس استان خواند و عنوان کرد: با توجه به نیازمندی‌های بخش‌های هنری و تئاتر در استان و کمبود‌هایی که در این حوزه وجود داشت، یک آمفی تئاتر چند منظوره با رویکرد کار‌های هنری نیز در این مرکز فرهنگی جانمایی شد که محلی برای روایتگری، تمرین تئاتر و پخش فیلم‌ها و آثار هنری خواهد بود.

حبیبی از افتتاح سامانه جامع اسنادی دفاع مقدس استان گیلان در هفته دفاع مقدس امسال خبر داد و بیان داشت: تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ برگ از اسناد دفاع شامل وصایا، دلنوشته‌ها، عکس‌های شهدا و پیشکسوتان و بعضی نامه‌های آزادگان گیلان در دوران اسارت را احصاء کردیم و با رونمایی سامانه جامع اسنادی، دسترسی عموم مردم و کسانی که در حوزه پژوهش و معارف دفاع مقدس فعالیت می‌کنند و به این منابع نیاز دارند تسهیل خواهد شد.

وی با اشاره به افتتاح اولین کتابخانه تخصصی معارف دفاع مقدس استان با ظرفیت بیش از ۵ هزار جلد کتاب اضافه کرد: بهره‌برداری از بخش گالری‌ها در فاز بعدی پروژه پیش‌بینی شده و معتقدم در جنگ ۸ ساله، سوژه‌های بسیار نابی وجود دارد که باید احصاء و شناسایی کنیم و سپس مفاهیم و ارزش‌های آن را در قالب آثار هنری به نسل جدید انتقال دهیم و لذا طراحی ساختمان گالری‌ها نیز متناسب با همین سوژه‌ها خواهد بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان از طراحی یک دریاچه مصنوعی به متراژ هشت هزار مترمربع در ورودی مرکز موزه دفاع مقدس استان خبر داد و بیان داشت: هدف از این قسمت، به نمایش گذاشتن گوشه‌ای از ایثار و فداکاری و رشادت‌های دلاورمردان نیروی دریایی ارتش است و در کنار آن ساخت یک سری خانه‌های روستایی مربوط به خانواده‌های ۳ شهید استان به‌صورت نمادین در دستور کار قرار دارد.

حبیبی یکی دیگر از ماموریت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس را تالیف کتب حوزه دفاع مقدس و کمک و پشتیبانی از پروژه‌های پژوهشی در مقوله ادبیات پایداری و دفاع مقدس عنوان کرد و متذکر شد: تاکنون بیش از ۳۶۰ عنوان کتاب حوزه دفاع مقدس توسط اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان تالیف و منتشر شده و مخاطب اصلی تالیفات ما نیز جوانان و کودکان هستند.

 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها