سرلشکر دکتر فیروزآبادی:

جمهوری اسلامی ایران به حرکت‌ راهبردی همه مدیران نیاز دارد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز با رشد، توسعه، نفوذ و تاثیرگذاری که در مسلمانان و کشورهای جهان پیدا کرده است، به حرکت راهبردی همه مدیران نیاز دارد.
کد خبر: ۱۹۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲ - 19May 2014

جمهوری اسلامی ایران به حرکت‌ راهبردی همه مدیران نیاز دارد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از دفتر ویژه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر بسیجی دکتر"سید حسن فیروزآبادی" رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در مراسم اعطای دانشنامه به دانشآموختگان دکتری دانشگاه عالی دفاع ملی که با حضور مقامات و فرماندهان عالیرتبه نظامی کشور برگزار شد، ضمن تبریک به فارغالتحصیلان، اظهار کرد: مقصود از آموزش دوره عالی دفاع ملی این است که ما مدیرانی در تراز جمهوری اسلامی و برای ولایت فقیه تربیت کنیم تا انشاءالله زمینهساز ظهور حضرت صاحبالزمان(عج) منجی عالم بشریت باشند.

وی افزود: داشتن این دانشنامه اقتضائات جدیدی را در زندگی شما وارد میکند، سوگندی که خوردید، بدون نیت ارزشی ندارد. انسان هنگامی که با نیت سوگندی را یاد میکند، متعهد به محتوای آن سوگند هم در دنیا و هم در آخرت است. این متن سوگندنامه بهگونهای تنظیم شده که خطوط کلی آینده شما را ترسیم میکند. با توجه به این حوزه اگر تا به حال روی ریل دیگری حرکت میکردید، باید آن ریل را عوض کنید.

سرلشکر فیروزآبادی خطاب به فارغالتحصیلان دانشگاه عالی دفاع، با بیان اینکه شما آموزش دیدهاید تا برای عزت اسلام کار کنید، تاکید کرد: برای پیشرفت جمهوری اسلامی کار کنید. به ملت بزرگ علوی ایران خدمت کنید. اینها چیزهای بزرگی است و شما با بقیه متفاوتید، چون این دانشنامه دستتان است. یعنی اینکه هرجا، هر مدیریتی با هر انتظاری به شما سپردند، شما قادر به اداره آن سیستم باشید تا آن را به اهداف جمهوری اسلامی برسانید.

وی اضافه کرد: همه چیزهایی که برای خودتان تعریف کردید، برای خودتان شخصیت و جایگاه ساختید، همه اینها را بشکنید و بنده خدا شوید. آنطوری که حضرت ابوالفضل العباس(ع) در برابر امام حسین(ع)، حضرت علی(ع) در برابر پیامبر خدا، عمار در برابر حضرت علی(ع) و آن طوری که امام خامنهای عزیز در برابر امام خمینی(ره) بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: امام خمینی(ره) فرمود که مقام برای کسی که تزکیه نشده خطرناک است. اول برای خدا خاضع و متواضع میشوید. دوم همه آن ساختمانی را که برای خودتان ساختهاید ـ مانند غرور، تکبر، زورگویی، خودمحوری و خودشیفتگی ساختهاید ـ بشکنید. بعد وارد آن مقام و مسئولیت میشوید. داشتن دانشنامه عالی دکتری دانشگاه عالی دفاع ملی یک مقام علمی و معرفتی است. اگر خضوع، خشوع و خودشکستن را همراه آن کنید، آن وقت میتوانید خدمت کنید.

سرلشکر فیروزآبادی در ادامه اذعان کرد: هرکس هر جا هست همان جا را بسازد و دانش و فهمش را بکار برد؛ آنجا را ساماندهی کند، به دیگران آموزش دهد و به آن چیزی که یاد گرفته است، سطح راهبردی دهد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران امروز با رشد، توسعه، نفوذ و تاثیرگذاری که در مسلمانان و کشورهای جهان پیدا کرده است، به حرکت راهبردی همه مدیران نیاز دارد. امروز جمهوری اسلامی بدون نگاه راهبردی در مدیریت کلان، نمیتوان در تراز خودش در جهان پیش برد. بنابراین مدیریت و نگاه راهبردی بسیار با اهمیت است و انقلاب این مدیریت را میطلبد.

