«ابوزینب»در مسیر اکران قرار گرفت

فیلم سینمایی ابوزینب ساخته هادی غفاری قرار است در خرداد ماه اکران عمومی شود؛ فیلمی که دو سال پیش در جشنواره فیلم مقاومت رونمایی شد، اما فرصت اکران در ایران را پیدا نکرد.
کد خبر: ۷۹۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲ - 23April 2016

«ابوزینب»در مسیر اکران قرار گرفت

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، علی غفاری کارگردان فیلم «استرداد» که توانست جایزه بهترین فیلم را از سی و یکمین جشنواره فیلم فجر به دست آورد، در فیلم بعدیاش با همکاری مرتضی شعبانی، مستندساز شناخته شده سینمای ایران سراغ تولید فیلمی رفت که در ایران آن را با نام «ابوزینب» میشناسند و در کشورهای عربی به آن «السر المدفون» ( راز پنهان) میگویند.

داستان ابوزینب ارتباط مستقیمی با مقاومت مردم لبنان در برابر تجاوزگری رژیم صهیونیستی دارد. زمانی که اسرائیل به جنوب لبنان حمله کرد و نیروهای مقاومت به مقابله با این تجاوزگری پرداختند. غفاری درباره فیلمنامه «ابوزینب» میگوید: فیلمنامه درباره یک خانواده مقاوم و معروف فلسطینی است و مربوط میشود به۳۰ سال پیش، زمانی که اسرائیل لبنان را اشغال کرده بود و در حقیقت این داستان تا سال ۲۰۰۰ طول میکشد. محور این فیلم سینمایی مادر این شهید بزرگ لبنانی با بازی «کارمن لبس» است. طرح اولیه کار از یک نویسنده لبنانی است و فیلمنامه را محمود غلامی نوشته است. فیلم به زبان عربی ساخته شد و از این رو نیز یکی از نمونههای نادر در سینمای ما به شمار میرود.
  
رونمایی از اولین فیلم در جشنواره مقاومت
غالب فیلمهای سینمایی تولید شده توسط فیلمسازان ایرانی در جشنواره فیلم فجر رونمایی میشوند. ولی «ابوزینب» در این میان دست به یک سنتشکنی زد و رونماییاش را نه در فجر بلکه در جشنواره مقاومت برگزار کرد. این رخداد نقطه عطفی در برگزاری جشنواره بین المللی مقاومت بود که تا پیش از این میزبان فیلمهایی بود که حتی از زمان اکران عمومی آنها هم گذشته بود. با سنتشکنی که محمد خزاعی سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت به خرج داد، از فیلمهای «پادشاه شنها» ساخته سوریه و «ابوزینب» دعوت کرد تا در این جشنواره رونمایی شوند. مسیر برای رونمایی از فیلمها در دورههای بعدی جشنواره نیز باز شد به نحوی که فیلم «هیهات» نیز قرار است در چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت رونمایی شود. حضور اکران اول و رونمایی از فیلمها در جشنواره بر میزان اعتبار این رخداد افزود.
  
اکران ابوزینب در خارج از کشور
سرمایهگذار تولید فیلم ابوزینب یک شرکت لبنانی است، از این رو اولین اکران خارجی این فیلم در لبنان صورت گرفت که با وجود موضوع فیلم هم از آن استقبال شد و هم حواشی برای این فیلم به وجود آمد. در مقابل، اکران فیلم در ایران با گذشت بیش از یک سال از رونمایی فیلم، هنوز محقق نشده بود، اما روز گذشته خبر رونمایی مجدد این فیلم منتشر شد. باید دید با توجه به گذشت زمان و تغییرات سیاسی در منطقه، میزان استقبال از «ابوزینب» در سال شکوفایی سینما تا چه حد خواهد بود.

منبع:روزنامه جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار