در میزگرد خبرگزاری دفاع مقدس به مناسبت روز جوان مطرح شد؛

در 35 سال گذشته برای جوان امروز چه کرده‌ایم؟/ رزمنده دفاع مقدس الگوی جوانان مسلمان دنیا

در میزگرد خبرگزاری دفاع مقدس به مناسبت روز جوان سه تن از جوانان کشور به بحث در خصوص وضعیت جوان امروز مسلمان و الگوگیری جوان امروز از اسوه‌های جهاد و شهادت پرداختند.
کد خبر: ۸۳۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸ - 18May 2016

در 35 سال گذشته برای جوان امروز چه کرده‌ایم؟/ رزمنده دفاع مقدس الگوی جوانان مسلمان دنیا

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، کودتا علیه انقلاب تازه تاسیس ایران اسلامی، تحریک جدایی طلبان برای تشکیل دولتهای خودمختار، ترور، تحمیل جنگ 8 ساله به کشور، تحریم، فشار اقتصادی، تهاجم فرهنگی و تهاجم سایبری تنها بخشی از هجمه های دشمنان در طول 30 سال از شکل گیری انقلاب اسلامی ایران است. از همان سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی، ایران با انواع هجمههای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مواجه بوده است. هجمههایی که دشمن با استفاده از آن در تلاش برای متوقف کردن حرکت پیش رو حکومت اسلامی و نهضت جهانی مستضعفین  به پایه گذاری امام خمینی(ره) بوده است.

ناکامی مستکبرین برای شکست جمهوری اسلامی در عرصههای جنگ سخت دشمن را برآن داشت تا از طریق تهاجم فرهنگی به مرزهای کشور حمله کند بنابراین نسل جوان هدف اصلی ضربه دشمن قرار گرفت. نقش جوان امروز برای دشمن واضح و روشن است پس دور از ذهن نیست که تمام تلاشش را به کار بندد تا با تغییر نگرش جوانان، این قشر پویای جامعه را همسو با هدفهای خود قرار دهد چنانچه میبینیم بزرگترین هجمههای امروز دشمنان از تغییر در ذائقه غذایی گرفته تا پوشش و مدلهایی که به عنوان مد روز در اختیار جوانان قرار میگیرند با فاصله ی زیاد از فرهنگ ایرانی اسلامی نتیجه تلاش دشمن است.

در مقابل، کشور ایران با فرهنگی غنی قرنها نمایشی از تمدن اصیل ایرانی اسلامی را در گسترهای از تاریخ به نمایش گذاشت. بزرگترین دانشمندان و شعرا و هنرمندان در عصری که به دوره طلایی اسلام معروف است چراغ راه حرکت امروز اسلامی قرار گرفتند. در حال حاضر که جوان ایرانی در رویارویی با اسطوره های خیالی غرب و ساخته شده ذهن خیالی انسان قرار گرفته است لازم است با بهرهگیری از اسطورههای اسلامی و ایرانی فضایی از جامعه اصیل را ترسیم کرد. در کنار این سیره و روش ائمه اطهار به عنوان روشنترین راه رسیدن بشر به سعادت میتواند چراغ راه مسیر حرکت جوان امروز باشد. حضرت علی اکبر(ع) به عنوان جوانی که در واقعه عاشورا در خط مقدم مبارزه با تزویر و اسلام دروغین معاویه در دفاع از ولایت به میدان نبرد آمد و جانش را در این راه از دست داد نمونهای از الگوی جوانی با آرمان و هدف خدایی است.

در این خصوص و به مناسبت زادروز ولادت حضرت علی اکبر(ع) خبرگزاری دفاع مقدس نشستی با سه تن از جوانان برگزار کرد. احمد نگهبان مامور نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که در فتنه 88 در حمله عناصر ضد انقلاب مجروح شد، جوان افغانستانی مدافع حرم با نام جهادی "یاسر" و موسوی فرزند جاویدالاثر سید محسن موسوی دیپلمات ربوده شده ایران در لبنان به بحث در خصوص الگوهای جوان امروز انقلابی پرداختند.

در ابتدای بحث سید رائد موسوی فرزند جاویدالاثر سید محسن موسوی دیپلمات ربوده شده جمهوری اسلامی در کشور لبنان با ترسیم فضایی کلی از وضعیت جوان امروز و تلاش رسانههای غرب برای جهت دادن افکار جوان امروز مسلمان به سمت تفکرات غربی توضیح میدهد: در خصوص اینکه بررسی کنیم چه چیزی اتفاق افتاده باید قشر جوان را در مقیاس بزرگ در کل کشور نگاه کنیم و اگر بخواهیم تنها موردی به منطقهای از تهران یا جوانان تهرانی اشاره کنیم شاید نتوان تصویری جامع و روشن از وضعیت جوانان ارائه داد.

اما چیزی که دیده میشود این است که ما کم کار کردهایم و غربیها با وجود رسانههایی که در اختیار دارند از سالها پیش کار خودشان را شروع کردند و ما در بهترین حالت حدود 12 سال است که به فکر فرهنگ سازی برای نسل جوان و نوجوان افتادهایم. کشورهای غربی سالها در این موضوع کار و هزینه کردند و خروجی خودش را گرفتند برای همین میبینیم بسیاری از الگوهای غربی در جوانان امروز و جوانهای آینده موفق افتاده است و وظیفه ما این است که امروز روی کودکانی که نسل جوان آینده را میسازند کار کنیم. کودکان و نوجوانان ما امروز سمبلها و قهرمانانی که برایشان تعریف شده را از غرب گرفته اند.