عضو شورای عالی امنیت ملی همچنین در ارتباط با جریانهای سیاسی کشور گفت: ما انتخاباتی را با روش مردمسالاری دینی برگزار کردیم و یک رئیس جمهور تعیین شده است. رئیس جمهوری ما، روحانی و با تحصیلات دینی است؛ در سطح بینالملل هم دکتری دارد. در دوران مبارزات انقلابی و ۳۵ساله بعد از انقلاب در سنگرهای حساس امنیتی ـ دفاعی و سیاستگذاری کشور خدمت کرده است.

وی افزود: ما باید به این رئیس جمهور افتخار کنیم وشکرگزار وجود ایشان باشیم. باید همه همتمان را در پشتیبانی از دولت بهکار بگیریم تا بتواند کشتی کشور را در این شرایط حساس پیش ببرد.

سرلشکر دکتر فیروزآبادی اضافه کرد: کار اجرایی سختی است و ریاست جمهوری و مدیریت وزارتخانهها، مدیریتهای راهبردی است. حرکتهای راهبردی، کار عمیق، پرحوصله و با آرامش را میطلبد. رهبر عزیز ما حضرت امام خامنهای عزیز، اقتصاد مقاومتی، پیشرفت کشور و استحکام ساخت درونی کشور را از این دولت مطالبه میکنند. اقتضای مطالبات رهبر عزیز از دولت، این است که همه کسانی که به امام(ره)، انقلاب، رهبری و شهدا علاقه دارند، دستشان را به هم بدهند و به این دولت کمک کنند تا بتواند در شرایطی که همه دشمنان علیه ما بسیج شدهاند، کشور را به پیش ببرد و پیروزیها را تداوم بخشد. انشاءالله این حرکت صعودی که انقلاب در مسیر پر سنگلاخ جهانی دارد، با سرعت لازم پیش برود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: متاسفانه یک مقدار بازیهای رسانهای موجب تشویش اذهان عمومی میشود، یک مقدار در گوشی حرف زدنهای غلط و یک مقدار جوسازیهای سیاسی و یک مقدار هم نابسامانی احزاب و گروههای سیاسی در کشور باعث نابسامانی رسانهها و تحلیلها در کشور میشود. باید منافع حزبی، گروهی، دستهای، سیاسی، تبلیغاتی، انتخاباتی، همه بایستی کنار برود و همت برای ساختن کشور و کمک به دولت برای پیشرفت کشور، وجهه همت همه قرار بگیرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه با اشاره به تأثیرگذاری رسانهها بر جامعه تاکید کرد: مدیران رسانهها باید از اخباری که موجب تشویش اذهان مردم، تضعیف دولت و تخریب برخی از اقدامات میشود، جلوگیری کنند. باید با نیکسیرتی در همه این زمینهها عمل کنیم و پیش برویم.

وی با بیان اینکه حضرت امام (ره) فرمودند "عامل ایجاد انقلاب، ایمان، وحدت، عمل به احکام اسلامی و توجه به محرومیت بود"، خاطرنشان کرد: عامل بقای انقلاب هم ایمان، وحدت، توجه به احکام اسلامی و توجه به محرومین است. وحدت مسئله بسیار مهمی است و همه مردم مسئول ایجاد وحدت هستند و مدیران و مسئولین سیاسی و رسانهای باید جلوی تفرقهها را بگیرند.

وی ادامه داد: بعضی اخبار بیارزش و تفرقهانگیز هستند، بعضیها هم شایعه، تهمت و بیمبنا هستند. من خطی و سیاسی عرض نمیکنم، حتی رسانههایی که به نوعی به نیروهای مسلح مرتبطند خطا میکنند. برابر مشی و منویات رهبری حرکت نمیکنند باید روششان را اصلاح کنند والا ما با آنها برخورد میکنیم.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند از دولت حمایت و به پیشرفتهای کشور کمک کنید. هرکس هرکجا هست همانجا را بسازد، انتقاد مخرب و جنجال نکنید و آرامش جامعه را به هم نزنید. اینها اصولی است که سیاسیون و رسانهها باید به آن عمل کنند. وزیر یعنی کسی که بار سنگینی بر دوش اوست. حالا اگر بار سنگین را بر دوش وزیر بگذاریم و بعد هم دائما در وزارتخانهاش تلاطم ایجا کنیم، معلوم است که کار پیش نمیرود. البته وزرای دولت هم باید همه اصول را رعایت کنند؛ بنای آقای دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور همین است و به وزرا هم همین توصیه را کردهاند.

