معرفی کتاب؛

«قدر تشنگی»

کد خبر: ۳۴۷۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۹ - 24May 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «قدر تشنگی، بررسی موردی عملکرد پدافند هوایی در سال‌های دفاع مقدس» تالیف «محمود حجامی» و «رضا جهان‌فر» است که در ۱۶۴ صفحه به قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) - آجا - پرداخته است.

روزشمار هفته اول دفاع مقدس از منظر پدافند هوایی، بررسی عملکرد پدافند هوایی نیروی دریایی در روز‌های اول دفاع مقدس، بررسی عملکرد پدافند هوایی در عملیات فتح المبین، مروری بر عملکرد پدافند هوایی در عملیات بیت المقدس، بررسی عملکرد پدافند هوایی در عملیات والفجر ۸، بررسی نقش پدافند هوایی در عملیات کربلای ۵، عملکرد هوایی پدافند هوایی در تقابل با میگ ۲۵ و بررسی عملکرد فاشا در دفاع مقدس، از فصل‌های این کتاب است.

در مقدمه این کتاب آمده است:

«پس از تفکیک پدافند هوایی از آفندهوایی در شهریور ماه ۱۳۸۷ و تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) - آجا - پاسداری از قلمرو هوایی کشور برعهده این قرارگاه نهاده شد و سایر نیرو‌ها و سازمان‌های دارای تجهیزات پدافند هوایی (اعم از پدافند هوایی هواپایه دریاپایه زمین‌پایه) موظف به هماهنگی و تبعیت عملیاتی از شبکه یکپارچه پدافندی شدند. البته این مسئله به معنای تجربه جدید برای پدافند هوایی نبود. زیرا در ایامی که پدافند هوایی در زیرمجموعه نیروی هوایی به دفاع از آسمان آبی ایران اسلامی می‌پرداخت، هیچ کوتاهی در دفاع از ارزش‌ها و اعتقادات از خود نشان داد. همین عملکرد افتخارآمیز منجر به این شد که رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا، پدافندیان را بسیجیان نیروی هوایی بنامد و بعد‌ها نیز بر اولویت اول بودن پدافند تاکید نمایند. عملکرد افتخارآمیز پدافند هوایی را که در کنار اهمیت پدافند هوایی در عصر کنونی، به عنوان نخستین سنگر در برابر دشمن قرار دهیم به اهمیت و رسالت ارزشمند بندی آن پی می‌بریم.

کتاب پیش روی شما دربرگیرنده هشت مقاله در خصوص عملکرد پدافند هوایی در سال‌های دفاع مقدس می‌باشد. در این مقالات سعی بر این شده است که تمام اجزای پدافند هوایی مورد اشاره و تجزیه و تحلیل قرار گیرد اگرچه با تالیف هشت مقاله و انتشار یک کتاب به هدف اصلی خود دست نیافته‌ایم، اما دل‌خوش از آنیم که گامی کوچک در این مسیر برداشته‌ایم.»

قسمتی از متن کتاب:

«در بررسی عملکرد پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیات بیت‌المقدس مواردی مشاهده می‌شود که بازگویی آن علاوه بر انتقال دانش نظامی به نسل جوان منجر به تقویت خودباوری و خود اتکایی در حوزه دفاع هوایی خواهد شد. کارشناسان پدافند هوایی بر این باورند که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های عملیات بیت المقدس نحوه حضور پدافند هوایی در عملیات فوق می‌باشد به رغم اینکه پیش از شروع جنگ تحمیلی عمده شرح وظایف پدافند هوایی مرتبط با حفظ و حراست از پایگاه‌های هوایی و به صورت استقرار ثابت تجهیزات تعریف می‌شد، اما در این عملیات استفاده از جنگ‌افزار‌های پدافند هوایی در خطوط مقدم جنگ و نزدیکی دشمن در عملیات بیت المقدس جلوه دیگری به عملیات بیت‌المقدس بخشید برابر اسناد و مدارک موجود تا قبل از شروع عملیات بیت المقدس هواپیما‌های دشمن پی‌ در پی شهر آبادان را بمباران کرده و جسارت را تا آنجا رسانده بودند که مناطق گشت هوایی هواپیما‌های شکاری خود را در غرب اهواز و بر فراز آبادان قرار داده بودند، ولی اقدامات ارزشمند پدافند هوایی منجر به افزایش تلفات و تادیب نیروی هوایی عراق شد.»

«قدر تشنگی، بررسی موردی عملکرد پدافند هوایی در سال‌های دفاع مقدس» در ۱۶۴ صفحه مصور به قلم «محمود حجامی» و «رضا جهان‌فر» تالیف و توسط انتشارات «روناس» در دو هزار نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها