پشت پرده نشست وزرای دفاع عرب با وزیر دفاع آمریکا چیست؟

با تشکیل کمیته استراتژیک اعراب و آمریکا هم منافع ایالات متحده در منطقه تامین می شود و هم صنعت اسلحه سازی این کشور با فروش تسلیحات به اعراب سود بسیاری را افزون برگذشته ازآن خود می کند.
کد خبر: ۱۸۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵ - 14May 2014

پشت پرده نشست وزرای دفاع عرب با وزیر دفاع آمریکا چیست؟

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از شفاف، درحالی که ایران و گروه 5+1 خود را برای برگزاری نشست وین 4 و آغاز تدوین پیش نویس توافقنامه نهایی آماده می کنند نشانه ها حاکی ازآن است که در خاورمیانه و در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تلاش هایی برای تضعیف موقعیت جمهوری اسلامی درمنطقه و کاهش قدرت استراتژیک ایران درحال انجام است.

برگزاری نشست وزرای دفاع کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به همراه چاک هیگل؛ وزیردفاع آمریکا حاکی از آن است که ایالات متحده تلاش دارد تا اعراب را از ادامه همکاری های امنیتی واشنگتن مطمئن ساخته و همراهی خود با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را مستحکم کند.
 
 
رابطه کشورهای عربی منطقه با آمریکاپس از امضای توافقنامه ژنو 3 روبه سردی رفته بود و در 4 ماه گذشته  آمریکا توان خود را به کاربسته تا به اعراب این اطمینان خاطر را بدهد که این توافقنامه نمی تواند درروند روابطشان با آمریکا تاثیری بگذارد و همکاری های میان طرفین همچنان ادامه دارد.
 
سفر هیگل به جده و شرکت در نشست وزرای دفاع کشورهای حاشیه خلیج فارس درهمین راستا است، ضمن اینکه بررسی چگونگی تشکیل کمیته استراتژیک امنیتی میان اعراب با امریکا و استقرار سپر دفاعی موشکی مشترک که از دوسال پیش دردستورکاردوطرف قراردارد ازدیگراهداف آمریکاست.
 
با تشکیل چنین کمیته ای هم منافع ایالات متحده در منطقه تامین می شود و هم صنعت اسلحه سازی این کشور با فروش تسلیحات به اعراب سود بسیاری را افزون برگذشته ازآن خود می کند، ضمن اینکه با افزایش مناسبات ایالات متحده با کشورهای عرب منطقه همچنان سرمایه داران آمریکایی مشتریان پروپاقرص نفت ارزان قیمت اعراب می مانند.
 
اما سوال این است که اعراب ازاین نشست چه اهدافی را دنبال می کنند؟ پس ازتوافقنامه هسته ای ایران و 5+1 برخی از کشورهای عرب منطقه نگران ازدست دادن موقعیت و جایگاه خود درمنطقه شدند و با تشکیل لابی به همراه رژیم صهیونیستی سعی در تضعیف این توافقنامه داشتند ضمن اینکه درتلاش بودندتا از همراهی آمریکا با خود مطمئن شوند که سفراوباما، چاک هیگل و کری به منطقه نشان ازآن داشت که آمریکا متحدان خود در منطقه را فراموش نکرده است البته سفر اخیر هیگل هم می تواند مهر تاییدی بر ادامه حمایت های آمریکا ازاعراب باشد.
 
هدف دیگری که اعراب دراین نشست به دنبال آن هستند راضی کردن ایالات متحده برای ارسال سلاح به سوریه برای مخالفین دولت و تضعیف جایگاه بشار اسد است تا بدین گونه هم اسد ازقدرت کنار گذاشته شود و هم یکی از متحدان منطقه ای ایران از گردونه معادلات سیاسی خارج شده و ایران در منطقه منزوی شود، درواقع اعراب بابرگزاری این نشست هم به دنبال احیای روابط خود با آمریکابوده و هم براندازی نظام سوریه و به دنبال آن تضعیف جایگاه ایران درمنطقه را دنبال می کنند.
 
گفتنی است اگرچه این نشست با اهداف متفاوتی ازسوی متولیان آن برگزار می شود اما به خوبی نشانگرآن است که ایران نفوذ و جایگاه مناسب خود را مناسبات منطقه ای و بین المللی بدست آورده و به همین علت کشورهای عرب منطقه که نگران ازدست دادن موقعیت خود هستند در تلاشند تا این جایگاه را متزلزل کرده و از حضور آمریکا در منطقه اطمینان حاصل کنند.
 
 
نظر شما
پربیننده ها