عضو شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: سیاسیون و رسانهها هم باید مراعات کنند تا کشور بتواند این کاروانهای جهادی که با هدایت و رهبری دارد به سوی هدفهای عالی و چشمانداز حرکت میکند، به مقصد برسد و موفق باشد. اگر خدای نکرده چوب لای چرخ بگذاریم و کار را کُند و متوقف کنیم، معلوم است که کار پیش نمیرود و به چشمانداز نمیرسیم، دشمن هم خوشحال میشود. دشمنان ما هم همین را میخواهند؛ یعنی بسیاری از ما که ادعای مبارزه با دشمنان را داریم، با رفتارهای سیاسی که از خود نشان میدهیم، دشمن را شاد میکنیم.

وی بر این اساس افزود: از نگاه راهبردی و مدیریت راهبردی این اصول مهم است. رعایت کردن آن در یک سازمان، در کشور، در جمع مسلمانان و در کشورهای متحد مهم است، یعنی هر جا بنای وحدتی برای کار کردن است، باید روی اصولی تفاهم شود. کسی نباید کاسه داغتر از آش شود.

سرلشکر دکتر فیروزآبادی با بیان اینکه امروز میزان را در میان جامعه امام تعیین میکند، خاطرنشان کرد: ما خدا را شکر میکنیم که خدا ما را به داشتن امام در تاریخ مفتخر کرده است. امام یعنی میزان جامعه و همه باید روی همین میزان حرکت کنیم. دیگر جنجال درست کردن و از خود تحلیل درآوردن که ببینید این بخش، حکومت ولایت فقیه را تضعیف میکند این یعنی چه؟ این موضوع اصلاً با نگاه راهبردی و مدیریت راهبردی نمیخواند. اینها ضعفهای مدیریت راهبردی در کشور است که مدیران باید به آن توجه کنند. وقتی مدیری میبیند از میان سیستماش عامل تفرقه، تضعیف و تخریب بیرون میآید، باید آنرا کنترل و هدایت و با آدمهای تفرقهانداز برخورد کند تا اتحاد جامعه حفظ و حرکت جامعه در مسیر درست حفظ شود؛ این مغایر اصل مترقی امر به معروف و نهی از منکر در اسلام نیست، بلکه این موضوع امری واجب بوده که فراموش شده است.

وی با اشاره به آیهای قرآن کریم و فرمایش حضرت امام حسین(ع) که فرمودند «من برای احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم»، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر تفرقهانگیزی نیست. امر به معروف و نهی از منکر بین افرادی است که با هم وحدت دارند. آنجایی که کسی امر به معروف را نمیشناسد به او یاد میدهند، آنجایی که به خاطر اشتباه یا غفلت دارد دچار منکری میشود به او یادآوری میکنند و او هم خوشحال میشود و فوراً عیب خودش را بر طرف میکند. این تحقق «المومن مراة المومن» است. ممکن است بعضیها هم فکر کنند با این تفرقهانگیزیها دارند امر به معروف و نهی از منکر میکنند، اما اینگونه نیست. امر به معروف و نهی از منکر را هم باید شناخت. باید مطابق آن عمل کرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: اقتضای حرکت در شرایط حساس فعلی جامعه، پرهیز از بسیاری از اقدامات ریز و کمقیمتی است که موجب تشویش ذهن مردم میشود. حتی مدیران و وزرا که در کارشان ممکن است احساس دلهره و خستگی کنند، باید با نگاه راهبردی به جامعه، منسجم شوند. مدیران ـ بهخصوص آنهایی که کارهای تبلیغی، رسانهای و خطابه در اختیارشان است ـ باید با حساسیت، کار کرده و با میزان رهبری، حرف بزنند و حرکت کنند.

وی افزود: آنهایی که میخواهند کاری راهبردی انجام دهند، منشأ این نگاه راهبردی در جمهوری اسلامی امامت است. امروز رهبری سیاستهای کلی نظام را ابلاغ میکنند و سیاست کلی یعنی منشأ همه کارهای دیگر. سیاست کلی آموزش و پرورش، آموزش عالی، دفاعی، مخابرات و الکترونیک؛ منشأ همهٔ اینها امامت است. امام برای ابلاغ این سیاستها مشورت میکند. مدیر راهبردی در هر سازمانی باید اول چشمانداز سازمانش را مشخص کند، بعد سیاستهای کلیاش را ببیند و بر اساس اینها اهداف و راهبردها را مشخص و کار را به صورت راهبردی انجام دهد. اگر همه بخواهند کار راهبردی انجام دهند، این ظرایفی که موجب اختلاف و تشویش میشود در جامعه پیش نمیآید.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار