معاون حقوقی سابق سازمان انرژی اتمی:

اقدام سپاه باعث عذرخواهی شرکت‌های کشتیرانی خارجی شد/ غرب موضوع موشکی ایران را رها نمی‌کند

معاون حقوقی سابق سازمان انرژی اتمی گفت: سپاه با استفاده از یک ماده قانونی توانست شرکت‌های کشتیرانی خارجی در خلیج فارس را وادار به عذرخواهی کند.
کد خبر: ۸۱۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷ - 08May 2016

اقدام سپاه باعث عذرخواهی شرکت‌های کشتیرانی خارجی شد/ غرب موضوع موشکی ایران را رها نمی‌کند

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس؛ دکتر مسعود اخوانفرد معاون سابق امور بینالملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی در نشست "تحلیل حقوقی نامه چهار کشور اروپایی و آمریکایی به شورای امنیت؛ با موضوع نقض قطعنامه 2231 بهواسطه رونمایی سپاه از موشکهای بالستیک"، که در دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد، اظهار داشت: قطعنامه 2231 شورای امنیت بعد از امضای برجام از سوی ایران تصویب میشود؛ که از نظر روندی، مقوله صحیحی ندارد؛ زیرا ابتدا متن برجام از سوی ایران امضا میشود؛ سپس قطعنامه مربوطه در شورای امنیت به تصویب میرسد.

وی با اشاره به نامه شروط تصویب برجام در ایران، عنوان کرد: برجام در ایران بعد از اعمال 9 شرط از سوی مجلس، 10 شرط شورای عالی امنیت ملی و 9 شرط رهبری به تصویب میرسد و حتی مقام معظم رهبری در کنار بند سوم متن ارسالی شورای عالی امنیت ملی عنوان میکنند که در دوره هشت ساله رفع تحریم، نباید به هر سطح و به هر بهانهای ازجمله حقوق بشر، از طرف مقابل تحریمی علیه کشورمان اعمال شود؛ که در غیر این صورت نقض برجام خواهد بود.

اخوان با بیان اینکه در مقطع اجرای برجام، رهبری از عبارت «خسارت محض» استفاده میکنند، بیان داشت: در بحث تحلیل حقوقی برجام باید گفت که ما در ایران نگاهمان به حقوق بینالملل، الویت داشتن حقوق داخلی بر حقوق بینالملل است؛ یعنی تا زمانی که معاهدات بینالمللی در داخل کشورمان به تصویب نرسد، برای ما به اصطلاح «بار حقوقی» ندارد.

وی در ادامه بیان داشت: پس از برجام انتظار میرفت داراییهای ایران که در بانکهای خارجی مسدود شده بود، آزاد شود؛ اما این اتفاق نیفتاد؛ به عبارت دیگر گفته میشود این پولها برای ایران است، اما بزرگتری به نام آمریکا دارد که تا وقتی اجازه ندهد نمیتوان آن را آزاد کرد؛ مانند خرید هواپیماهای ایرباس که علیرغم امضای خرید آنها، گفتند به شرطی هواپیماها را تحویل میدهیم که آمریکا تأیید کند.

معاون سابق امور بینالملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه برای آگاهی نیروهای مسلح از قوانین و مقررات مربوط به بخش دفاعی، نیاز به حقوق دفاعی داریم، افزود: بهعنوان مثال چند سال قبل موردی در خلیج فارس بهوجود آمده بود که در پی آن سردار فدوی از ما راهکاری قانونی برای مقابله با مورد پیش آمده در خواست کرد؛ پیشنهاد ما به سردار فدوی این بود که از کنوانسیون دریاها استفاده کند.

وی اضافه کرد: پیشنهاد ما این بود که بر اساس کنوانسیون دریاها میتوانیم در حین حرکت، از شناورها بازرسی انجام دهیم؛ انجام این بازرسی مستلزم آن است که کشتیها سرعت حرکت خود را کاهش دهند؛ لذا زمانی که برای بازرسی سرعت خود را کاهش دادند، صف کیلومتری در دریا ایجاد شد.

اخوان افزود: بهوجود آمدن صف کیلومتری نتیجهاش برای صاحبان شرکتهای کشتیرانی و شرکتهای بیمهگر ضرر است؛ به همین خاطر بعد از این اقدام طرف مقابل دهها تلفن و فکس زدند که ما پیام شما را فهمیدیم و دیگر اشتباهاتی که انجام دادیم، تکرار نمیشود؛ فقط شما اجازه بدهید کالای کشتیها عبور کند؛ بدین ترتیب طرف مقابل را با استفاده از یک ماده قانونی، به زانو در آوردیم.      

وی سپس بیان داشت: متن برجام، متنی "تو در تو" است؛ زیرا آنجایی که قرار است چیزی به ما بدهد، پوچ است؛ به همین خاطر باید گفت که «فتحالفتوح» ما هم پوچ است.

مسئول سابق سازمان بسیج حقوقدانان با اشاره به نامه چهار کشور اروپایی و آمریکایی به شورای امنیت مبنی بر نقض قطعنامه 2231 بهواسطه رونمایی سپاه از موشکهای بالستیک، اظهار داشت: کشورهای مورد اشاره این نامه خود را به قدری در شورای امنیت دنبال میکنند تا اینکه روسیه و چین هم کوتاه بیایند؛ بدین ترتیب قطعنامهای علیه ما در شورای امنیت به تصویب برسد.

وی در ادامه عنوان کرد: در بحث موشکی، آنچه آنها دنبال میکنند برقراری امنیت برای رژیم صهیونیستی است؛ اینکه عنوان میکنند برد موشکهای ما نباید از 300 کیلومتر تجاوز کند، به همین دلیل است؛ زیرا فاصله مرزهای ایران تا اسرائیل غاصب بیش از 300 کیلومتر است.

اخوان یادآور شد: در آزمایشهای موشکی ایران طرفهای غربی به قدری این موضوع را ادامه میدهند تا در کشورمان نسبت به این موضوع حساسیتهایی ایجاد شود؛ بدین شکل که با عملیات روانی موجب برانگیخته شدن مردم شوند و به نوعی ما را مجبور به پذیرش خواستههای خود کنند؛ لذا این موضوعی است که باید نسبت به آن دقت نظر داشته و دشمنشناس باشیم.

وی در خصوص برداشت 2 میلیارد دلار از سپردههای ایران در آمریکا توسط این کشور هم بیان داشت: ایران حدود 10 میلیارد دلار در بانکهای آمریکا سپرده دارد؛ که در شرایط فعلی امکان برداشت آنها را نداریم؛ لذا آمریکاییها به دنبال این هستند که به بهانههای مختلف از مبلغ مورد اشاره برداشت کنند و این کار را هم تا زمانی ادامه میدهند که کل این مبلغ را بردارند.  

معاون سابق امور حقوقی سازمان انرژی اتمی همچنین در پایان تأکید کرد: پیامهای رهبری نباید تاریخی شده و با گذشت زمان فراموش شود؛ بلکه باید تاریخساز شود؛ که این هم با اطاعت محض از ایشان میسر میشود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار