معاون تبلیغات آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) تشریح کرد:

ویژه برنامه‌های سومین حرم اهل بیت(ع) به مناسبت سالروز شهادت حضرت شاهچراغ(ع)

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) امروز، ویژه برنامه‌های حرم مطهر به مناسبت فرا رسیدن 17 رجب بزرگداشت سالروز شهادت حضرت شاهچراغ(ع) را تشریح کرد.
کد خبر: ۷۹۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶ - 24April 2016

ویژه برنامه‌های سومین حرم اهل بیت(ع) به مناسبت سالروز شهادت حضرت شاهچراغ(ع)

به گزارش دفاع پرس از شیراز، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در جمع خبرنگاران، از برگزاری مراسم سالروز شهادت حضرت احمدبن موسی(ع) در آستانهای مقدس رضوی، حضرت معصومه(س)، حضرت شاه عبدالعظیم(ع) و مسجد جمکران خبر داد و اظهار داشت: با هماهنگی تولیت این اماکن مقدس بنا شده است تا در روز ۱۷ رجب برنامههایی جهت بزرگداشت و معرفی شخصیت حضرت احمدبن موسی(ع) برگزار شود.

*تشریح برنامههای سالروز حضرت شاهچراغ(ع) در شیراز

وی با بیان اینکه برنامههای متنوعی بهمناسبت بزرگداشت سالروز شهادت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) در ۱۷ رجبالمرجب در این آستان مقدس برگزار میشوند، افزود: در این راستا طی روزهای یکشنبه و دوشنبه، ۵ و ۶ اردیبهشتماه جاری مصادف با ۱۶ و ۱۷ رجبالمرجب برنامههای سوگواری متنوعی در این آستان مقدس برگزار خواهد شدکه از جمله آن میتوان به برگزاری مراسم تعزیهخوانی از زندگی حضرت شاهچراغ(ع) در ورودی بابالرضای آستان مقدس طی روزهای یکشنبه و دوشنبه از ساعت ۱۸ الی ۱۹ اشاره کرد.

10هزار خادم افتخاری در حرم احمدی(ع) به زائران خدمات ارائه میدهند

سلامی با یادآوری اینکه ۱۰ هزار خادم افتخاری در این آستان مقدس به زائران خدمات ارائه میدهند، ادامه داد: بعد از نماز مغرب و عشاء روز یکشنبه مراسم لالهگردانی خدام حرم مطهر در رثای شهادت حضرت احمدبن موسی(ع) برگزار خواهد شد و در روز ۱۷ رجب نیز مراسم سوگواری و زنجیرزنی هیئات مذهبی از ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه، ۶ اردیبهشتماه از ابتدای خیابان ۹ دی به سمت حرم مطهر برگزار میشود.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) ادامه داد: بعد از این مراسم سوگواری اقشار مختلف مردم در شبستان امام خمینی(ره) از ساعت ۱۱:۳۰ تا هنگام نماز ظهر و عصر برگزار خواهد شد و بعد از نماز مغرب و عشاء این روز نیز دکتر رفیعی به سخنرانی در میان زائران و سوگواران حضرت احمدبن موسی(ع) میپردازد.

*برگزاری مراسم سالروز شهادت حضرت احمدبن موسی(ع) در مساجد کشور

وی ابراز کرد: علاوه بر اینها با هماهنگی کانونهای فرهنگی مساجد کشور بناست تا برنامهای جهت تبیین شخصیت حضرت احمدبن موسی(ع) در شب شهادت آن حضرت در مساجد سراسر کشور برگزار شود.

سلامی با بیان اینکه برنامههای جانبی نیز در حاشیه این مراسمها اجرا خواهد شد، برپایی نمایشگاه عکس با محوریت حضرت احمدبن موسی(ع) در فرهنگسرای هنر شیراز از ۶ تا ۱۴ اردیبهشتماه و برپایی غرفههای نمایشگاهی محصولات فرهنگی در ورودی بابالرضای آستان مقدس تا نیمه شعبان را از جمله این برنامهها برشمرد.

*برگزاری مسابقه عکس حضرت شاهچراغ(ع)

وی همچنین از برگزاری مسابقه عکس با محوریت حرم مطهر و شخصیت حضرت احمدبن موسی(ع) با همکاری بسیج رسانه و بسیج هنرمندان فارس خبر داد و گفت: علاقهمندان تا ۲۰ اردیبهشتماه مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره واقع در آستان مقدس را دارند.

سلامی در ادامه سخنان خود با تصریح اینکه در بخش فرهنگی این معاونت با هماهنگی امور خدام از ظرفیت خدام در بحث تأمین محتوا نیز استفاده میشود، گفت: همچنین ما بنا داریم تا در خردادماه سال جاری نیز همایش تکفیریها را در این آستان مقدس برگزار کنیم تا بتوانیم افکار و جنایات آنان را به خوبی در جامعه تبیین کنیم.

