رحیم پورازغدی در دانشگاه علم و صنعت:

آوینی هم از طرف روشنفکرها و گاهی مذهبی‌ها مورد حمله قرار گرفت

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شهید آوینی از چپ و راست با ادبیات روشنفکری و گاهی مذهبی مورد حمله قرار گرفت.
کد خبر: ۷۷۲۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۱ - 12April 2016

آوینی هم از طرف روشنفکرها و گاهی مذهبی‌ها مورد حمله قرار گرفت

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، رحیم پور ازغدی، استاد دانشگاه بعدازظهر امروز در نشستی تحت عنوان هنر انقلاب اسلامی در آینه زمان که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد خاطرنشان کرد: کم هستند هنرمندانی که پای حرف های خود بایستند و با خون خود آثار خود را امضا کنند.

تفاوت هنر رحمانی و هنر شیطانی


این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: شاید بتوان شاعران را سمبل هنرمندان دانست یک روح شاعرانه در همه هنرمندان است اما آنچه این هنر را رحمانی و شیطانی، الهی و غیرالهی می کند میزان متناسب سازی محتوا و مظروف با ظرف هنر است.


رحیم پور ازغدی ضمن اشاره به اینکه اگر در ظرف زیبا و هنر زیبا مظروف متعفن و نادرست ریخته شود آن وقت توازن و تناسب ظرف و مظروف به هم می ریزد بیان داشت: این می شود سینما، رمان و مجمسه سازی که به جای خدمت به تعالی بشر به سقوط و رکود بشر دامن می زند.
 

دسته بندی هنرمندان در قرآن


این استاد دانشگاه در اشاره به مفهوم هنرمندان در قرآن اظهار داشت: قرآن تعبیری در مورد هنرمندان دارد و هنرمندان را به دو گروه تقسیم می کند و می فرماید دسته ای از هنرمندان با سوءاستفاده از هنر تبدیل به نقطه ضعف می شود یعنی به طمع زیبایی آن را به منجلابی از عفونت می رساند این خط را قرآن خط گمراهی می نامد.


وی افزود: قرآن صفتی برای این تیپ هنرمندان می آورد که شخصیتی مذبذب دارند و به هیچ ارزشی وابسته نیستند و یعنی می بینند که چه کار کنند تا تشویق شوند و باز از هر سمت که باشد به آن سمت حرکت می کنند.


این استاد دانشگاه ادامه داد: در این ظرف هنر هر محتوایی را می ریزند طرف شاعر است و زیباترین اشعار را در تجلیل انبیا گفته و همین طور شعری دارد که همه انبیا را مسخره می کند.


رحیم پور ازغدی با اشاره به دسته دوم از هنرمندان در تعابیر قرآن اظهار داشت: این دسته از هنرمندان این طور نیست که هر چیزی بگویند اینها متعهد هستند و خود را متعهد به حقیقت در عرصه مذهب تبدیل می کنند و متعهد به عدالت در حوزه مناسبات اجتماعی و رفتارسازی هستند موضع دارند و از آن دفاع می کنند تا حتی شهید بشوند.

 هنر اصلی آوینی هنر صداقت، اخلاص و سعادت است


این استاد دانشگاه ضمن اشاره به رفتار شهید آوینی در عالم هنر بیان داشت: هنر اصلی امثال آوینی که خیلی هم امثال ندارند هنر صداقت، اخلاص و سعادت است بسیار اندک هستند هنرمندانی که به آنچه که می گویند ایمان داشته باشند و تا مرز شهادت بروند.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: اکثر هنرمندان این طور نیستند آنها که اهل ایمان هستند متعهد به منافع خود نیستند بلکه متعهد به آبروی هستند هم به زیبایی و جمال در فرم و تکنیک و هم به زیبایی محتوا می اندیشند نباید این را از هم تفکیک کرد هنرمند مکتبی متعهد به عمل است حرف درست را درست بگوید و هم به گفتن درست و هم به درست گفتن متعهد باشد.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تاکید بر اینکه هنرمند فاقد ایمان و ضابطه هم متعهد است تصریق کرد: هنرمند غیر متعهد نداریم اما برخی خودش جایزه، شهرت و دلار متعهد است آنها متعهد هستند که کاری کنند که به آنها بگویند روشنفکر والا اینکه اثری بسازند که فاصله عدل و ظلم را بردارد و توجیه کند و ستم را تئوریزه کند و خط سازش را ایجاد یاس کند آن اثر هنری وقتی مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد یک ارزش انسانی الهی در درونش زیر سوال می رود.
 
سخن نگفتن و سکوت هم پیام دارد


وی با تاکید بر اینکه سکوت برگ نا نوشته هم پیام دارد افزود: همان طور که سخن گفتن پیام دارد سخن نگفتن نیز معنا دارد یک جایی به جای سکوت باید سخن بگوییم و انتقاد و پیشنهاد و ارزش گذاری کنیم اینها که در مسئله مهم خفه می شوند برای این است که کسی با او مخالفت نکند و هنر خود را در راه توحید مصرف نمی کند بلکه برای خودش مصرف می کند.
 
هنرمند مومن به عالم معنا اعتقاد دارد


رحیم پورازغدی ضمن اشاره به اینکه یک هنرمند خودخواه مثل یک سیاستمدار، نظامی و سرمایه دار خودخواه می خواهد همه چیز را برای خودش استفاده کند تصریح کرد: هنرمند مومن فرقش این است که به عالم معنا اعتقاد دارد و متریالیست نیست.

