قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد:

کاهش 40 درصدی ابتلا به ایدز با راه اندازی مراکز کاهش آسیب های اجتماعی

درآمد قاچاقچیان مواد مخدر در ایران سالانه 3 میلیارد دلار و برابر یکصد هزار میلیارد ریال بوده و طبیعی است که قاچاقچیان نتوانند از این درآمد چشم پوشی کنند از این رو به دنبال گسترش دامنه فعالیت خود هستند.
کد خبر: ۸۲۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳ - 14May 2016

کاهش 40 درصدی ابتلا به ایدز با راه اندازی مراکز کاهش آسیب های اجتماعی

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس،قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با راه اندازی 200 مرکز کاهش آسیب های اجتماعی در کشور میزان ابتلا به بیماری ایدز تا 40 درصد کاهش یافته است.

علیرضا جزینی در همایش پیشگیری از اعتیاد، موضوع پیشگیری را استراتژی مهم در برنامه های ستاد عنوان کرد و افزود: بحث مقابله با مواد مخدر از دهه 60 مطرح بوده و اکنون موضوع پیشگیری، درمان، کاهش آسیب و حمایت، صیانت و توانمندسازی و مقابله مورد توجه است.

وی تاکید کرد: به همان اندازه که پیشگیری و کاهش آسیب را دنبال می کنیم به همان اندازه نیز باید موضوع درمان پیگیری شود که یکی از اساسی ترین موضوعات در حوزه مواد مخدر است.

وی مولفه های جامعه محوری را مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی و خانواده محوری عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از شاخصه های اساسی در حوزه پیگیری موضوع جامعه محوری است.

جزینی با تاکید بر اینکه جامعه از خانواده آغاز می شود، افزود: مشارکت نکردن همسر در ترک اعتیاد سبب گرایش دوباره فرد به اعتیاد خواهد شد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی از معضلات اساسی را همراهی نکردن برخی از خانواده ها عنوان کرد.

جزینی اظهار داشت: جامعه باید بپذیرد که با یک اقدام نادرست فرد به سوی مواد خواهد رفت و دوست ناباب، فضا و محیط نامناسب نیز فرد را به سمت مواد می کشاند.

وی خطاب به بهبود یافتگان گفت: قدرت ماندگاری را باید به رخ دیگران بکشید و اعلام کنید خواستیم و شد و این توانایی و خواستن موضوعی است که می توان آن را ترویج داد.

جزینی انتقال مطالب و تجربیات به دیگران را مهم عنوان کرد و گفت: شاید استادان، روانشناسان و روانپزشکان نیز همین مطالب را بگویند ولی تاثیر گفته های بهبود یافتگان بیشتر است.

وی با بیان اینکه مشارکت و حضور همه اقشار جامعه به عزم ملی نیاز دارد، گفت: موضوع پیشگیری کاری نیست که یک سازمان آن را انجام دهد بلکه هر سازمانی باید در مجموعه خود این کارها را انجام دهد.

جزینی با تاکید بر اینکه بیش از 540 نوع روانگردان از سوی سازمان ملل تایید شده است، اظهار داشت: مواد مخدر یک تهدید امنیتی است که سرمایه اجتماعی و انسانی را از بین می برد.

این مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر به باورهای اشتباه برخی از افراد در جامعه و اقشار مختلف اشاره کرد و افزود: برخی از بانوان آرایشگاه ها را داروخانه تصور می کرده و از این مکان ها داروهای لاغری تهیه می کنند.

قائم مقام ستاد مباره با مواد مخدر با اعلام شهادت سه هزار و 870 نفر در بحث مقابله با مواد مخدر گفت: از ابتدای سال تا کنون نیز سه نفر در بحث مقابله شهید و هفت نفر مجروح شده اند.

وی بحث مواد مخدر را یک جنگ نرم از سوی دشمنان عنوان کرد و گفت: دشمنان با نشانه گرفتن جوانان به دنبال این هستند تا از این راه به کشور صدمه وارد کنند.

جزینی گفت: در حدود 200 مرکز کاهش آسیب در کشور راه اندازی شده است که توزیع سرنگ و لوازم بهداشتی به معتادان در این مراکز سبب شده میزان ابتلا به این بیماری 40 درصد کاهش یابد.

وی به مشارکت اجتماعی و افزایش آن اشاره کرد و گفت: اقشار مختلف از جمله هنرمندان، مداحان، روحانیان و ورزشکاران می توانند در این زمینه کمک رسان باشند.

بنابراین گزارش ، قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام مشارکت 90 درصدی مردم در مراکز درمانی اظهار داشت: اثر گذارترین محور مبارزه با مواد مخدز مشارکت و عزم ملی است.

جزینی با بیان اینکه 175 کشور درگیر مواد مخدر هستند به درآمد سرشار قاچاقچیان مواد مخدر اشاره کرد و گفت: درآمد قاچاقچیان مواد مخدر در ایران سالانه 3 میلیارد دلار و برابر یکصد هزار میلیارد ریال بوده و طبیعی است که قاچاقچیان نتوانند از این درآمد چشم پوشی کنند از این رو به دنبال گسترش دامنه فعالیت خود هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر کیش نیز در این همایش گفت: باید دست به دست دهیم و کسانی که ناخواسته به گرداب مواد مخدر افتاده اند را با کمک پروردگار از این گرداب خارج کرده تا تولدی دوباره داشته باشند.

سرهنگ محمد حسن جهان به برگزاری مداوم این جلسه ها برای تاثیر گذاری بیشتر اشاره کرد و اظهار داشت: همت و تلاش اعضای انجمن بر این خواهد شد که در جزیره کیش شعار جزیره زیبای پاک کیش داشته باشیم.

وی گفت: خط مقدم به درب منازل کشیده شده باید مراقب باشیم دشمن در کمین است تا با ورود به منازل خانواده ها را درگیر اعتیاد کند.

سرهنگ جهان تاکید کرد: باید هر یک از اعضای انجمن راهنما و مشعلی برای پیشگیری از این بلای خانمان سوز شوند.

در این آئین که با حضور فرمانده انتظامی پلیس کیش، رئیس پردیس بین الملل دانشگاه شریف کیش و تعدادی از اعضای انجمن و خانواده های آنان برگزار شد سه نفر از اعضای انجمن معتادان گمنام جزیره در مورد بیماری اعتیاد، تاریخچه انجمن و اصول 12 گانه سخنانی بیان کردند.

نظر شما
پربیننده ها