شرایط بعد از انحلال یا تعطیلی مدارس غیردولتی تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی وضعیت بعد از انحلال یا تعطیلی دائم مدارس غیردولتی را تعیین کردند.
کد خبر: ۸۲۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹ - 17May 2016

شرایط بعد از انحلال یا تعطیلی مدارس غیردولتی تعیین شد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ براساس این مصوبه مجلس و در مادهای از لایحه مذکور وضعیت مدارس غیردولتی در صورت انحلال یا تعطیلی دائم به شرح زیر تعیین شد:

الف- مدارسی که در زمین با کاربری آموزشی احداث می شود، برای همیشه با کاربری آموزشی و با اولویت مدرسه استفاده می شود.

ب- مدارسی که در زمین با کاربری غیرآموزشی و با استفاده از تسهیلات بانکی موضوع این قانون خریداری و یا احداث می شود، پس از بازپرداخت تسهیلات و تصویه حساب با بانک عامل متناسب با میزان تسهیلات دریافتی و آورده موثر به مدت 5 تا 10 سال به عنوان مدرسه باقی می ماند.

پ- مدارسی که در زمین با کاربری غیرآموزشی و بدون استفاده از تسهیلات بانکی و حمایتی دولت خریداری و یا احداث می شود حداقل به مدت یک دوره تحصیلی به عنوان مدرسه باقی می ماند.

براساس تبصره ذیل این ماده در مورد بندهای الف و ب چنانچه به هر دلیلی موسس امکان ادامه فعالیت نداشته باشد ملک مورد نظر به موسس واجد الشرایط دیگر و یا آموزش و پرورش واگذار می شود.

همچنین در تبصره دیگری از این ماده مصوب شد در صورت انحلال یا تعطیلی دائم مدرسه و وجود شرایط مقرر در بندهای الف و ب این ماده و تایید شورای سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت مرکزی موسس موظف است فروش یا اجاره ملک را از طریق انتشار آگهی به اطلاع موسسان واجد الشرایط برساند. همچنین در صورتی که هیچ موسس واجد الشرایطی متقاضی خرید یا اجاره ملک نباشد، آموزش و پرورش در اجرای لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت مصوب 17 بهمن 1358 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران، ملک مورد نظر را خریداری یا برای دایر کردن مدرسه دولتی برابر قوانین و مقررات مربوط اجاره می کند. همچنین در غیر این صورت شورای سیاستگذاری و نظارت مرکزی نسبت به تعیین وضعیت اجاره یا فروش ملک، تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد.

براساس تبصره دیگری از این ماده احکام آن و تبصره هایش به مدارسی که براساس قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی، مصوب 1367.7.19 با اصلاحات بعدی آن تاسیس شده اند و یا از تسهیلات بانکی استفاده کردهاند، قابل تسریع است.

نمایندگان مجلس در ماده دیگری از این لایحه مصوب کرده که در صورت فوت موسس، ورثه قانونی او و یا نماینده آنان با دارا بودن شرایط موسس و پس از احراز صلاحیت می توانند فعالیت مدرسه را ادامه دهند و اگر فاقد شرایط بودند و یا تمایلی به ادامه فعالیت نداشتند، باید پس از پایان سال تحصیلی نسبت به فروش، اجاره یا واگذاری آن با رعایت ماده 32 این قانون و تبصره های آن اقدام کنند در این صورت مدرسه تا پایان سال تحصیلی زیر نظر آموزش و پرورش به فعالیت خود ادامه می دهد.

 

نظر شما
پربیننده ها