 
این استاد دانشگاه افزود: زمانی شهدا و اساتید از فحش خوردن ترین افراد بودند و به آوینی آن قدر فحش مثل متحجر می دادند در حالی که باید این را بدانید برخی تا زنده هستند آدم بدی معرفی می شوند اما وقتی می میرند آدم خوبی می شوند آدم خوب آدم مرده است آدم زنده که موی دماغ برخی می شود و متعهد است آدم بدی است.
 

انسان ها یا متعهد به حقیقتند یا متعهد به منافع خود
رحیم پورازغدی ضمن اشاره به اینکه هنرمندان مثل همه مردم تبدیل به دو گروه مومن به حقیقت یا کافر به حقیقت می شوند تصریح کرد: دسته سوم کسانی هستند که در باطن قبول ندارند اما حاضرند برای نان به نرخ روز خوردن ادای آدم متعهد را دربیاورند یکی از تخصص های معاویه این بود که هر کس از پیشش بیرون می آمد راضی بود. این نکته را دقت کنید که هیچ انسانی نیست که تقسیم بر دو نشود یا متعهد به حقیقت است یا متعهد به منافع خود.


این استاد دانشگاه هر فصل ارادی یک فعل آگاهانه و آزادانه را با هدف دانست و اظهار داشت: هنرمند نمی تواند بی هدف باشد و هیچ هنری بی اثر نیست منتها برخی خیلی هنرمندانه و برخی نیز غیرهنرمندانه معرفی می کنند از آن لحظه ای که فیزیک عمل به متافیزیک عمل گره می خورد ارزش انسانی پیدا می شود.

 
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: در نگاه توحیدی زمان جدا از توحید و خدا معنا ندارد تمام عالم مظهر خداوند است و هر نشانه ای باشد برای صاحب نشانه است زیبای مطلق خداست و در نگاه توحیدی همه چیز درست است تنها چیزی که از جای خود خارج می شود رفتار آگاهانه انسان است.


رحیم پورازغدی ادامه داد: ظلم فقط در مناسبات انسان هاست خداوند هیچ ستمی در حق هیچ بنده ای نکرده است در عالم حیوان و گیاه هم ظلم نیست و خالق ظلم ما هستیم.
 

هنر هم حق و باطل دارد


وی ضمن اشاره به نکاتی از قرآن در مورد حق و باطل تصدیق کرد: قرآن می فرماید غیر از حق چیزی نیست جز باطل همه رفتارهای انسانی یا حق است یا باطل بنابراین هنر هم یا حق است یا باطل و اگر هنر در راه حق است جمال است هر جا حق است جمال آنجاست هر فعلی که ما انجام می دهیم یک نسبتی دارد با «هوالحق».


رحیم پورازغدی در مورد هنر خاطرنشان کرد: هنری که شرک و فساد، کفر و ظلم را توجیه یا گسترش دهد این ریختن فضولات در ظرف طلاست یعنی در این ظرف طلا به بشریت فضولات تعارف می کنیم این خیانت به زیبایی نیست؟

 
این استاد دانشگاه بیان داشت: اینکه در ظرف زیبا به مردم سم هدیه دهید عوام فریبی است وقتی غذای مسمومی را به شیوه جذاب تعارف می کنید فریب داده اید یعنی مصرف کننده خیانت کرده اید حق ذاتا زیباست اگر می بینید حقی زشت به نظر می رسد مطمئن باشید حق به درستی ارائه نشده است ما نفسانیت را با عقلانیت اشتباه گرفته ایم.

 
وی با تاکید بر اینکه برخی هنرمندان، دانشگاهیان و حوزویان نرخ دارند تصریح کرد: برخی هنرمندان دکان باز کرده اند در حالی که هنرمند مکتبی به نرخ کار ندارد او می داند بالاترین نرخ، حقیقت مکتب است آفرینش انسان جمال و زیبایی و حق است و همه اینها باید در راه حق مصرف شود.

 امثال سلحشور تا بود همه به ایشان توهین می کردند


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد شخصیت هنرمندی چون مرحوم سلحشور بیان داشت: در بحث هایی آقای سلحشور را دیدم ما به ایشان مدیون هستیم البته در جلسه ای ضمن تجلیل از ایشان انتقاداتی را نیز به او کرده ام مرحوم سلحشور می گفت من تا زنده هستم آدم بدی هستم اما همین آدم هایی که ادعای جهانی دارند هیچ کدام به اندازه اصحاب کهف و حضرت یوسف علیه السلام جهانی نشدند او راست می گفت من خودم بسیاری از تاجیکستانی ها را دیدم که می گفتند وقتی این فیلم ها در کشورشان به نمایش در می آید خیابان ها خلوت می شود امثال ایشان تا بود همه توهین می کردند.

 
وی خاطرنشان کرد: هنرمند متعهد در عرصه هنر جمال را از کمال تفکیک نمی کند در هنر غیرمتعهد فکر می کنم جمال به کمال ارتباط ندارد و به کمال و انحطاط ربط ندارد هرجا کمال است جمال است و هر جا جمال حقیقی هست کمال هم هست.

 
رحیم پورازغدی در پایان خاطرنشان کرد: فکر می کنم اکثر کسانی که کارهای لجن می سازند و جذاب هم هست تجربه شخصی خود را به بقیه منتقل می کنند مگر چند فیلم در سینما دیده شده است که سبک زندگی درست و خانواده اسلامی را نشان داده است؟

منبع: خبرگزاری دانشجو

 

نظر شما
پربیننده ها