راهاندازی بخش فرهنگنما در آستان مقدس از دیگر مواردی بود که وی از آنها نام برد و گفت: در این نمایش فیلمهای مذهبی و مرتبط با حضرت احمدبن موسی(ع) صورت میگیرد.

*حضرت شاهچراغ(ع)، تعالیم شیعه را در ایران اسلامی گسترش داد

سلامی در ادامه در تشریح فعالیتهای فرهنگی این معاونت، با بیان اینکه متأسفانه در بحث برگزاری مراسم بزرگداشت سالروز شهادت حضرت احمدبن موسی(ع) در سطح استان و کشور کم کاری صورت گرفته است، گفت: این در حالی است که حضرت احمدبن موسی(ع) پایهگذار ورود امامزادگان به شیراز و استان فارس بود و از آنجا که آن حضرت همراه با کاروانی از اهل بیت(ع) وارد ایران اسلامی شده بودند و بعد از شهادت ایشان، هرکدام به قسمتهای مختلفی از ایران اسلامی رفتند در حقیقت میتوان گفت که حضرت شاهچراغ(ع) تعالیم شیعه را در ایران اسلامی گسترش داده است.

وی با تصریح اینکه متأسفانه فرهنگسازی در بسیاری از موارد درباره حضرت شاهچراغ(ع) انجام نشده است، گفت: از جمله این موارد، بحش شهادت ایشان است و حتی بعضاً مشاهده میشود که برخی در صدا و سیما نیز نمیدانند که ۱۷ رجب سالروز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی(ع) است لذا ما برای رفع این مهجوریت تلاش کردیم تا امسال برنامههای متنوعی را با همکاری و هماهنگی تولیتهای ۴ آستان مقدس در ایران اسلامی برگزار کنیم.

*روزانه ۴ مشاور به زائران حرم سوم خدمات ارائه میدهند

وی با بیان اینکه متخصان و مشاورانی در این زمینه در آستان مقدس فعال هستند،افزود: روزانه ۴ مشاوره تخصصی در قسمتهای مختلف آستان مقدس و در بخشهای مختلفی نظیر کودک، ازدواج، جوانان، تست روانشناسی، حقوقی و غیره به زائران ارائه خدمات مشاوره میدهند.

سلامی با تصریح اینکه در این زمینه کارگروههای مختلفی نیز تشکیل شده است، گفت: همچنین برنامههای آموزشی نیز در این بخش در طول سال در حرم مطهر اجرا میشوند.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) ابراز کرد: این مشاورهها در رواق فرهنگی آستان مقدس و در دو بخش بانوان و آقایان به تفکیک جنسیتی ارائه میشود تا متقاضیان بدون دغدغه خاطر به بیان مسائل و مشکلات خود با مشاوران بپردازند.

*برگزاری گفتمانهای تخصصی دینی در حرم مطهر

وی، یکی از خدمات این بخش را برگزاری گفتمانهای تخصصی دینی در بحث مشاوره عنوان کرد و گفت: هر روزه در فضای داخلی حرم بعد از استفاده از سخنان روحانی، مشاوره متخصص در مباحث مختلف خانواده و مذهبی حضور دارند تا بتوانند به زائران ارائه مشاوره دهند.

سلامی در ادامه با تصریح اینکه یکی از بخشهای دیگر معاونت فرهنگی، بخش خانواده و تسهیل ازداوج برای جوانان است، خاطرنشان کرد: در این راستا ما اتاقی را به نام سالن پیوند در حرم مطهر تعبیه کردیم تا زوجهای جوان بتوانند مراسم عقد و ازدواج خود را در این آستان مقدس و در ذیل توجهات حضرت احمدبن موسی(ع) برگزار کنند ضمن اینکه ما برای این کار با دفاتر ازدواج نیز هماهنگ کردیم تا این مراسمها به صورت قانونی برگزار شوند.

وی ضمن دعوت از زوجهای جوانی که علاقه دارند تا در این آستان مقدس مراسم عقد خود را برپا کنند، گفت: سالن پیوند ما دارای گنجایش ۵۰ نفر همراه زوجین جوان است.

*مشارکت بیش از ۱۲ هزار دانشآموز در جشنهای تکلیف حرم شاهچراغ(ع)

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) همچنین به فعالیتهای بخش کودک و نوجوان این معاونت اشاره کرد و بیان داشت: برگزاری جشنهای تکلیف دانشآموزان در دو بخش دختران و پسران یکی از وظایف این بخش است به طوری که در طول سال گذشته ۷ هزار و ۲۵۲ نفر از دانشآموزان دختر در جشنهای تکلیف این آستان مقدس با عنوان «کبوترانه» شرکت کردند که این رقم در میان دانشآموزان پسر به ۵ هزار نفر رسید.

وی ادامه داد: علاوه بر اینها ما برای خانوادههای کودکان نیز برنامههای مختلفی جهت آموزش تربیت فرزندان برگزار میشود تا بتوانیم مباحث لازم را به آنان ارائه دهیم.

نظر شما
پربیننده ها