دکتر سروش، هضو هیأت مدیره موزه صلح تهران:

جانبازان شیمیایی؛ گردآورندگان و راهنمایان موزه صلح هستند

موزه صلح تهران که جزء شبکه بین الملی موزه های صلح است با محوریت کاربرد سلاح هایی شیمیایی از سال 82 افتتاح شده و فعالیت های این موزه درخصوص صلح درونی انسان، صلح با خانواده، صلح جامعه و صلح بین دولتها و صلح بین المللی است.
کد خبر: ۸۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳ - 01July 2013

جانبازان شیمیایی؛ گردآورندگان و راهنمایان موزه صلح هستند

دکتر  محمد رضا سروش، عضو هیأت مدیره موزه صلح تهران و یکی از موسسان این موزه در گفت وگو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت: موزه های صلح معمولا با یکی از موضوعاتی که صلح حهانی را به خطر انداخته، تشکیل شده اند؛ مثلا موزه صلح هیروشیما با موضوع کاربرد سلاح اتمی یا موزه صلح ایپر با محوریت کاربرد سلاح شیمایی در جنگ جهانی اول راه اندازی شده است.

دکتر سروش یادآور شد: هدف اصلی این موزهها ترویج فرهنگ صلح از طریق نشان دادن پیامدهای ناگوار جنگ و خشونت و آثار زیانبار آن بر انسانها و محیط زیست است. موزههای صلح بیشتر از آنکه مکانی برای تماشای اشیاء تاریخی باشند، محلی برای گفت وگو، برنامههای آموزشی و پژوهشی و فرهنگ سازی هستند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نکات قابل توجه در موزه صلح تهران این است که پدیدآورندگان، راهنمایان و گردآورندگان این موزه، خود جانبازان و مصدومان شیمیایی دوران جنگ هستند که این مسأله از ویژگی های منحصربفرد در این موزه است.

دکتر سروش خاطرنشان کرد: اگر چه موضوع کاربرد سلاحهای شیمیایی در جنگ عراق علیه ایران و پیامدهای آن در این موزه به صورت برجسته تری مورد توجه قرار گرفته اما موضوعات دیگری همچون بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن، جنگهای جهانی اول و دوم، کاربرد سلاحهای ممنوعه در جنگها (بمبهای خوشهای - مین و سلاحهای حاوی اورانیوم) و آثار و عوارض هر کدام از این سلاحها در بخشهای دیگر موزه نشان داده شد است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته این موزه توانست درارزیابی موزه های کشور در 5 محور، موزه برتر شناخته شود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه استقبال بازدیدکنندگان داخلی وخارجی از این موزه بسیار زیاداست به طوری که سال گذشته حدود 25 هزار نفر از این موزه بازدید کردند.نکته مهم این که بازدید از این موزه برای عموم رایگان است و جالب تر این که بازدیدکنندگان از این موزه تک تک توسط جانبازان و مصدومان شیمیایی راهنمایی می شوند.

مدیرعامل انجمن حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی به  برگزاری همایش ها و برنامه های موزه صلح تهران اشاره کردوگفت: همایش ها و فعالیت های موزه در 9 محور از جمله «هنر برای صلح»، یادیاران، دیدن جانبازان شیمیایی، پروژه ققنوس، پروژه سفیران صلح، پروژه کارنیک و... برگزار می شود. ضمن اینکه کارگاههای مختلفی در این موزه با موضوعات حقوق بشردوستانه در ابعاد حقوقی، پزشکی، ادبیات برگزار می شود. همچنین کارگاه آموزش فرهنگ صلح و کارگاه مدل سازمان ملل نیز از جمله کارگاههایی است که شهریورماه برگزار خواهد شد.

وی بازدید از موزه صلح تهران بویژه از سوی سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی را حرکتی بسیار موثر عنوان کرد وگفت: این بازدیدها تأثیر مثبتی بر خود جانبازان می گذارد به طوری که جانبازان می توانند در این موزه فعالیت اجتماعی در عرصه جامعه داشته باشند . ضمن این که این موزه فرصتی است تا  مردم با شخصیت جامعه ایثارگری، قربانیان سلاح های شیمیایی و موضوع کاربرد سلاح های شیمایی و ابعاد انسانی، پزشکی و زیست محیطی آن به خوبی آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه موزه صلح تهران در بعد بین المللی موفقیت های خوبی کسب کرده است، خاطرنشان کرد: نماینده سازمان ملل در تهران، دفتر صلیب سرخ در ایران خوشبختانه ارتباطات وتعامل صمیمانه ای با مسئولان و گردآورندگان موزه داشته اند. همچنین سفیرهای کشورهای نروژ، بلژیک و هلند وهمچنین مقامات و میهمانان خارجی کشورهای مختلفز بازدیدهایی از موزه صلح تهران داشته اند که یکی از دستاوردهای خوب این بازدیدها، برقراری رابطه صمیمانه جانبازان با این گروهها بوده است.

دکتر سروش به  امضای توافقنامه همکاری بین موزه صلح تهران وموزه یادبود حلبچه اشاره کرد و گفت: بر اساس این توافقنامه همکاری، 2 موزه از این پس در زمینه تبادل تجربیات، اجرای پروژه های فرهنگی- هنری و پژوهشی مشترک، رفت و آمد کارشناسان و نیز ثبت تاریخ شفاهی بازماندگان حملات شیمیایی با یکدیگر همکاری دوجانبه خواهند داشت.

موزه صلح تهران که در شهر تهران واقع است و موزه یادبود حلبچه که در شهر حلبچه در کردستان عراق قرار دارد تنها موزه هایی در جهان هستند که به صورت اختصاصی به موضوع کاربرد سلاح های شیمیایی و پیامدهای آن پرداخته اند و راهنمایان این 2 موزه از بازماندگان حملات شیمیایی هستند.

لازم به ذکر است موزه صلح در پارک شهر و در مرکز شهر تهران قرار دارد و بنیان گذاران آن اعضای انجمن حمایت از قربانیان سلاحهای شیمیایی هستند. 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مسعود ذبیحی
|
-
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
0
0
موافقم
نظر شما
پربیننده ها