** نباید بگوییم جوان غربی صد درصد باطل است

موسوی در ادامه با اشاره به استفاده از تجارب غربیها در زمینه اسطوره سازی گفت: غربیها در یکسری موضوعات زحمت کشیدند و به نتایج خوبی در زمینههای علمی رسیدند و در برخی راهها اشتباه رفتند، نمی توانیم بگوییم جوان غربی صد درصد باطل است و جوان ایرانی صد درصد موفق است. از بسیاری مسائل در غرب میتوان استفاده کرد.  

** فرزندان ما به غیر از عاشورا اطلاعات کمی از جنبههای زندگی امام حسین(ع) دارند

وی ادامه داد: باید الگوهای ایرانی و دفاع مقدس و اسلامی را بررسی کنیم. در این سال ها تنها به جنبههای عملیاتی بحث عاشورا در بیان خود شخصیت حضرت اباعبدالله حسین(ع) و حضرت علی اکبر(ع) و شخصیت آنها پرداختیم که تنها در صحنه کربلا اتفاق افتاده و برای ما بازگو شده در حالی که این عزیزان جنبههای شخصیتی مختلفی داشتهاند که باید بررسی شود. عمده فرزندان ما به غیر از عاشورا اطلاعات کمی از دیگر سالهای زندگی ایشان دارند و شاید آنطور که از روند زندگی حضرت علی(ع) میدانیم از امام حسین(ع) نداشته باشیم. در صورتی که حضرت بسیار زندگی پر فراز و نشیب و سختی قبل و بعد حکومت امیرالمومنین و در زمان حکومت امام حسن(ع) داشتهاند.

"یاسر" از جوانان افغانستانی مدافع حرم در سوریه است که در ایران متولد شده است وی با ارائه تصویری از الگو گیری جوانان افغانستانی از رزمندگان دفاع مقدس گفت: من زمان جنگ تحمیلی نبودم ولی داستانها و روایتهای آن دوران نشان داده بود بچههای کم سن و سال برای دفاع از اسلام راهی جبهه شدند امروز هم جوانان فاطمیون همان الگو را از جوانان دفاع مقدس گرفتهاند.

** صحبت سرداران شهید ایرانی قوت قلب مدافعان حرم افغانستانی در سوریه است

در مقرهای سوریه، در جاهایی که جوانان بیشتر هستند عکس شهیدانی چون حسین فهمیده را میزنند و دیوار مقر با پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی و عکس شهیدان چمران و همت و بابایی تزیین شده است. کسانی که برای سخنرانی  قبل از عملیات صحبت میکنند الگویشان را همین فرماندهان شهید ایرانی قرار میدهند و میگویند با عشق و با اراده بجنگید، حیدری بجنگید تا کسی جرئت نکند مقابل شما بایستد و بخواهد تیری به شما شلیک کند، وقتی اسمتان به گوش دشمن میخورد از ترس پا به فرار بگذارد و بگویند اینها حیدری و فاطمی میجنگند. شهیدان ایرانی الگوهای خوبی برای مجاهدین افغانستانی هستند.

** شهدای دفاع مقدس نه تنها الگوی ایرانیها که الگوی مردم مسلمان جهان هستند

با جنگ 8 سالهای که در ایران رخ داد شهیدان دفاع مقدس الگویی برای همه مسلمانان جهان شدند، ایرانی و افغانستانی و لبنانی ندارد، یادم هست در مناطقی که ما بودیم بچههای حزب الله و حیدریون پاکستان عکس شهدای دفاع مقدس را نصب کرده بودند و گاهی میشنیدم که از شهید چمران صحبت میکنند یا اسم حضرت آقا را که میشنوند دست روی سر گذاشته و به احترام میایستادند. شهدای ایران اسلامی نه تنها الگوی ایران بلکه الگوی همه شیعیان اسلام و مردم مسلمان هستند.

** باید ببینیم از زمانی که ایران 35 میلیون نفر بود تا به امروز برای جوانان چه کردهایم

احمد نگهبان سرهنگ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و از مجروحین فتنه سال 88 است. وی در توضیح وضعیت سال 88 و کم کاری فرهنگی مسئولین در بازگو کردن قدرت جمهوری اسلامی برای جوانان اینطور میگوید: سال 88 در حوزه جوانها نتوانستیم کار درستی بکنیم. زمانی که به حضرت امام می گویند خرمشهر را دارند میگیرند گفتند مگر جوانهای آن شهر مردند. جوانها نقش کلیدی در جامعه دارند ولی باید دید از آن زمان که کشور 35 میلیون نفر بود تا به امروز برای این جوانان چه کردیم. توانمندی کشور و قدرت استراتژیکی ایران اسلامی را برای جوانان امروز به خوبی بازگو نکردهایم.

مشروح این نشست در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

نظر شما
پربیننده ها