دانشجوی افغانستانی مدافع حرم در گفت‌وگو با دفاع پرس:

تغییر نگاه نسبت به مهاجرین افغانستانی ظرفیت عظیمی برای ایران ایجاد خواهد کرد

"نظام جمهوری اسلامی ایران اگرچه با مشکلات زیادی روبرو است و همه ما هم این را می‌دانیم اما تغییر نگاه نسبت به مهاجرین افغانستانی و تغییر رویکرد برای ایران یک ظرفیت عظیم ایجاد خواهد کرد."
کد خبر: ۸۰۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰ - 02May 2016

تغییر نگاه نسبت به مهاجرین افغانستانی ظرفیت عظیمی برای ایران ایجاد خواهد کرد

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی مواد الحاقی لایحه تنظیم بخشی از احکام برنامههای توسعه کشور، ماده الحاقی 28 این لایحه را تصویب کردند.

براساس ماده الحاقی 28، دولت مجاز است به همسران، فرزندان و والدین شهدای دارای تابعیت خارجی(غیرایرانی) که در هشت سال دفاع مقدس یا بعد از آن در راستای مأموریتهای محوله از سوی مراجع ذیصلاح، به شهادت رسیدهاند حداکثر یک سال پس از تقاضای تابعیت، تابعیت ایرانی اعطاء کند.

شاید بتوان گفت با تصویب این قانون پس از این شاهد کمتر شدن مشکلات مهاجرین به خصوص خانوادههای شهدایی باشیم که فرزندان و همسرانشان در دفاع مقدس و ماموریتهای پس از آن به شهادت رسیدند.

یکی از دانشجویان افغانستانی مدافع حرم که ساکن مشهد است در گفتوگو با ما در خصوص تصویب این لایحه گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران اگرچه با مشکلات زیادی روبرو است و همه ما هم این را میدانیم اما این تغییر نگاه نسبت به مهاجرین افغانستانی و تغییر رویکرد برای ایران یک ظرفیت عظیم ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به برخی مشکلات خانوادههای شهدا و مهاجرین افغانستانی تصریح کرد: مهاجرین در ایران مشکلات زیادی به دلیل نداشتن تابعیت دارند. مثلا برای تمدید هر ساله کارت اقامت باید هزینه گزافی به ازای هر نفر پرداخت کنند و برای تمدید کلی نیز با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند. ضمن اینکه برای کار باید در شغل کارگری فعالیت داشته باشند که تنها در 18 شغل اعم از چاه کنی و کورهپزی و از این دست مشاغل مجاز به کار هستند و باید برای دریافت آن کار نیز مبلغی را باید هزینه کنند.

این دانشجوی افغانستانی افزود: این خانوادههای شهدای افغانستانی از طرفی برای ثبت نام مدارس فرزندانشان دچار مشکل هستند و باید هزینه پرداخت کنند که البته با دستورالعمل اخیر حضرت آقا مبنی بر ثبت نام کودکان اتباع در مدارس اوضاع کمی بهتر شده است. برای جا به جایی بین دو شهر باید برگه تردد بگیرند، مثلا یک افغانستانی اگر بخواهد از شهر محل اقامتش مثلا مشهد، برای زیارت به قم برود باید با پرداخت هزینه، برگه تردد 15 الی 30 روزه بگیرد و اگر علاوه بر قم به تهران برود مشمول جریمه خواهد شد.

وی با بیان اینکه انتظار میرود مسئولین نگاه امنیتی به مسئله مهاجرین را کمتر کنند، بیان داشت: مهاجرینی که در ایران سکونت دارند اکثرا از شیعیان افغانستان و از قوم هزاره هستند. اینان در افغانستان به جرم شیعه بودن و فرزند خمینی بودن شکنجه میشوند و در ایران به جرم افغانستانی بودن تحت فشار هستند. از جمهوری اسلامی ایران انتظار میرود با نگاه منطقی و اسلامی در مورد مهاجرین تصمیم بگیرد نه صرفا دید امنیتی.

این دانشجوی جوان مدافع حرم در ادامه با اشاره به زمانبر بودن اجرای قوانین در ایران گفت: مطمئنا مشکلات زیادی در اجرای این قانون پیش خواهد آمد اما انشاءالله با پیگیری مسئولان مربوطه این قانون اجرایی میشود. اگر به خانوادههای شهدا اعطای تابعیت صورت بگیرد به یقین بیش از 60 درصد مشکلاتشان حل خواهد شد.

وی در پایان بیان کرد: درست است اولویت با خانوادههای شهداست، اما مشکلات زیادی بر سر راه دیگر مهاجرین نیز وجود دارد، مشکلاتی که معلوم نیست با کدام منطقی تبدیل به قانون شدهاند، از جمله اینکه افغانستانی دارای کارت اقامت حق ندارد گواهینامه بگیرد. امید است این مشکلات نیز به مرور حل شود و زمینه همدلی دو ملت مسلمان ایران و افغانستان فراهم آید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار