طرح کاهش تحریم‌های تسلیحاتی لیبی

مقام‌های رسمی و دیپلمات‌ها اعلام کردند که دولت آمریکا حاضر است تا تحریم صادرات تسلیحات به لیبی را با هدف کمک به دولت جدید این کشور برای مقابله با تروریست‌های داعش، کاهش دهد.
کد خبر: ۸۲۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸ - 13May 2016

طرح کاهش تحریم‌های تسلیحاتی لیبی

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، بر اساس طرح مورد حمایت کاخ سفید، سازمان ملل برخی محدودیت های اعمال شده در زمینه صادرات تسلیحات نظامی به لیبی را که در سال 2011 میلادی توسط شورای امنیت علیه معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور وضع شده بود، لغو خواهد کرد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا روز پنجشنبه در این باره گفت: اگر دولت لیبی فهرستی از تجهیزاتی را که برای مقابله با داعش نیاز دارد و به همه نکات ضروری مندرج در تحریم های تسلیحاتی سازمان امنیت پاسخ دهد، فکر می کنم که اعضای شورای امنیت این درخواست را به طور جدی مورد بررسی قرار خواهند داد.

وی تصریح کرد: یک تمایل بسیار سالم در داخل لیبی برای رها شدن از شر داعش وجود دارد و فکر می کنم که این چیزی است که ما باید از آن حمایت کرده و به آن پاسخ دهیم.

رژیم قذافی با کمک حملات هوایی ناتو سرنگون شد و نهایتا دیکتاتور سابق لیبی نیز در اکتبر 2011 میلادی کشته شد؛ ولی لیبی از آن زمان تاکنون با هرج و مرج داخلی روبرو بوده است.

گروههای مختلف تروریستی به خصوص داعش از خلأ دولت مرکزی قدرتمند و مقتدر سوء استفاده کرده و بخشهای مختلفی از این کشور را تصرف کردهاند.

کشورهای اروپایی به شدت نگران این هستند که لیبی به مرکز مهمی برای حملات تروریست ها به کشورهای غربی تبدیل شود.

پنتاگون پیش از این برآورد کرده است که 6 هزار تروریست داعش در لیبی هستند. دولت باراک اوباما و متحدان اروپایی آن تمایل خود را برای کمک به دولت جدید لیبی برای مقابله با داعش و سایر گروه های تروریستی اعلام کرده اند.

مقامهای آمریکایی و اروپایی اخیرا اعلام کرده اند که در صورت درخواست دولت لیبی، حاضر به اعزام نیروی نظامی برای آموزش سربازان ارتش این کشور خواهند بود.

اقدامات آمریکا در لیبی محدود به حملاتی علیه اردوگاه های آموزشی داعش شده است. آمریکا پیش از این گروههای کوچکی از نیروهای ویژه را برای جمعآوری اطلاعات به لیبی اعزام کرده است. این مطلب را روزنامه واشنگتن پست گزارش داده است.

کاهش تحریم های تسلیحاتی لیبی قرار است در نشست روز دوشنبه جان کری وزیر خارجه آمریکا و همتایانش از کشورهای منطقه، در وین مورد بررسی قرار گیرد. ولی هنوز معلوم نیست که لیبی به چه تسلیحاتی نیاز دارد.

دیپلمات ها نیز هشدار می دهند که دولت لیبی احتمالا به خاطر اختلافات داخلی و فرقهای، برای شرکت در این نشست با چالشهای جدی روبرو خواهد بود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار